fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Nowe GVO

Okladka AMS 05 2019W 2023 roku wygaśnie rozporządzenie Komisji Europejskiej MVBER/GVO 461/2010 w sprawie wyłączeń grupowych w motoryzacji. Rozporządzenie to zapewnia wyrównanie szans w dostępie do rynku warsztatom niezależnym i serwisom autoryzowanym. GVO umożliwiło m.in. obsługę samochodów objętych gwarancją nie tylko w autoryzowanych serwisach, lecz także w warsztatach niezależnych. Producent pojazdu nie może więc odmówić uznania gwarancji przez sam fakt dokonania obsługi pojazdu w warsztacie niezależnym, jeżeli wszystkie czynności zostały wykonane zgodnie z zaleceniami wytwórcy auta, a użyte części są odpowiedniej jakości. Natomiast serwisy autoryzowane mogą korzystać z części zamiennych niesygnowanych znakiem towarowym producenta samochodu. Dzięki GVO producenci pojazdów musieli utworzyć specjalne portale internetowe dla warsztatów niezależnych i udostępnić im możliwość, np. przeprogramowywania sterowników w pojazdach. Jak rożne są te portale i jak rożne jest podejście producentów aut do warsztatów niezależnych mogą się przekonać nasi Czytelnicy uczący się procedury PassThru. Niektórzy producenci pojazdów udostępniają swój portal w języku polskim z możliwością pełnej diagnostyki pojazdu i programowaniem sterowników, inni stwarzają barierę językową i nie udostępniają wszystkich możliwości diagnostycznych. Obecnie Komisja Europejska prowadzi konsultacje nad nowym rozporządzeniem GVO, którego postanowienia ustalą zasady współistnienia między producentami pojazdów i rynkiem niezależnym. Celem jest dobro konsumenta, który powinien mieć możliwość wyboru. Ale nie jestem pewien, czy aby na pewno interesy przeciętnego zjadacza chleba są w tej rozgrywce najważniejsze.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Dobre perspektywy

AMS2.2019Jedna z teorii głosi, że świat rozwija się od jednego kryzysu do drugiego. Ostatnio cieszyliśmy się czasem koniunktury i pesymiści zastanawiają się, kiedy zacznie się tzw. spowolnienie gospodarcze. Na szczęście rynek napraw samochodów nie jest tak podatny na kryzysy jak produkcja i jest mało prawdopodobne, by klienci przestali przyjeżdżać do warsztatów.
A nawet wręcz przeciwnie, będą przyjeżdżać częściej, o co zadbali producenci samochodów. Nowe modele aut wcale nie są trwalsze od poprzednich, a w wielu przypadkach nawet gorsze z powodu korozji czy awaryjnych silników. Wprowadzenie silników 3-cylindrowych z bezpośrednim wtryskiem, downsizing, czy oleje o niskiej lepkości wymuszone nowymi normami emisji spalin spowodowały zwiększoną awaryjność aut, które jakoś trzeba naprawić.
Parlament Europejski i Rada ustaliły nowe, niższe o 37,5% limity emisji CO2 do roku 2030. Dla branży aftermarketowej oznacza to, że za około 10–15 lat można się spodziewać większej liczby aut z napędem hybrydowym i elektrycznym, również w Polsce. Założonych limitów emisji CO2 nie jest w stanie spełnić żaden silnik tłokowy, czy to z zapłonem iskrowym, czy samoczynnym. Elektryfikacja napędu jest przesądzona. Na razie notujemy bardzo wysoki import używanych aut z silnikami Diesla, który popadł w niełaskę nie tylko kierowców, lecz także władz. Coraz więcej europejskich miast wprowadza strefy, do których nie może wjechać pojazd z silnik Diesla spełniający nawet normę Euro 5, a więc nie taki znowu stary.
Elektryfikacja napędu może nastąpić szybko w samochodach dostawczych. Przemysłowy Instytut Motoryzacji koordynował projekt, którego celem było sprawdzenie, czy logistyka w miastach może być przyjazna środowisku i jednocześnie efektywna ekonomicznie dla firm. Porównano parametry eksploatacyjne VW Craftera z silnikiem Diesla i z napędem elektrycznym. Jak można się było spodziewać, bardziej ekologiczny okazał się elektryczny Crafter, którym zainteresowane są duże firmy transportowe.
Warsztaty niezależne mogą się spodziewać, że w przyszłości będą serwisować ekologiczne pojazdy, które będą miały inne niż dotychczas podzespoły.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Symbioza

1 AMS 2 2018W ramach konkursu „Bezpieczny Warsztat” Dekra Polska przeprowadziła audyt dużych warsztatów niezależnych posiadających więcej niż sześć stanowisk naprawczych.
Wszystkie warsztaty posiadały uniwersalny tester diagnostyczny z aktualnym oprogramowaniem, urządzenie do obsługi klimatyzacji na czynnik R134a i do kontroli reflektorów, 89% miało urządzenie do badania amortyzatorów, a 78% – do kontroli hamulców. Jest to niemal standardowe wyposażenie każdego szanującego się warsztatu. Znamy przypadki niezależnych warsztatów, które jako jedne z pierwszych kupiły urządzenie do obsługi klimatyzacji na nowy czynnik R1234yf i serwisują auta na gwarancji podsyłane przez pobliskiego dilera, który takowego jeszcze nie posiada. Coraz częściej bowiem dochodzi do nawiązywania współpracy między warsztatami niezależnymi a autoryzowanymi, mimo deklarowanej niechęci ze strony szefów przedstawicielstw producentów samochodów. Warsztaty niezależne korzystają z uprzejmości autoryzowanych, gdy trzeba zdiagnozować trudną usterkę testerem firmowym i rewanżują się wykonaniem specjalistycznych usług, np. wymontowania zapieczonych świec żarowych bez zdejmowania głowicy, co zaleca kosztowna procedura naprawcza wytwórcy auta. Wiele warsztatów niezależnych wykonuje też przeglądy gwarancyjne z wpisem do elektronicznej książki serwisowej, a uzyskanie kodu dostępu nie jest oczywiste.
Taka symbioza na lokalnym rynku usług motoryzacyjnych wydaje się normalna, ale pod warunkiem, że niezależny warsztat posiada odpowiednią renomę i świadczy usługi na wysokim poziomie. Opisywane przypadki dotyczą niezależnych serwisów zrzeszonych w poważnych sieciach warsztatowych, których operatorzy troszczą się o „swoje” warsztaty, organizując np. audyty, czy zachęcają do odbywania mądrych szkoleń.
Rozwój warsztatu się opłaca, trzeba tylko wybrać odpowiedni kierunek.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

Co będziemy naprawiać?

001 Okladka AMS01Podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos poinformowano, że w minionym roku po raz pierwszy od roku 2012 wzrosła emisja dwutlenku węgla. Wygląda na to, że wprowadzanie coraz ostrzejszych norm emisji spalin nie jest skuteczne.
Eksperci orzekli, że zwiększenie emisji CO2 wynika z rosnącej popularności silników benzynowych, które emitują więcej tego gazu niż silniki Diesla. Pozornie ta wiadomość nie ma związku z działalnością warsztatów w naszym kraju, ale w dalszej perspektywie to istotna informacja. Obecnie wywierany jest duży nacisk na produkcję samochodów niskoemisyjnych i koncerny samochodowe będą musiały zmienić swój profil produkcji. Za auta niskoemisyjne uchodzą napędy hybrydowe oraz elektryczne i takie pojazdy coraz częściej będą trafiać do polskich warsztatów. W ankietach konsumenckich również posiadacze aut deklarują chęć nabycia aut niskoemisyjnych, chociaż są one droższe od samochodów z silnikiem spalinowym. Rządy krajów europejskich wprowadzają więc finansowe zachęty, które mają
pobudzić popyt. Park samochodów i rynek napraw będą się zmieniać, więc warsztaty powinny być na to przygotowane. Może w tym pomoc przynależność do sieci warsztatowej, których jest w naszym kraju całkiem sporo. By ułatwić wybór, reakcja planuje uruchomienie portalu internetowego www.sieciwarsztatowe.pl, na którym zostaną opisane poszczególne sieci.
Zakłada się, że przez najbliższych pięć lat w parku samochodowym nadal będą dominować auta klasyczne, chociaż coraz bardziej skomplikowane i trudne w naprawach. W „Auto Moto Serwisie” będziemy prezentować przypadki nietypowych napraw, gdyż w dalszym ciągu dostęp do dokumentacji technicznej bywa utrudniony lub płatny. W tym roku kontynuujemy cykl „PassThru – krok po kroku”, który cieszy się dużym zainteresowaniem. Posiadamy również archiwalne egzemplarze „Poradników Serwisowych”, których wykaz jest dostępny na naszej stronie internetowej. Mamy też nadzieję spotkać się z Państwem na naszym stoisku na Targach Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu i ProfiAuto Show w Katowicach.

Ryszard Polit
redaktor naczelny


PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

Od redakcji 06/2017

001 Okladka AMS06Nowa jakość

Działalność warsztatów niezależnych wchodzi w nową fazę – jeśli mają się rozwijać, muszą dostosować jakość swoich usług do wciąż rosnących wymagań klientów jeżdżących coraz bardziej skomplikowanymi samochodami. Przekonaliśmy się o tym, aktualizując sterownik silnika za pomocą PassThru. Operacja okazała się nie taka znowu trudna, ale przeprowadzana pierwszy raz niesie pewien dreszczyk niepewności.
Okazuje się, że klienci, wybierając warsztat, kierują się rekomendacją znajomych i opiniami umieszczanymi w internecie. Ważnymi kryteriami wyboru są też czas i cena usługi, która powinna być konkurencyjna, ale jednocześnie nie za niska, gdyż bez wypracowania zysku warsztat nie będzie miał środków na rozwój. Sposobami na zmniejszenie opłat stałych jest przeprowadzenie termomodernizacji budynków.
Okazuje się, że system ogrzewania co dziesiątego warsztatu jest nienowoczesny, a zdecydowana większość tych systemów jest niewłaściwie wyregulowana. Modernizacje oświetlenia, które pochłania ok. 40% całkowitego zużycia energii w warsztacie, daje wymierne oszczędności, ale koszt wymiany punktów oświetleniowych ze świetlówek na diody LED zwraca się po trzech latach.
Nowoczesny warsztat musi też posiadać nowoczesne narzędzia, które zostaną zaprezentowane na największych targach rynku aftermarketowego organizowanych przez Inter Cars w dniach 22–24 września w Warszawie. Zapraszamy na stoisko „Auto Moto Serwisu”!

Ryszard Polit
redaktor naczelny



PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Od redakcji 05/2017

Huśtawka nastrojów

okadka 5 2017W badaniach rynku, sondach i ankietach typu „nastoje w branży” przedsiębiorcy motoryzacyjni wykazują daleko idący optymizm i zadowolenie. Dane makroekonomiczne GUS potwierdzają motoryzacyjny boom. Tymczasem do blisko 442 milionów złotych wzrosło zadłużenie branży motoryzacyjnej notowane w Krajowym Rejestrze Długów.
Długi mają sprzedawcy części, warsztaty i dilerzy samochodowi. Jak to możliwe? Kłopoty z płynnością finansową dotknęły warsztaty zajmujące się likwidacją szkód komunikacyjnych, a powodem jest znaczne wydłużenie terminów płatności za usługę. Warsztat niestety musi za części zapłacić wcześniej. Podobny problem dotyka warsztaty obsługujące floty samochodowe,
gdyż właściciele flot ociągają się z uregulowaniem zobowiązań. W najgorszej sytuacji są małe podmioty, które nie mają siły przebicia w egzekwowaniu należności i boją się, że utracą dużego klienta. Wierzycielami są banki i firmy leasingowe, windykacyjne oraz handel.
Narasta też zjawisko zamawiania przez warsztaty tej samej części u rożnych dystrybutorów. Warsztat chce bowiem zamontować klientowi część jak najszybciej i jak najtańszą. Montowana jest ta część, która zostanie dostarczona najszybciej, natomiast rzeczywiście kupowana jest najtańsza. Pozostałe części, już przywiezione do warsztatu, są zwracane dystrybutorom. Niepotrzebne koszty transportu ponoszą więc dystrybutorzy, którzy co prawda szybko dostarczają części, ale nie mają najniższej ceny. Zapewne dostawcy nie oznaczają w specjalny sposób swoich części, ale wiedzą, który warsztat dokonuje wielu zwrotów.


Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Od redakcji 02/2017

Ale się dzieje…

Okladka AMS02Trwają prace nad ustawą o systemie monitorowania przewozu towarów, której głównym celem jest ograniczenie nadużyć finansowych w postaci fikcyjnych faktur i wyłudzania podatku VAT. Określono towary wrażliwe, których przewóz trzeba będzie zgłaszać – to m.in. środki smarne i preparaty zawierające etanol, np. płyny do spryskiwaczy, chłodnicze. Na specjalnej platformie usług elektronicznych dostawca towaru będzie musiał zgłosić, że wrażliwy towar wysyła, odbiorca – że go otrzymał, a przewoźnik – że właśnie przewozi. Można się spodziewać, że obowiązek zgłaszania przewozu towarów wydłuży czas ich dostarczenia do warsztatu.
Obowiązek zgłaszania dostaw między dystrybutorem a warsztatem dotyczy transportu, który przekracza 500 kg lub 500 l w pojemnikach większych niż 11 l.
Kolejnym pomysłem jest wyeliminowanie z ruchu drogowego pojazdów z usuniętymi filtrami cząstek stałych. Z projektu ustawy o stacjach kontroli pojazdów wynika, że to właśnie diagności będą mieli obowiązek dokładnego sprawdzenia, czy z auta nie usunięto zaworu recyrkulacji spalin lub filtra cząstek stałych. Z drugiej strony to zadziwiające, że do tej pory podczas badania technicznego diagności nie zwracali uwagi na te elementy, skoro ich demontaż jest prawnie zabroniony. Dopóki ustawy nie wejdą w życie, wszystko jeszcze można zmienić. Tymczasem branża żyje spekulacjami o ewentualnym przejęciu Opla przez koncern PSA i losami fabryki w Gliwicach. Natomiast ciekawą inicjatywą jest ogłoszenie konkursu na miejski samochód elektryczny. Taki konkurs rozpisała spółka ElectroMobility Poland, której udziałowcami są polskie koncerny energetyczne: PGE Polska Grupa Energetyczna, Enea, Energa oraz Tauron Polska Energia. Czy zamiast Opli będziemy produkować auta elektryczne?


Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI...

Od redakcji 01/2017

001 Okladka AMS 01Z wypowiedzi przedstawicieli naszej branży wynika, że rynek aftermarketowy ma się dobrze. Brakuje tylko fachowców i większość warsztatów cierpi na brak wysoko wykwalifikowanych pracowników. Szkolnictwo zawodowe na poziomie średnim i wyższym nie jest w stanie zapewnić wystarczającej liczby fachowców nie tylko z powodu jakości nauczania, lecz także braku kandydatów do szkół zawodowych. Przez lata wmawiano młodzieży i ich rodzicom, że skończenie szkoły zawodowej nie wróży kariery. Teraz to się zmienia, chociaż stereotypy pozostały. W każdym razie finaliści współorganizowanej przez naszą redakcję Olimpiady Techniki Samochodowej po zakończeniu nauki w szkole średniej bez trudu znajdują pracę.

A w motoryzacji ciągłe zmiany. Podobno lobby producentów pojazdów chce przeforsować przepisy, które dopuszczałyby wyeliminowanie złącza EOBD w samochodach. Diagnostyka byłaby przeprowadzana bezprzewodowo i dla warsztatów niezależnych – płatna. Miejmy nadzieję, że lobbyści rynku niezależnego podwoją wysiłki, by do tego jednak nie doszło. W 2018 r. samochody napędzane silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny będą prawdopodobnie wyposażone w filtr cząstek stałych. Techniczna Rada ds. Pojazdów Silnikowych Unii Europejskiej przyjęła pakiet tzw. realnej emisji pojazdów w ruchu, w którym określono nowe zasady pomiaru toksyczności spalin. Nowych norm może nie spełniać silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny bez dodatkowego filtra cząstek stałych. Szykuje się więc robota dla warsztatów, które na prośbę posiadaczy aut będą te filtry usuwać.
Sporym zaskoczeniem dla ekspertów okazała się informacja, że w minionym roku sprzedaż aut VW w USA wzrosła, a nie spadła. I kto by przypuszczał?

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem