fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Od redakcji 08/2016

Nowy rok i nowe wyzwania

001 Okladka AMS 08Za nami kolejny rok, który dla branży motoryzacyjnej okazał się całkiem niezły. W przyszłości można spodziewać się rewolucji związanej z wprowadzaniem systemów telematycznych i hybrydowych układów napędowych.
Jeśli samochód jest wyposażony w fabryczny moduł umożliwiający bezprzewodowe połączenie z siecią, np. nawigację lub układ wzywania pomocy podczas wypadku, to już teraz istnieje możliwość przesyłania pewnych danych bez wiedzy użytkownika. Moduły typu OnStar (Opel), Connected Drive (BMW) czy On Call (Volvo) pomagają kierowcom w omijaniu korków i producentom w gromadzeniu informacji o użytkownikach aut. Nie chodzi tylko o przesyłanie kodów usterek, lecz także o informacje, w jaki sposób pojazd jest eksploatowany i serwisowany, co może być podstawą do cofnięcia gwarancji. Coraz więcej producentów, np. Ford, Mazda, Grupa VW, Mercedes-Benz, Toyota, wprowadza elektroniczne książki serwisowe. Dostęp do nich mają również nieautoryzowane warsztaty, ale za opłatą.
Walka o klienta między serwisami autoryzowanymi i nieautoryzowanymi zaczyna się nasilać, ale przecież te dwa sektory mogą istnieć obok siebie.
W przyszłym roku wydamy osiem numerów „Auto Moto Serwisu”, który będzie miał zwiększoną objętość.

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

Od redakcji 07/2016

001 Okladka AMS07Mandatem w ekologię

Ekologia to pojęcie bardzo szeroko rozumiane. Na poziomie światowym, na eleganckich targach typu Automechanika, ekologia kojarzona jest z bezemisyjnym napędem, np. elektrycznym lub obniżaniem zużycia paliwa w autach konwencjonalnych. U nas ekologia sprowadza się do przeprowadzenia kontroli warsztatów w celu sprawdzenia stosowania przepisów ustawy regulującej gospodarowanie odpadami. Sprawdza się, czy warsztat ma podpisaną umowę z firmą odbierającą odpady i czy prawidłowo wypełnia Karty Ewidencji Odpadów i Karty Przekazania Odpadów.
Zgodnie z prawem nie wolno ogrzewać budynków piecem na olej przepracowany. Jednak dokładnie nie wiadomo, czy można karać za samo posiadanie takiego pieca, czy też trzeba udowodnić, że ten piec pracuje. Kontroluje się też sposób, w jaki warsztat składuje odpady, np. opony, i jeśli kontrolerom to się nie spodoba, nakładany jest mandat. A z odbiorem zużytych opon też jest rożnie. Wyspecjalizowane firmy chętnie odbierają przepracowany olej i stare akumulatory, ale zużyte opony przyjmują już mniej chętnie. Firma za darmo odbierze opony, jeśli jest ich dużo, np. 300 sztuk.
Jeśli mniej, trzeba pokryć koszty dojazdu lub zapłacić ok. 3–5 złotych za oponę. Średniej wielkości warsztat gromadzi z reguły w ciągu roku ok. 100 sztuk zużytych opon. Na darmowy odbiór nie ma więc co liczyć. Skuteczna rada to podpisać umowę z firmą, która odbiera każdy rodzaj odpadów.
A swoją drogą, kontrole warsztatów to znakomity sposób na podreperowanie gminnego budżetu. Ostatnio takich kontroli jest coraz więcej.


Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

Od redakcji 02/2016

Nerwowa klimatyzacja

ams02Co prawda klimatyzacja ma chłodzić, jednak ostatnio rozgrzewa. A to za sprawą ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych. W warsztatach się zagotowało – sezon się zbliża, a klimatyzację może obsługiwać wyłącznie mechanik posiadający zaświadczenie o odbytym szkoleniu. Co więcej, nawet osoba kupująca butlę z czynnikiem chłodniczym też powinna posiadać stosowne zaświadczenie.
W myśl ustawy szkolenia mogą przeprowadzać firmy z odpowiednimi uprawnieniami. Ich lista zamieszczona jest na stronie Urzędu Dozoru Technicznego, ale do warsztatów zgłaszają się rożne firmy, które starają się wykorzystać chwilowy popyt. W interesie warsztatu jest więc sprawdzenie, czy firma oferująca szkolenia jest do tego uprawniona. Czy warsztaty mają jednak czas, by przeszukiwać strony UDT? Pocieszające jest to, że ceny za szkolenia spadają, co jest związane z tym, że coraz więcej firm otrzymuje pozwolenie na ich prowadzenie. W warsztatach panuje więc nerwowa atmosfera, podsycana dodatkowo perspektywą kontroli.
Mimo że opóźnienia w zdobyciu zaświadczeń nie wynikają ze złej woli warsztatów, Inspektoraty Ochrony Środowiska rozpoczęły już kontrole.
Sama ustawa też wzbudza kontrowersje w interpretacji, gdyż zgodnie z jej postanowieniami w przypadku ubytku czynnika większego niż 40 g warsztat jest zobowiązany do wcześniejszej naprawy układu klimatyzacji. Tymczasem roczny ubytek czynnika na poziomie 100 g jest traktowany jako normalny. Co więcej, w niektórych samochodach dopuszczalny zakres błędu przy napełnianiu czynnikiem wynosi +/–50 g, a więc praktycznie w każdym samochodzie układ klimatyzacji wymaga naprawy przed napełnieniem go czynnikiem.
Uporawszy się z klimatyzacją, wielu przedstawicieli warsztatów przyjedzie zapewne na Targi Techniki Motoryzacyjnej do Poznania. Po zapoznaniu się z ofertą części warsztatowej można pooglądać nowe modele samochodów, które też mają być wystawione.

Czekamy na Państwa na stoisku „Auto Moto Serwisu”!

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

 

Od redakcji 08/2015

Kolejny rok za nami

AMS-08-2015Rok 2015 przejdzie do historii nie tylko z powodu wpadki Volkswagena, lecz także uruchomienia seryjnych systemów telematycznych w niektórych pojazdach. Kłopoty Volkswagena nie spowodowały drastycznej utraty zaufania klientów do tej marki. Sprzedaż samochodów Grupy Volkswagena (VW, Audi, Seat, Škoda) w Europie do końca października była wyższa o 6,4% w stosunku do analogicznego okresu roku 2014. Jednak w październiku odnotowano minimalny, wynoszący 0,5%, spadek sprzedaży pojazdów Grupy w stosunku do tego miesiąca 2014 r., z wyjątkiem Audi i Porsche, których sprzedaż wzrasta. Również w Polsce nie odnotowano spadku sprzedaży nowych pojazdów Grupy VW. System automatycznego powiadamiania o niebezpiecznych zdarzeniach eCall ma być obowiązkowy od 2018 r., ale już teraz np. Opel wprowadził w niektórych modelach usługę OnStar. Usługa ta obejmuje m.in. możliwość diagnozowania stanu technicznego pojazdu on-line na życzenie kierowcy. Tę operację przeprowadza diler Opla, który usterki może usunąć po dostarczeniu auta do autoryzowanego serwisu. Jak podkreśla Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych to pewnego rodzaju dyskryminacja niezależnych warsztatów, które nie mają dostępu do systemów telematycznych wprowadzanych przez producentów pojazdów.
W przyszłym roku ukaże się osiem wydań „Auto Moto Serwisu” oraz dodatki specjalne, m.in. poświęcone branży blacharsko-lakierniczej i skierowane do warsztatów naprawiających pojazdy użytkowe. Dziękujemy naszym Czytelnikom za życzliwość i cenne uwagi pomocne przy redagowaniu pisma, a Partnerom Handlowym za merytoryczne wsparcie.

Ryszard Polit
Redaktor Naczelny


Prenumeratorom, Czytelnikom i Partnerom Handlowym życzymy miłych świąt Bożego Narodzenia i powodzenia w Nowym Roku 2016!
Warsztatom – wielu nowych, zadowolonych klientów, szkołom – pomyślności w Olimpiadzie Techniki Samochodowej, Partnerom Handlowym – udanego nowego roku.

 

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

Od redakcji 7/2015

AMS07-1A jednak hybrydy

Wygląda na to, że tłokowy silnik spalinowy osiągnął kres swoich możliwości rozwojowych. Jako możliwość obniżenia zużycia paliwa producenci pojazdów proponują kierowcom omijanie drogowych korków.
Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie Toyota z duma ogłosiła, że opracowała silnik benzynowy o sprawności termodynamicznej ponad 40%”. Jak na XXI wiek nie jest to wynik oszałamiający, gdyż większość energii zawarta w paliwie jest bezpowrotnie tracona. Wprowadzanie coraz ostrzejszych norm emisji niektórych związków chemicznych zawartych w spalinach nie zmienia sytuacji niewydolnego silnika spalinowego, co widać na przykładzie Volkswagena.
Zawsze sceptycznie podchodziłem do napędu hybrydowego, gdyż wydaje mi się on nielogiczny. Z rozmów podczas frankfurckich targów wynika jednak, że od hybryd nie ma odwrotu. Poważni dostawcy techniki motoryzacyjnej mają już przygotowane do produkcji rozwiązania napędów hybrydowych na 48V, jako tania alternatywa dla tradycyjnych rozwiązań wysoko napięciowych. Koncerny samochodowe są zainteresowane produkcją takich pojazdów, gdyż nie mają innego wyjścia. Ta technika daje bowiem możliwość spełnienia przyszłych norm emisji spalin. Ostrze propagandy skieruje uwagę nabywców nie na coraz bardziej skomplikowane i przez to zawodne rozwiązania techniczne, lecz na liczne systemy wspomagania kierowcy.
Samochody się zmieniają według starej zasady – nabywca może kupić dowolny samochód, ale tylko taki, który jest produkowany.
My też się zmieniamy. Większość informacji z działów nowości” i z życia branży” będziemy zamieszczać na naszej stronie internetowej www.automotoserwis.com.pl, a nie w wersji papierowej pisma. Uruchomiliśmy też bezpłatną aplikację na smartfony z naszym serwisem informacyjnym. Zapraszam do korzystania!

Ryszard Polit
Redaktor Naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI>>>

Od redakcji 06/2015

 

AMS 06 2015Gorący wrzesień

Po lipcowo-sierpniowych upałach również wrzesień zapowiada się gorąco. Może nie pod względem temperatury, ale natłoku wydarzeń. W dniach 10–12.09. czekają nas Międzynarodowe Targi Części i Akcesoriów Samochodowych w Kielcach, salon samochodowy we Frankfurcie (17–27.09.) oraz warszawskie targi części zamiennych i wyposażenia warsztatowego Inter Cars połączone z obchodami 25-lecia tej firmy (18–20.09.). Relacje z tych wydarzeń będziemy przekazywać na bieżąco.
Podczas miesięcy wakacyjnych też się wiele wydarzyło. Weszło w życie rozporządzenie umożliwiające rejestrację pojazdów z kierownicą po prawej stronie, rozpalając dyskusję o bezpieczeństwie na drogach. Portal MotoFocus.pl opublikował badanie niezależnych warsztatów, z którego wynika, że aż 87% z nich zamierza w ciągu najbliższych kilku lat rozszerzyć zakres swojej działalności. Większość respondentów (43%) zamierza wprowadzić naprawy specjalistyczne, a ok. 20% zastanawia się nad naprawą ciężarówek i jednośladów. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się pomysły wprowadzenia do oferty usług blacharsko-lakierniczych, regeneracji części, czy otworzenia stacji kontroli pojazdów.
Natomiast w raporcie przygotowanym przez IBRM Samar i DNB Bank Polska określono wskaźnik zmian cen nowych samochodów w naszym kraju. Okazuje się, że średni, roczny wzrost cen wynosi ok. 2%, a ceny pojazdów często się zmieniają i są dostosowywane do wysokości wynagrodzeń. Autorzy raportu wskazują, że najsilniej rosły ceny aut Volkswagena (10,9% rok/roku) i Toyoty (9,1% r/r), gdy koncernów PSA, Renault i Ford rosły w tempie umiarkowanym 1 – 2,5%. Spadek cen odnotowano w przypadku Opla (–5,2% r/r), Hyundaia (–6,9% r/r) i Nissana (–9,8% r/r). Teraz już wiadomo, dlaczego do Polski sprowadza się tak dużo samochodów używanych, nad czym głęboko ubolewają prominentni, bogaci obywatele.

Ryszard Polit

redaktor naczelny

 

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI Nr 6/2015

 

Od redakcji 5/2015

Bezpiecznych wakacji!

ams05-2015W 2025 roku około 15% nowych samochodów na świecie będzie wyposażonych w napęd co najmniej hybrydowy – tak zakomunikowano podczas konferencji motoryzacyjnej Bosch. To interesująca konferencja, ponieważ można się dowiedzieć, jakie nowe rozwiązania zaproponuje Bosch producentom samochodów. Trendy są dwa – tzw. elektryfikacja pojazdów, czyli napęd hybrydowy spalinowoelektryczny oraz połączenie pojazdu z Internetem wykorzystywanym na rożne sposoby. Na konferencji pokazano kilka ciekawych rozwiązań, które opiszemy w następnym numerze. Celem działań jest zmniejszenie emisji CO2, czyli obniżenie zużycia paliwa. Niedawno Peugeot obwieścił, że seryjny model 208 napędzany silnikiem 1.6 BlueHDi 100 S&S pobił rekord niskiego zużycia paliwa w jeździe długodystansowej na torze zużywając 2 l oleju napędowego na 100 km. Są to oczywiście warunki sztuczne, ale wynik wydaje się ciekawy.

Ale przecież zbliżają się wakacje. Kiedyś nazywano je sezonem ogórkowym, w którym nic się nie dzieje. Teraz wręcz przeciwnie – aktywizują się działy marketingu producentów aut zachęcające do promocyjnych zakupów oraz przeróżne organizacje, które radzą, jak bezpiecznie dojechać na urlop. Do redakcji napływają informacje „do natychmiastowej publikacji”, których celem jest przypomnienie, by jechać wolno i przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Te zalecenia są oczywiste, ale w trosce o podnoszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym sugerujemy, by dbali o to również zarządcy dróg. Trudno zrozumieć, dlaczego w stolicy na większości skrzyżowań nie ma sygnalizatora do skrętu w lewo. W efekcie trzeba skręcać na skrzyżowaniu, gdy zapalone jest żółte światło, co nie jest bezpieczne. Życzę Państwu miłych wakacji – następny numer Auto Moto Serwisu ukaże się 1 września.

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI

 

Od redakcji 4/2015

 

Ostrze siekiery

AMS-04-intDo tej pory obowiązywała teza, że zamiast opon całorocznych należy stosować ogumienie zimowe w zimie, a letnie – w lecie. Firmy oponiarskie powoływały się na badania, z których niezbicie wynikało, że nie ma możliwości opracowania całorocznej mieszanki gumowej, zachowującej swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur. Dlatego zelektryzowała nas wiadomość, że firma Michelin opracowała oponę letnią z homologacją zimową. Co więcej, okazało się, że firma Nokian wprowadziła do produkcji oponę zimową, której z powodzeniem można używać w lecie. Zawodowa nieufność do rewelacji podawanych niekiedy przez producentów ostatecznie ustąpiła po przeczytaniu informacji, że mieszanka gumowa nowej generacji zawiera krzemionkę i olej rzepakowy, a klinowe klocki bieżnika „przypominają kształtem ostrze siekiery”. W domyśle oznacza to, że już żaden aquaplaning ani nic podobnie nieprzyjemnego przytrafić się już nie może.

Samochody i części do nich projektują inżynierowie i od ich wiedzy oraz doświadczenia zależą przyszłe projekty. Z przyjemnością odnotowaliśmy fakt, że studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej będą mogli kształcić się w nowym, dualnym trybie. To połączenie kształcenia teoretycznego na uczelni z zajęciami praktycznymi w firmie SITECH. Firma ta należy do koncernu Volkswagen i produkuje metalowe stelaże siedzisk samochodowych. To krzepiąca wiadomość, gdyż słabością absolwentów uczelni technicznych był brak doświadczenia praktycznego. Mamy nadzieję, że również inne uczelnie znajdą partnerów z przemysłu. Nawiasem mówiąc, kształcenie dualne było z powodzeniem praktykowane w tzw. dawnych czasach, ale wtedy jeszcze funkcjonowała Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie.

Zapraszamy na nasze stoisko na targach Profi Auto Show w Katowicach. Czekamy na Państwa!

Ryszard Polit

Redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem