Układ przewietrzania skrzyni korbowej silnika spalinowego stosowany jest w celu eliminacji szkodliwego nadciśnienia wywołanego gazami spalinowymi. Objawy uszkodzenia tego układu to nierównomierna praca silnika na biegu jałowym, gaśnięcie, spadek mocy.
Przepływ gazów spalinowych, powstałych po spaleniu mieszanki paliwowo-powietrznej, do przestrzeni skrzyni korbowej możliwy jest w zasadzie na dwa sposoby: przez nieszczelności układu T – P – C (tłok – pierścienie – cylinder) oraz przez nieszczelności układu rozrządu – luz pomiędzy prowadnicami zaworów i ich trzonkami. Przepływ gazów spalinowych do przestrzeni skrzyni korbowej ma charakter turbulentny, co wynika z ciągłej zmiany objętości przestrzeni nad i pod tłokami. Wpływ gazów spalinowych jest niekorzystny z powodu wspomnianego wzrostu ciśnienia. Prowadzi ono do strat oleju wyrzucanego w postaci mgły na zewnątrz i wtłaczanego do komory spalania, jak również niekorzystnych obciążeń pierścieni uszczelniających wału korbowego. Dodatkowym i niekorzystnym czynnikiem jest przedostawanie się pod tłoki paliwa na skutek niesprawności elementów wykonawczych (wtryskiwaczy) i pary wodnej. Końcowym efektem działania powstałej mieszaniny gazów spalinowych, paliwa i pary wodnej jest utrata właściwości smarnych oleju silnikowego, a tym samym przyspieszona destrukcja w węzłach trących. Jest ona szczególnie intensywna w okresach zimowych, kiedy dochodzi do częstego niedogrzania silnika i skraplania się pary wodnej. Tworzy się wówczas emulsja wodno-olejowa.
Jerzy Kaparuk
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 5/2015