W niektórych pojazdach, np. Mercedes-Benz, stosowane są tzw. zintegrowane czujniki poziomu, temperatury i jakości oleju silnikowego. Kierowca jest informowany o konieczności wymiany oleju silnikowego z powodu jego zużycia.
Obecnie doładowane tłokowe silniki spalinowe pojazdów samochodowych są mocno obciążone mechaniczne i cieplnie. Układ smarowania tych silników musi spełnić wysokie wymagania w zakresie odprowadzania ciepła z mechanizmów głównych i pomocniczych silnika, głownie złożenia tłok – pierścienie tłokowe – cylinder. Zasadniczym celem smarowania płynnego w silniku jest redukcja strat tarcia oraz ograniczenie zużycia elementów współpracujących par kinematycznych silnika. Olej smarujący poprawia także szczelność zespołów mechanicznych, ekspansję ciepła, tłumi drgania oraz zwiększa trwałość par trących. W silnikach z pompowtryskiwaczami z napędem mechanicznym olej silnikowy jest wykorzystywany jako medium wykonawcze. Kluczowymi parametrami wykonawczymi wpływającymi na realizowane funkcje oleju są jego objętość, temperatura, ciśnienie oraz stopień zanieczyszczenia.
Podczas eksploatacji silnika zachodzą zmiany składu chemicznego oleju smarującego determinowane wewnętrznym tarciem warstw oleju, rozcieńczeniem cieczą chłodzącą lub paliwem oraz degradacją produktami: utleniania i spalania oleju, spalania paliwa oraz starzenia oleju. Pomiar ciśnienia, temperatury i poziomu oleju smarującego w układzie smarowania silnika umożliwia weryfikację sprawności mechanizmów silnika podczas jego pracy przy zmiennym obciążeniu w rożnych warunkach zewnętrznych. Obecnie pomiary te rozszerzono o pomiar jakości oleju smarującego informujący o przydatności eksploatacyjnej oleju smarującego i stopniu jego zanieczyszczenia.
Piotr Wróblewski
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015