fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

Od redakcji 3/2015

Targowa wiosna

ams 03-2015Zapowiada się gorąca wiosna obfitująca w wiele wydarzeń. W dniach 9-12 kwietnia odbędą się targi Motor Show Poznań, na których będzie można zobaczyć nowe modele samochodów. Jednak do warsztatów samochodowych skierowane są targi Profi Auto Show, które odbędą się w katowickim Spodku w dniach 23- 24 maja. Warto odwiedzić tę imprezę, która w tym roku ma być zorganizowana z dużym rozmachem. Zapraszamy nasze stoisko – kontakt z Państwem jest dla redakcji bardzo cenny i pouczający.

Naprawiać będziemy te auta, które zechcą kupić nabywcy. W naszym kraju znaczącą grupą zakupową nowych pojazdów są floty. Z badania LeasePlan MobilityMonitor przeprowadzonego przez TNS wynika, że w Polsce najczęściej wskazywane kryteria wyboru auta firmowego to: wielkość (83%), wygląd (79%), osiągi silnika (77%) i marka (70%). Decyzję o wyborze marki i modelu podejmuje firma, a nie kierowca flotowy. A fleet managerowie coraz chętniej wybierają pojazdy z napędem hybrydowym kierując się ekologicznym prestiżem firmy lub licząc na obniżenie kosztów paliwa.

Na rynku aut używanych w preferencjach kupujących niewiele się zmienia. Jak podał portal ogłoszeniowy otomoto.pl najczęściej poszukiwanym autem w 2014 roku był VW Golf. Tak wynika z analizy 1 miliarda zapytań internautów korzystających z wyszukiwarki. Najwięcej zapytań (45%) dotyczyło egzemplarzy Golfa V lub VI w wersji hatchback z silnikiem Diesla, których cena wywoławcza nie przekraczała 15 tys. zł. Ponad 90% osób było zainteresowanych zakupem egzemplarza pochodzącego z polskiego salonu i sprzedawanego przez pierwszego właściciela. Jednak z raportu wynika, że blisko jedna trzecia zapytań dotyczyła rożnych pojazdów w cenach 15-25 tys. zł. Dużą popularnością cieszą się VW Passat, Audi A4, BMW 320 i Opel Astra, co było do przewidzenia.

Redaktor naczelny

Ryszard Polit

PRZECZYTAJ SPIS TREŚCI

Od redakcji 2/2015

Prawie nic

ams 02-2015Jak wynika z licznych raportów konsumenckich przeprowadzanych na całym świecie, kierowcy kochają samochody. Każdy zjadacz chleba czerpie przyjemność z jazdy własnym autem, bez względu na wiek i zasobność portfela – napisano w raporcie„Continental Mobility Study 2015”. Kierowcy są otwarci na techniczne nowości. Ponad dwie trzecie respondentów (68%) chce korzystać z systemów automatycznego prowadzenia. Producenci pojazdów starają się jak najlepiej utrafić w gusta licznej klienteli, o czym będziemy się mogli przekonać podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie. Docierają do nas informacje o nowych modelach i rozwiązaniach technicznych, uparcie zwanych „technologiami”, które mają umilić jazdę kierowcy, przy jak najniższym zużyciu paliwa. Pod tym względem rekordowy ma być Peugeot 208, który napędzany silnikiem 1.6 BlueHDFI potrzebuje tylko 3 l paliwa na 100 km, czyli prawie nic. Niewiele gorszy jest BMW 116d EfficientDynamics, który ma zużywać 3,4 l/100 km. Producenci pojazdów nie obawiają się utraty wiarygodności, gdyby wyniki te rażąco odbiegały od rzeczywistości, gdyż zużycie paliwa zmierzono zgodnie z obowiązującymi normami i jeśli jest większe, przyczyn należy szukać w braku umiejętności kierowców. Z coraz większym zainteresowaniem przyjmujemy też informacje o rekordowych mocach maksymalnych osiąganych przez niektóre silniki. Dla przykładu, 2.0 EcoBoost Forda osiąga 240 KM mocy, czyli sporo ponad psychologiczną granicę 100 KM z litra pojemności. Renault proponuje natomiast 3-cylindrowy, doładowany turbosprężarką silnik dwupaliwowy zasilany benzyną i gazem LPG, co być może jest niedocenianym pomysłem na ekologię. O nowościach salonu genewskiego będziemy informować.

Również w marcu odbędzie się półfinał XVI Olimpiady Techniki Samochodowej, na którą serdecznie zapraszamy szkoły średnie o profilu samochodowym

Redaktor Naczelny

Ryszard Polit

PRZECZYTAJ SPIS TREŚCI

Od redakcji 11-12/2014

Szanowni Państwo,

  Od redakcji 11-12/2014
   

kolejny rok mamy już prawie za sobą. Według raportu Stowarzyszenia Dystrybutorow i Producentów Części Motoryzacyjnych nasza branża trzyma się całkiem nieźle, a w ciągu roku warsztaty niezależne odwiedzane są 32 mln razy. Co więcej, spośród 17,8 mln pojazdów zarejestrowanych w naszym kraju niemal 90% serwisowanych jest w warsztatach niezależnych.

Perspektywy na nadchodzący rok są więc optymistyczne, co nie zmienia faktu, że warsztaty muszą nieustannie się rozwijać i podnosić swoje kwalifikacje. W najbliższym czasie można się spodziewać rosnącej liczby pojazdów z systemem TPMS kontrolującym ciśnienie powietrza w ogumieniu, co wymusza zakup dodatkowego sprzętu. Od 1 marca 2015 r. każdy warsztat, czy stacja kontroli pojazdów musi rejestrować obrót na kasie fiskalnej. Początek roku zapowiada się więc interesująco.

Redakcja Auto Moto Serwisu stanęła przed trudnymi wyzwaniami nakreślonymi przez naszego nowego wydawcę, Expert Media Sp. z o.o. W związku z tym w 2015 roku będzie 8 wydań Auto Moto Serwisu, ale będziemy wydawać dodatki specjalne i zwiększymy naszą aktywność na stronach internetowych. Pismo będzie powoli ewoluowało, by dostosowywać się do Państwa oczekiwań i sugestii zawartych w mailach, za które dziękujemy. Mamy nadzieję na dalszą Państwa życzliwość. Dziękujemy prenumeratorom, a wielu z nich jest z nami od początku istnienia pisma oraz Partnerom Handlowym, którzy obdarzyli nas zaufaniem.

Naszym Prenumeratorom i Czytelnikom
życzymy zdrowych, miłych świąt
Bożego Narodzenia oraz pomyślności
w Nowym Roku 2015!

Warsztatom – wielu zadowolonych klientów,
szkołom – powodzenia w Olimpiadzie Techniki
Samochodowej. Partnerom Handlowym
dziękujemy za merytoryczne wsparcie.
Redakcja

PRZECZYTAJ SPIS TREŚCI

 

Od redakcji 10/2014

Od redakcji 10/2014
 

W tak zwanej gospodarce rynkowej wielkie koncerny wykupują mniejsze firmy i to jest normalne. W ostatnim czasie miało miejsce kilka spektakularnych zmian własności w całkiem sporych firmach, co w kuluarach targów Automechanika we Frankfurcie odbiło się szerokim echem.

Niemiecka firma ZF Friedrichshafen AG (marki Sachs, Lömferder, ZF Parts) za 13,5 mld dolarów przejęła amerykański koncern TRW Automotive Holdings. Co ciekawe, dział TRW zajmujący się produkcją zaworów silnikowych ma jednak zostać sprzedany firmie Federal Mogul. W I kwartale 2015 r. ma zostać wydana zgoda organów antymonopolowych, jako że Federal Mogul może zostać monopolistą w produkcji tłoków i zaworów.

Jednocześnie ZF Friedrichshafen AG chce sprzedać firmie Robert Bosch spółkę ZF Lenksysteme, która zajmuje się produkcją układów kierowniczych. Wcześniej Bosch posiadał już część akcji ZF Lenksysteme, teraz chce przejąć całość.

Sensacyjnie zabrzmiała informacja, że Schaeffler Group przejął 49,9% akcji firmy Continental. Wygląda na to, że Schaeffler Group wraz z Continentalem stał się największym na świecie producentem części samochodowych detronizując Boscha. Z pozoru wydaje się dziwne, że mniejsza firma wykupuje prawie połowę akcji większej, jak się stało w przypadku Schaefflera i Continentala. Ale podobnie zrobił Porsche, stopniowo przejmując akcje wielkiego Volkswagena.

Okazuje się, że w świecie papierów wartościowych wszystko jest możliwe. Według niektórych opinii, gdy Continental kupił od Siemensa firmę VDO, akcje Continentala spadły, co wykorzystał Schaeffler. Jak zmieni się sytuacja pracowników zatrudnionych w przejmowanych firmach – nie wiadomo. Korporacyjne tryby poszły w ruch.

Ryszard Polit
Redaktor naczelny

PRZECZYTAJ SPIS TREŚCI

Od redakcji 07-08-09/2014

Wrzesień to miesiąc, który szczególnie upodobali sobie organizatorzy targów. Sezon rozpoczynają targi Inter Carsu (5–7.09), tydzień później – Auto Expo Parts w Warszawie (11–13.09) i następnie Automechanika we Frankfurcie (16–20.09). Będziemy o nich informować.

Targi to jeden ze sposobów utrzymywania dobrych relacji z klientami i polepszenia wyników sprzedaży. Innym pomysłem jest storytelling – sprzedawca opowiada klientowi specjalnie dobrane historie zachęcające do zakupu. Ta technika sprzedaży jest skuteczna w przypadku drogich produktów, np. samochodów. Sukcesy odnoszą sprzedawcy z darem potoczystej mowy, który zastąpił niemodne już dawanie rabatów.

Jeśli klient kupi samochód i w okresie gwarancji popsuje się on dwa razy, może żądać zwrotu gotówki. Taką ustawę zatwierdził Senat i dotyczy ona wszelkich dóbr konsumpcyjnych. Z reguły okres gwarancji wynosi 2 lata i jest całkiem prawdopodobne, że lodówka, pralka czy samochód w tym czasie się popsują. Niektórzy już kupują awaryjne modele aut, by z premedytacją wymieniać je na nowe. Producenci mają dwie możliwości – podnieść cenę lub jakość swoich produktów. Zobaczymy, którą możliwość wybiorą.

My nie mieliśmy wyboru i ze względów technicznych musieliśmy wydać łączony, 3-miesięczny numer Auto Moto Serwisu.

Do zobaczenia na targach – zapraszamy na nasze stoisko!

Ryszard Polit
Redaktor naczelny

PRZECZYTAJ SPIS TREŚCI

 

Od redakcji 06/2014

Niedawno rozmawiałem z przedstawicielem koncernu samochodowego, który oświadczył, że łączny koszt tej samej naprawy w autoryzowanym serwisie i warsztacie niezależnym jest prawie taki sam. Cena roboczogodziny w ASO jest co prawda wyższa, ale naprawę wykonuje się szybciej, gdyż mechanicy są przeszkoleni. W warsztacie nieautoryzowanym ta sama naprawa wykonywana jest dłużej niż w ASO z powodu braku wiedzy i umiejętności.

Nawet jeśli takie uogólnienie jest dość ryzykowne, gdyż można znaleźć wiele niezależnych warsztatów nie gorszych niż ASO, trudno odmówić logiki takiemu rozumowaniu. Kluczem do sukcesu jest, jak zwykle, dostęp do wiedzy – nawet jeśli odczuwamy przesyt szkoleń. W tej sytuacji warto przypomnieć, że np. Ford Polska organizuje dla swoich warsztatów autoryzowanych szkolenia, w których na takich samych warunkach mogą uczestniczyć również warsztaty niezależne.

Ale z drugiej strony, generalni importerzy coraz śmielej wprowadzają na nasz rynek pakiety serwisowe, niektóre nawet dość korzystne dla klienta, co ma zachęcić go korzystania z ASO.

W maju odbył się I Kongres Ekspertów Samochodowych, którego Auto Moto Serwis był patronem medialnym. Wzięli w nim udział przedstawiciele warsztatów niezależnych, którzy naprawdę są zainteresowani pogłębieniem swojej wiedzy. Relację z tego wydarzenia przedstawimy w następnym numerze.

Dynamicznie rozwija się też naprawa pojazdów zabytkowych, co mieliśmy okazję stwierdzić zwiedzając targi Auto Nostalgia. Oprócz znakomicie odrestaurowanych pojazdów wystawiały się warsztaty wyspecjalizowane w odbudowach zabytków. Przyglądając się nowym samochodom można odnieść wrażenie, że ich konstruktorzy za wszelką cenę starają się utrudnić ich naprawę. Może więc warto zainteresować się oldtimerami?

Ryszard Polit
Redaktor naczelny

ZOBACZ SPIS TREŚCI >>>

Od redakcji 04/2014

2014-04-okladka-mW warsztatach drgnęło – klientów jest więcej i są bardziej chętni do wydawania pieniędzy. Zapanował optymizm potwierdzony doniesieniami o możliwości legalnego zarejestrowania samochodu z kierownicą po prawej stronie. Teraz mamy już pełną, drogową demokrację zmąconą jedynie koniecznością zapinania pasów bezpieczeństwa. Ale to też może się przecież zmienić.

Jak wynika z badania firmy ARC Rynek i Opinia, większość kierowców naprawia swoje pojazdy w serwisach nieautoryzowanych. Z badania dowiadujemy się, że 41% kierowców korzysta wyłącznie z serwisów nieautoryzowanych, a 17% – tylko z autoryzowanych. Powodami wyboru warsztatów nieautoryzowanych są niższe ceny części i robocizny oraz lepszy kontakt z mechanikiem naprawiającym pojazd. Respondenci deklarowali też, że serwisy autoryzowane namawiają klientów na niepotrzebne naprawy. Najbardziej znane sieci warsztatowe to Bosch Service (38%), Norauto (26%) i Q-Service (13%). Natomiast głównym powodem wyboru autoryzowanego serwisu jest możliwość zachowania gwarancji. Pokutuje bowiem przeświadczenie, utrwalane zresztą przez generalnych importerów aut, że w okresie fabrycznej gwarancji należy korzystać wyłącznie z autoryzowanych serwisów. Ciekawe, że takiego problemu nie ma w innych państwach Unii Europejskiej leżących na zachód od Polski.

Za nami półfinał Olimpiady Techniki Samochodowej. Frekwencja dopisała i na Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej przyjechały tłumy uczniów i liczne grono nauczycieli. Dziękujemy za udział w Olimpiadzie, a najlepszych zapraszamy na finał, który odbędzie się 10 maja w siedzibie Boscha.

 

Ryszard Polit
Redaktor naczelny

 

Od redakcji 03/2014

2014-03-okladka-mAby do Wiosny

Marzec to miesiąc targowy. Sezon rozpoczyna się od warszawskich targów GasShow (5–6.03.), których termin pokrywa się z salonem samochodowym w Genewie. Ale w dniach 27–30 marca odbędą się także poznańskie Targi Techniki Motoryzacyjnej, które w tym roku zapowiadają się bardzo interesująco.

Czytaj więcej...

Więcej artykułów…

  1. Od redakcji 01-02/2014

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem