fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Tarcze i bębny hamulcowe zintegrowane z łożyskiem

 

Przykładem ispw-inttotnych modyfikacji konstrukcyjnych stanowiących o trendach rozwojowych samochodów są układy hamulcowe.

Coraz więcej pojazdów jest wyposażonych w tarcze/bębny hamulcowe zintegrowane z łożyskiem.Mimo zachowania klasycznego, hydraulicznego sposobu zasilania, układy hamulcowe otrzymały wiele istotnych modyfikacji poprawiających ich skuteczność. Wprowadzone modyfikacje pośrednio przyczyniają się do poprawy funkcjonowania układów współistniejących i współzależnych w obrębie koła jezdnego w postaci układu zawieszenia, kierowniczego oraz jezdnego. Istotnym jednak efektem modyfikacji jest ich wpływ na funkcjonowanie samochodu jako całości ze szczególnym naciskiem na poprawę bezpieczeństwa czynnego. W modyfikacjach hydraulicznych układów hamulcowych samochodów osobowych uwzględniono między innymi:

  • wpływ masy na wielkość mas nieresorowanych,
  • wpływ masy na wielkość mas wirujących i straty mocy,
  • wpływ na parametry geometrii zawieszenia,
  • wpływ na technologię naprawy poprzez jej uproszczenie,
  • wpływ na skrócenie czasu naprawy,
  • wpływ na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia poszczególnych elementów oraz błędu montażu,
  • zgodność wymiarów.

Wymiana zespołu tarczy z łożyskiem, lub bębna z łożyskiem powinna być zrealizowana w przypadku:

  • stwierdzenia szumów podczas pracy łożyska, wyczuwalnych luzów, zmian kąta pochylenia kół,
  • uszkodzeń mechanicznych powierzchni ciernych tarczy lub bębna,
  • stwierdzonego bicia tarczy lub bębna,
  • korozji i zmian grubości (średnicy) na wysokości powierzchni ciernej.

Producenci zalecają wymianę zespołów parami, a wymiana tylko jednej strony jest niedopuszczalna. Podobne zalecenia obowiązywały dla elementów występujących oddzielnie. Producenci zalecali wymianę łożysk przy wymianie bębnów lub tarcz. Wymiana łożysk, poza zapewnieniem swobodnego i równomiernego obrotu kół jezdnych, miała istotny wpływ na funkcjonowanie układu hamulcowego poprzez utrzymanie w określonej pozycji elementów mechanizmów hamujących. Przy wymianie zespołu w postaci tarczy z łożyskiem lub bębna z łożyskiem dokonywana jest jednocześnie obsługa układu jezdnego.

Jerzy Kaparuk

 Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem