Przykładem istotnych modyfikacji konstrukcyjnych stanowiących o trendach rozwojowych samochodów są układy hamulcowe.
Coraz więcej pojazdów jest wyposażonych w tarcze/bębny hamulcowe zintegrowane z łożyskiem.Mimo zachowania klasycznego, hydraulicznego sposobu zasilania, układy hamulcowe otrzymały wiele istotnych modyfikacji poprawiających ich skuteczność. Wprowadzone modyfikacje pośrednio przyczyniają się do poprawy funkcjonowania układów współistniejących i współzależnych w obrębie koła jezdnego w postaci układu zawieszenia, kierowniczego oraz jezdnego. Istotnym jednak efektem modyfikacji jest ich wpływ na funkcjonowanie samochodu jako całości ze szczególnym naciskiem na poprawę bezpieczeństwa czynnego. W modyfikacjach hydraulicznych układów hamulcowych samochodów osobowych uwzględniono między innymi:
- wpływ masy na wielkość mas nieresorowanych,
- wpływ masy na wielkość mas wirujących i straty mocy,
- wpływ na parametry geometrii zawieszenia,
- wpływ na technologię naprawy poprzez jej uproszczenie,
- wpływ na skrócenie czasu naprawy,
- wpływ na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia poszczególnych elementów oraz błędu montażu,
- zgodność wymiarów.
Wymiana zespołu tarczy z łożyskiem, lub bębna z łożyskiem powinna być zrealizowana w przypadku:
- stwierdzenia szumów podczas pracy łożyska, wyczuwalnych luzów, zmian kąta pochylenia kół,
- uszkodzeń mechanicznych powierzchni ciernych tarczy lub bębna,
- stwierdzonego bicia tarczy lub bębna,
- korozji i zmian grubości (średnicy) na wysokości powierzchni ciernej.
Producenci zalecają wymianę zespołów parami, a wymiana tylko jednej strony jest niedopuszczalna. Podobne zalecenia obowiązywały dla elementów występujących oddzielnie. Producenci zalecali wymianę łożysk przy wymianie bębnów lub tarcz. Wymiana łożysk, poza zapewnieniem swobodnego i równomiernego obrotu kół jezdnych, miała istotny wpływ na funkcjonowanie układu hamulcowego poprzez utrzymanie w określonej pozycji elementów mechanizmów hamujących. Przy wymianie zespołu w postaci tarczy z łożyskiem lub bębna z łożyskiem dokonywana jest jednocześnie obsługa układu jezdnego.
Jerzy Kaparuk
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 3/2015