Okresowa wymiana płynu hamulcowego, co 2 lata, jest często pomijana.Z biegiem czasu właściwości płynu hamulcowego ulegają pogorszeniu.
Płyn hamulcowy jest ważnym elementem układu hamulcowego. Umożliwia on przeniesienie ciśnienia hydraulicznego wytworzonego w pompie hamulcowej do cylindra hamulcowego. Zgodnie z prawem Pascala ciśnienie płynu w zamkniętym układzie działa jednakowo w każdym kierunku. Płyn hamulcowy przemieszcza się do przodu i do tyłu i nie miesza się. Jest to niezwykle istotne, gdyż wielu użytkowników samochodów myśli, ze dolanie nowego płynu hamulcowego do zbiorniczka spowoduje odświeżenie płynu w całym układzie. Biorąc pod uwagę zarys historyczny płyny dzielimy na następujące grupy:
- I – oparte na oleju rycynowym z dodatkiem alkoholi (butanolu i diacetonu)
- II – na bazie tlenku etylenu i eterów glikoli i poliglikol (DOT 3)
- III – płyny z olejów mineralnych
- IV – na bazie estrów boranu (DOT 4)
- V – płyny zawierające silikony (DOT 5)
- VI – estry boranu i estry silikonu (DOT 4 + DOT 5.1)
Łukasz Ryś
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 5/2015