fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

SOS dla szkolnictwa zawodowego

174 hrW siedzibie firmy Robert Bosch Sp. z o.o. odbyło się spotkanie poświęcone szkolnictwu zawodowemu.
W ogólnopolskiej dyskusji dotyczącej reformy oświaty problematyka kształcenia zawodowego zeszła nieco na dalszy plan, a szkoda, bowiem tzw. profil absolwenta zasadniczej szkoły zawodowej czy technikum nie zawsze odpowiada współczesnym oczekiwaniom pracodawców.

W spotkaniu, pod przewodnictwem Krystyny Boczkowskiej, prezes Zarządu Robert Bosch, wzięli udział:
– Jarosław Sadal dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu,
– Przemysław Polowczyk, wicedyrektor Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu,
– Jerzy Gańko z Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 w Mińsku Mazowieckim,
– Piotr Zając z Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 2 w Warszawie,
– Krzysztof Świerk – dyrektor Zespołu Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Kaczkach Średnich,
– Halina Marat z Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Skierniewicach,
– Zbigniew Stankiewicz dyrektor Zespołu Szkół Ekonomiczno-Hotelarskich w Kołobrzegu,
– Maria Montowska z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej,
– Anna Bąkiewicz z Departamentu Kształcenia Zawodowego MEN,
– Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Jako osoba przysłuchująca się dyskusji zanotowałem kilka problemów w systemie kształcenia zawodowego:
• Przede wszystkim warto zwrócić uwagę, że szkoły zawodowe są jednym z elementów systemu oświaty, który powinien być drożny, a więc powinien umożliwiać absolwentowi szkoły zawodowej ukończenie dowolnych studiów wyższych. Mam na myśli uzyskanie tytułu magistra lub inżyniera, a nie tylko licencjata. Nie ma powodu, by absolwent zasadniczej szkoły zawodowej nie mógł zostać np. magistrem historii, jeśli dojdzie do wniosku, że nie chce wykonywać wyuczonego w szkole średniej zawodu technicznego.
• Można wyróżnić dwa profile absolwenta średniej szkoły zawodowej – specjalisty przygotowanego do pracy w przemyśle motoryzacyjnym i w usługach (tzw. zawody rzemieślnicze). Obecnie średnie szkoły zawodowe w zasadzie kształcą pod kątem pracy w usługach, np. w zawodzie mechanika samochodowego. Przygotowanie absolwenta do pracy w przemyśle ma zapewnić tzw. kształcenie dualne. Polega ono na tym, że zajęcia teoretyczne odbywają się w szkole, a umiejętności praktyczne uczeń nabywa w zakładzie pracy. Odbywanie praktyk zawodowych przez ucznia, np. w warsztacie samochodowym, nie jest kształceniem dualnym. Kształcenie dualne to nawiązanie do znanych od lat szkół zawodowych istniejących przy fabrykach. W Polsce, ze względu na wysokie koszty dla pracodawców, kształcenie dualne dopiero się rozwija.
• Należy zdefiniować zawody priorytetowe potrzebne gospodarce narodowej, opracować podstawy programowe i rozpocząć nauczanie. Wydaje się, że w opracowaniu systemu powinno być zaangażowanych kilka resortów, oprócz MEN także Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej czy Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
• Trzeba opracować system pozyskiwania do szkół nauczycieli zawodu i zwiększyć ich wynagrodzenie. Nauczyciel WF z tytułem magistra otrzymuje wyższe wynagrodzenie niż nauczyciel inżynier – kierownik szkolnej pracowni. Obecnie szkoły mają duże problemy w pozyskaniu nauczycieli zawodu o wysokich kwalifikacjach.
• Konieczne jest opracowanie systemu doradztwa zawodowego z uwzględnieniem profesjonalnego badania predyspozycji kandydata do danego zawodu oraz jego stanu zdrowia, np. zdarza się, że do średnich szkół zawodowych o profilu samochodowym trafiają osoby nierozróżniające kolorów.

Podczas spotkania poruszono wiele innych aspektów, jak współpraca organów prowadzących i kuratorium ze szkołą czy egzaminów zawodowych przeprowadzanych wyłącznie na samochodach osobowych, a nie ciężarowych.
Oficjalne postulaty wypracowane podczas spotkania zostaną przekazane do MEN.
W przemyśle samochodowym zmiany następują bardzo szybko, a nowy model pojazdu jest kierowany do produkcji co 3–4 lata. Tyle mniej więcej trwa kształcenie ucznia w szkolnictwie zawodowym. Oznacza to, że w momencie zakończenia nauki, absolwent z zawodem rzemieślniczym może posiadać nieaktualną wiedzę. Z wypowiedzi wysokich przedstawicieli rządu wynika, że w naszym kraju będzie wzrastała produkcja gotowych pojazdów i części zamiennych. Wzrośnie więc zapotrzebowanie na specjalistów pracujących w nowo powstałych fabrykach. Szkolnictwo zawodowe musi zostać do tego odpowiednio przygotowane.

Podstawową, a często pomijaną kwestią jest deprecjonowanie szkolnictwa zawodowego wśród absolwentów gimnazjów i ich rodziców. Okazuje się, że gospodarka narodowa nie potrzebuje specjalistów od marketingu, prawników, a nawet architektów. Potrzebuje kierowców ciężarówek i mechatroników samochodowych. Trzeba więc stworzyć przyjazną atmosferę dla szkolnictwa zawodowego, by młodzi ludzie, wybierając drogę życiową decydowali się właśnie na szkołę zawodową. Bez uczniów szkoła nie istnieje.

Ryszard Polit

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem