Właściwe wykonanie naprawy samochodu w warsztacie już dzisiaj nie wystarcza. Obsługa klienta, jej jakość i posługiwanie się odpowiednimi standardami są „opakowaniem”, które jest często podstawą umiejętnego sprzedania usługi.
Warsztat samochodowy zajmuje w strukturze usług miejsce szczególne. Jako oczywistość przyjmuje się, że obsługuje się tu samochody, czyli przeprowadza
się czynności, których celem jest utrzymanie dobrego stanu pojazdu, a w razie potrzeby dokonuje się jego naprawy. Obiektem działania warsztatu jest samochód. Proces technologiczny obsługi w połączeniu z wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem mechanika jest podstawą sukcesu – naprawiony i umyty samochód wyjeżdża z warsztatu. Kłopot w tym, że dzisiaj nawet poprawne wykonanie naprawy już nie wystarczy. Obsługa klienta i tzw. standardy z nią związane są dla wielu warsztatów wyznacznikiem jakości oferowanej usługi i stanowią o wyróżnianiu się spośród konkurencji. Można zaryzykować stwierdzenie, że idealny kandydat do obsługi klienta w warsztacie samochodowym to ktoś o technicznych kwalifikacjach i wysokim poziomie kompetencji interpersonalnych.
Firmy, które oferują usługi o zbliżonym profilu, budują swoją przewagę konkurencyjną w oparciu o tzw. pozycjonowanie, którego elementem jest unikalność oferty.
Jerzy R. Bogdański
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 2/2015