fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pełne artykuły

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany. Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń. 1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą...

Czytaj więcej...

Najnowsze

W numerze 1/2023

Za nami 2022 rok, naznaczony wojną w Ukrainie i kryzysem ekonomicznym spowodowanym pandemią, mający negatywny wpływ zarówno na produkcję pojazdów, części mechanicznych, jak i poszczególnych podzespołów elektrycznych oraz elektronicznych. Producenci samochodowi broniąc się przed spadkiem dochodów i chcąc zachować ciągłość produkcji „prześcigali się” w ograniczaniu kosztów, dokonywali restrukturyzacji zakładów i fabryk. Zakłócony łańcuch dostaw negatywnie odbił się na całej gospodarce światowej, w szczególności na branży automotive. Klienci czekali wiele miesięcy, aby odebrać z salonu swoje wymarzone auto lub motocykl. Każdy mierzył się z problemami i chciał przetrwać, dlatego wszyscy zaczęli wdrażać najnowsze rozwiązania, co i rusz wprowadzali nowe modele na rynek pojazdów. Taki był to rok. Jaki będzie rok 2023?Czas pokaże.

Będziemy chcieli Państwu przedstawić najciekawsze z marek i technologii, które pojawiły się na rynku. Przybliżymy naszym Czytelnikom nie tylko sylwetki tych motoryzacyjnych nowości, ale przede wszystkim zaprezentujemy i wyjaśnimy zasadę działania układów, z których te pojazdy są zbudowane. Pokażemy, jak prawidłowo diagnozować i przeprowadzać naprawy uszkodzonych elementów pojazdu.

Na łamach Auto Moto Serwisu przybliżymy nie tylko kwestie napraw mechanicznych i ich diagnozowania, ale i napraw blacharsko – lakierniczych. Zaprezentujemy najnowsze technologie napraw pojazdów, rodzaje sprzętów potrzebne do ich wykonania oraz materiały eksploatacyjne niezbędne do wykonywania czynności naprawczych.

Przedstawimy też proces likwidacji szkód komunikacyjnych. Przepisy i wytyczne jakie obowiązują towarzystwa ubezpieczeniowe oraz prawa i obowiązki jakie spoczywają na uczestnikach w zdarzeniu drogowym.

Tworząc czasopismo dla Państwa, chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych Czytelników, dlatego ciekawi nas, jakie tematy – problemy nurtują naszych odbiorców i o czym chcieliby czytać. Dlatego piszcie do nas na skrzynkę email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w tytule „Propozycja tematu”, co jest dla Was ważne w tematyce motoryzacyjnej, a my postaramy się zgłębić i wyjaśnić to w rzetelny sposób.

Teraz zachęcamy do zapoznania się z najnowszym, pierwszym w 2023 roku numerem Auto Moto Serwis. Przyjemnej lektury

 

Szymon Kardasz

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Co siódme używane auto elektryczne może mieć cofnięty licznik!

2 Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegów

3 ELIT Polska rzuca nieco więcej światła na żarówki samochodowe firmy OSRAM – sprawdź, co warto kupić!

4 TOYOTA GAZOO Racing drugi raz z rzędu triumfuje w Rajdzie Dakar

5 NOCO Lithium – niezawodne akumulatory do motocykli

6 Kolejne retrofity LED z czeską legalizacją

6 BMW i4 M50: pierwszy samochód elektryczny BMW M wyposażony w Pirelli P Zero Elect

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

7 Mercedes-Benz AG i Hydro łączą siły, aby osiągnąć pionierstwo w zrównoważeniu łańcucha dostaw aluminium

8 Castrol wprowadza nową aplikację, aby nagradzać i wspierać niezależne serwisy

9 Badanie IBRiS: Leasing, zakup czy wynajem długoterminowy – jakie finansowanie samochodu jest najkorzystniejsze dla małych przedsiębiorców w czasach kryzysu?

10 Bipolarna bateria w Lexusie RX. Rynkowy debiut innowacyjnej technologii

11 Jaki będzie 2023 rok w branży TSL?

13 Kosztowna zima (nie tylko) dla kierowców. Czy wiesz, że za te przewinienia czekają wysokie kary i mandaty?

14 4 na 10 używanych samochodów w Polsce pochodzi z Niemiec

15 Wyjazd na narty za granicę

16 ¼ samochodów ma problem z zawieszeniem

PRAKTYKA WARSZTATOWA

18 Czego nie powie Ci diagnoskop – systemy ograniczania emisji spalin, silniki Diesla cz. 2/2

21 Jak samodzielnie sprawdzić stan klocków hamulcowych – poradnik Steinhof

AUTO TECHNIKA

22 Recykling i regeneracja baterii samochodów elektrycznych i hybrydowych cz. 2

 

STREFA SZEFA

24 Droga do upragnionego „RS-a”

27 Nie zapominaj o wymianie pompy cieczy! Kluczowe wskazówki montażowe

29 Eksperci obalają zimowe mity wśród kierowców

  

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

31 Z najnowszej historii motoryzacji: Toyota Prius THS-II cz. 3

  

AUTO MOTO HOBBY

35 Młode polskie nadzieje na MotoGP

38 Szykuje się gratka dla fanów offroadu i branży automotive w Polsce

39 Światowy Dzień Inżyniera

 

W numerze 8/2022

Do niedawna wszyscy producenci pojazdów zgodnie deklarowani rychłe całkowite zaprzestanie produkcji samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. Zeroemisyjność i całkowita elektryfikacja transportu, to były tematy bardzo modne i chętnie przewijające się w wypowiedziach prelegentów i oficjeli różnego szczebla, którzy często nie zastanawiali się lub nie chcieli nawet zastanowić się nad sposobem wprowadzenia w życie tych szlachetnych planów.

Obecnie mamy wojnę w Ukrainie i związane z nią problemy energetyczne, polegające głównie na niedoborze węgla kamiennego, gazu ziemnego i ropy, a więc paliw, od których świat i tak wkrótce miał się odwrócić na fali mody na zieloną energię. Paradoksalnie jednak, to właśnie niedobory tych tradycyjnych i nie-ekologicznych paliw, stały się pretekstem do pospiesznego wycofywania się producentów pojazdów z wcześniej złożonych deklaracji o rychłej i całkowitej zeroemisyjności produkowanych samochodów. Kolejni producenci deklarują, że nie wycofają się całkowicie z produkcji silników spalinowych, a ostatnio nawet okazało się, że silniki wysokoprężne wcale nie są takie złe i trzeba pracować nad ich ekologicznością, zamiast zupełnie zabronić używania.

Oczywiście plany przechodzenia na transport całkowicie elektryczny znakomicie pasują do takich państw, jak Niemcy lub Francja, gdzie już obecnie duża część wytwarzanej energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych, funkcjonują elektrownie atomowe, a sieć elektroenergetyczna jest gęsta i nowoczesna. Krótko mówiąc, jeżeli jakiś kraj jest w stanie wytwarzać energię elektryczną w sposób ekologiczny i dostarczać do odbiorcy w każdym miejscu i czasie i do tego w żądanej ilości, to ten kraj może myśleć o całkowitej elektryfikacji transportu. Jeżeli jednak popatrzymy się na sytuację w naszym kraju, gdzie energię elektryczną produkuje się głównie z węgla kamiennego i brunatnego, brak elektrowni atomowych, a produkcja energii ze źródeł odnawialnych jest dopiero w powijakach, to nie tylko niema co myśleć tu o całkowitej elektryfikacji transportu, ale trudno zgodzić się z tezą, że pojazdy elektryczne eksploatowane w tym kraju są zeroemisyjne, gdyż energię elektryczną do ich zasilania wytworzono z węgla w przestarzałych elektrowniach, z których część pamięta okres socjalizmu. Trudno też planować w Polsce budowę sieci szybkich ładowarek wysokoprądowych, gdyż obecna sieć elektroenergetyczna nie jest w stanie dostarczyć do nich prądu. Tam gdzie pracują już takie ładowarki, często dostępne są jedynie tryby najwolniejszego ładowania ze względu na niewydolność sieci. W miejscowości, w której mieszkam, sieć elektryczna jest tak słaba, że użycie małej ręcznej spawarki elektrycznej powoduje przygasanie światła we wszystkich domach. Jak zatem funkcjonowałaby w tej miejscowości stacja ładowania pojazdów elektrycznych?

Polska na szczęście nie jest wyjątkiem, to raczej państwa w których wszystko jest przygotowane na przestawienie transportu na całkowitą elektryfikację, są wyjątkami na mapie świata i dlatego na plany elektryfikacji transportu nie należy patrzyć z perspektywy gotowości tych państw. Silnik spalinowy zapewne nie odejdzie do historii tak szybko, jak wyobrażają to sobie decydenci z Europy Zachodniej, USA, Japonii lub Chin, a całkowita elektryfikacja transportu w krajach Ameryki Łacińskiej, Indiach, Mongolii i także w naszym kraju, potrwa pewnie nieco dłużej, niż przewidywały to plany wizjonerów Volkswagena. Może okazać się w międzyczasie, że bardziej interesująca i łatwiejsza do zrealizowania jest opcja ekologicznego transportu z wykorzystaniem procesu elektrolizy wody, kartridży wodorowych, ogniw wodorowych i znanego równania chemicznego na syntezę wody.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Scania wprowadza nowe rzędowe silniki przemysłowe

2 Drivus – pakiet usług dla serwisów blacharsko-lakierniczych

3 BMW wybiera opony Dunlop SportSmartTT

3 Zelektryfikowane auta Lexusa

4 Nowy Jeep Avenger

5 Podręczniki dla mechaników motocyklowych od WKŁ

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

6 Czy jesteśmy gotowi na transport autonomiczny?

7 Nowy Ford GT LM 2022

8 50 lat limuzyn Mercedes Benz 116

9 Dostawy aut elektrycznych grupy Volkswagen

PRODUKTY

10 Żarówki Osram Night Breaker 200

11 Urządzenie do geometrii kół Hofmann Geoliner 609

12 1000 elektrycznych ciężarówek od Renault

12 Co wyróżnia dobre filtry?

14 Folia jako ciecz obróbcza

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

15 Systemy ograniczania emisji spalin w Dieslu cz, 2/1

18 Czy warto poprawiać fabrykę?

20 Naprawa motocyklowych pomp hamulcowych

22 Sezonowa kontrola układu hamulcowego

23 Wibracje podczas hamowania

25 Awaria hamulca po wymianie klocków

 

STREFA SZEFA

28 Platforma szkoleniowa od Castrola

28 Serwisy Premio alternatywą dla ASO

  

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

29 Jak powstają baterie trakcyjne?

30 Toyota Prius THS-II cz. 2

33 Hyundai IONIQ 6 – 614 km na jednym ładowaniu

 

AUTO TECHNIKA

34 Recykling i renowacja baterii cz. 1

36 Zadania oleju silnikowego

38 Filtr do samochodów elektrycznych

39 Opony całoroczne czy zimowe?

40 Biodiesel jak wpływa na silnik i smarowanie?

  

AUTO MOTO HOBBY

41 Skuter – profesjonalną maszyną wyścigową

44 Jak zbudowany jest samochód driftingowy?

 

Kilka słów od nowej redakcji

Oddajemy w Państwa ręce nowy numer naszego czasopisma. Jest to numer pierwszy w 2022 roku i jest to bardzo ważny numer w historii tytułu „Auto Moto Serwis”. Od początku 2022 roku zaszły duże zmiany, gdyż zmienił się właściciel tytułu. Obecnie właścicielem i wydawcą czasopisma „Auto Moto Serwis”, jest wydawnictwo Sigma – NOT, które jest największym i najstarszym w Polsce wydawcą prasy o profilu technicznym. W numerze 1/2022 znajdziecie Państwo artykuły o tematyce elektrycznej, dotyczące akumulatorów, alternatorów i układów ładowania oraz napędów hybrydowych i elektrycznych w samochodach. Będą też artykuły dotyczące diagnostyki. Kontynuujemy ciekawy cykl związany z zastosowaniem oscyloskopu w warsztacie. Tak się złożyło, że od 1 stycznia objąłem stanowisko redaktora naczelnego w „Auto Moto Serwisie”. 23 lata wcześniej, gdy jako doświadczony już mechanik, ale początkujący dziennikarz pisałem swój pierwszy artykuł do tego tytułu, zastanawiałem się dlaczego nie jest wykorzystywany cały potencjał zawarty w nazwie czasopisma. Dlaczego niema artykułów o serwisowaniu motocykli i innych pojazdów? Wtedy, 23 lata temu, zarówno motocykle, jak i pojazdy zabytkowe stanowiły margines motoryzacyjnego rynku, a o pojazdach ATV mało kto słyszał. Teraz sytuacja na motoryzacyjnym rynku zmieniła się bardzo i wydaje się, że warto rozszerzyć zakres omawianych tematów o zagadnienia związane z serwisowaniem wszystkich tych pojazdów. Rynek motocyklowy, podobnie jak rynek oldtimerów i klasyków, to lukratywna i obiecująca nisza dla warsztatów. Ciągle brak czasopisma o takim profilu na krajowym rynku wydawniczym, a jego istnienie jest potrzebne, ponieważ osoby zawodowo lub hobbystycznie zainteresowane motoryzacją rzadko zawężają swoje zainteresowania wyłącznie do samochodów. Technika motoryzacyjna jest pasjonująca i warto zapoznawać się z jej wszelkimi przejawami. Tak się składa, że w ostatnich latach na polskim rynku bardzo wzrosła popularność motocykli i pojazdów ATV, a wiele warsztatów poszerza swoją ofertę o serwis i naprawę tych pojazdów. Stale rośnie także liczba warsztatów nastawionych wyłącznie na obsługę jednośladów. To właśnie dla fachowców pracujących w tych warsztatach, postaramy się poszerzyć zakres tematów omawianych na łamach „Auto Moto Serwisu”. Mamy nadzieję, że naszym dotychczasowym czytelnikom także spodobają się wprowadzane zmiany, gdyż wiemy że wielu z nich lubi i użytkuje motocykle. Będzie nam niezmiernie miło, jeśli publikowane artykuły zainteresują także prywatnych użytkowników pojazdów, którzy pasjonują się techniką motoryzacyjną i pragną poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. Mogę obiecać, że dołożę wszelkich starań, aby przywrócić periodyczne publikowanie „Poradnika Serwisowego”, gdzie podobnie jak przed laty, będziemy obszernie omawiać zagadnienia serwisowe interesujące naszych czytelników. Jako nauczyciel i wykładowca liczę, że tak zmieniony „Auto Moto Sewrwis” stanie się jeszcze lepszym narzędziem wspomagającym proces nauczania przyszłych kadr pracujących w zawodach związanych z motoryzacją.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

W numerze 2/2022

      Szanowni czytelnicy trudno skupić się na jakichś innych sprawach, gdy w Ukrainie trwa wojna. Nikt nie wie, co jeszcze może się wydarzyć, gdyż to, co jeszcze wczoraj nie mieściło się w głowie przeciętnego europejczyka, dzisiaj stało się faktem. Wszyscy zastanawiamy się, jaki ta agresja będzie miała wpływ na nasze dalsze życie. Pewne jest, że w najbliższym czasie zajdą wielkie zmiany, których pierwsze objawy już są widoczne. Spadek wartości złotówki w stosunku do większości walut, wzrost cen paliwa i ogólny wzrost cen, to tylko niektóre z nich. Na polskim rynku gospodarczym zachodzą obecnie duże zmiany związane z odpływem siły roboczej, gdyż wielu Ukraińców pracujących w polskich firmach zdecydowało się na powrót do swojego kraju i walkę z agresorem. Trwa również napływ uchodźców, głównie kobiet i dzieci, którymi trzeba się zająć i na to potrzebne są ogromne środki finansowe. Wszystkie te czynniki, a także obawy związane z trwającą wojną, a w szczególności niechęć do inwestowania w sąsiedztwie kraju ogarniętego wojną, będą miały niekorzystny wpływ na naszą gospodarkę, w tym także na rynek motoryzacyjny. Wydaje się, że kłopoty branży motoryzacyjnej związane z pandemią koronawirusa, to niewinna przygrywka do tego, co może się wydarzyć w najbliższych latach. Spadek obrotów w branży motoryzacyjnej może zostać spowodowany drastycznym spadkiem wymiany handlowej z Rosją i wycofaniem się z tamtejszego rynku wielu firm motoryzacyjnych, koniecznością importu surowców energetycznych z innych kierunków i związanym z tym wzrostem cen paliw, ograniczeniem transportu samochodowego na wschód, zmianą priorytetów zakupowych klientów z rynku krajowego i z rynków ościennych, a przede wszystkim przewartościowaniem potrzeb.

Z drugiej jednak strony, przed krajowym rynkiem motoryzacyjnym otwierają się nowe szanse związane ze znacznie większymi planowanymi nakładami finansowymi na zbrojenia i zapewnieniem ze strony rządu, o zamiarze wydatkowania tych nakładów w kraju. Będą więc potrzebne także nowe środki transportu dla wojska. Prawdopodobnie wzrosną również nakłady na służby porządkowe i komunalne, gdyż liczba ludności naszego kraju zwiększyła się w ostatnich dniach o ponad milion osób i dlatego powinny rozpocząć się zakupy pojazdów dla policji, straży miejskiej, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Tą rosnącą flotę pojazdów trzeba będzie w przyszłości także serwisować i naprawiać. Kolejną szansą dla naszego rynku jest konieczność tworzenia nowych zakładów produkcyjnych dla firm, które zamknęły swoje zakłady produkcyjne w Rosji i Białorusi. W tej grupie jest wiele firm z branży motoryzacyjnej. Rolą naszego rządu będzie zachęcenie ich do inwestowania w Polsce, gdzie koszty pracy nie są jeszcze tak wysokie, jak na zachodzie Europy.

Ogólnie mówiąc, nikt nie wie jak daleko zajdą zmiany na motoryzacyjnym rynku w najbliższych latach, ale wydaje się, że zmiany te będą duże. Zapewne nastąpi przyspieszenie działań związanych z całkowitym odejściem od paliw ropopochodnych w sektorze motoryzacyjnym i ograniczenie roli paliw gazowych w przemyśle i gospodarstwach domowych. Będziemy starali się monitorować te zmiany i w miarę możliwości wskazywać naszym czytelnikom szanse i zagrożenia.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

 

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

2 Samochody marki FIAT są wysoko oceniane przez nabywców

2 Odbudowa legendarnej Škody 1100 OHC Coupé

4 Ford zaprezentuje model GT Alan Mann Heritage Edition

5 Škoda Afriq coraz bliżej finiszu

 

PRODUKTY

6 Oferta świateł dla Audi e-tron GT

7 Felgi RONAL do kamperów

8 Dunlop wprowadza nową oponę motocyklową Qualifier CORE

8 Płyn chłodniczy Petrygo Force G13

9 Nowy Shell Helix SP

10 Czujniki liniowe (A/F) czujniki tlenu – czym się różnią?

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

12 Czego nie powie ci diagnoskop – układ dolotowy, silniki benzynowe

16 Układ dolotowy

18 Filtry powietrza w układach dolotowych silników spalinowych o zapłonie iskrowym

22 Biturbo – podwójne doładowanie silnika, podwójny problem dla serwisu?

25 Olej w filtrze powietrza motocykla i samochodu z silnikiem o zapłonie iskrowym

28 Stożkowe motocyklowe filtry powietrza

30 Diagnostyka układów sterujących silnikiem cz. 2 – układy zasilania z pompowtryskiwaczami

32 Automatyczne skrzynie biegów – jak skutecznie poradzić sobie z ich serwisem i naprawą?

34 Kontrolka zużycia klocków hamulcowych

36 Zanieczyszczenia w układzie paliwowym motocykla z silnikiem gaźnikowym

 

AUTO TECHNIKA

39 Nowy dźwięk elektrycznego Abartha

 

STREFA SZEFA

40 Wyznaczanie wartości pojazdu uszkodzonego

 

PROSTE PRACE WARSZTATOWE

42 Lakierowanie proszkowe- łatwo i tanio

 

AUTO MOTO HOBBY

45 Jak najlepiej przygotować skuter do letniego sezonu (część I)

W numerze 4/2022

      Szanowni czytelnicy, chyba nikt niema już wątpliwości, że po okresie długotrwałych wiosennych chłodów, rozpoczął się cieplejszy sezon wiosenno-letni, a więc czas pieszych wędrówek i plażowego wypoczynku, ale także rowerowych, skuterowych i motocyklowych wypraw oraz rodzinnych samochodowych podróży. Trzeba przyznać, że pierwsze cieplejsze promienie wiosennego słońca czynią prawdziwe cuda i aktywizują wszystkich użytkowników jednośladów. Po długiej zimowej przerwie, nagle na drogach zaczynają pojawiać się motocykle i skutery, a w miejskim hałasie często słyszymy ich charakterystyczne dźwięki. Tłoczno robi się także w motocyklowych serwisach, bo większość właścicieli zapomina w okresie zimowym o swoich jednośladach i dopiero to pierwsze letnie słońce wywołuje u nich chęć jazdy, a wówczas okazuje się, że trzeba jeszcze wymienić olej, filtry, świece, opony, albo co gorsze, wykonać jakąś większą naprawę, której potrzeba ujawniła się pod koniec zeszłego sezonu, ale przecież wtedy jeszcze było mnóstwo czasu na jej wykonanie. Mechanicy motocyklowi, którzy w zimie nie za bardzo wiedzieli, co robić z wolnym czasem w pracy, teraz powinni mieć po sześć rąk, bo tyle mają zleceń. Ten scenariusz powtarza się co roku, mimo wielokrotnego mówienia o potrzebie wcześniejszego – przedsezonowego serwisowania jednośladów i wybierania zimowej przerwy eksploatacyjnej, jako właściwego czasu większych napraw.

Dla tych wszystkich czytelników, którzy amatorsko użytkują jednoślady i z jakichś względów chcą samodzielnie wykonywać niektóre prace serwisowe przy swoich pojazdach, mamy tym razem dwa artykuły w dziale „Auto Moto Hobby”. Wiosenny serwis należy się nie tylko jednośladom, dlatego publikujemy dla Państwa kilka ciekawych informacji o olejach i filtrach, a przy okazji przypominamy historię rozwoju układów smarowania w silnikach spalinowych. Patrząc na skomplikowane konstrukcje współczesnych silników, aż trudno uwierzyć, że kiedyś ich budowa mogła być tak prosta, jak przedstawiają to ryciny zamieszczone w artykule o historii układów smarowania. Pragnąc zachować równowagę i zaspokoić gusta osób zainteresowanych tą bardziej ekologiczną stroną motoryzacji, przygotowaliśmy materiały związane z napędem elektrycznym. Ta elektryczna strona motoryzacji jest bardzo ciekawa i daje ogromne możliwości rozwoju firmom i warsztatom, a to dlatego że większość liczących się producentów samochodowych zapowiada odejście od zastosowania klasycznych silników spalinowych do napędu samochodów już pod koniec tej dekady. Nie jest wykluczone, że kupując nowy samochód lub motocykl w roku 2030, będziemy wybierać pomiędzy napędem elektrycznym i wodorowym, a pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi będą dostępne do oglądania wyłącznie w muzealnych salach. Pierwszym wielkim krokiem w tym kierunku, uczynionym przez polskie ustawodawstwo, będzie zakaz poruszania się starszymi samochodami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi, po centrach niektórych miast. Zakaz ten ma obowiązywać już w przyszłym roku.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Nowy Opel Astra hatchback oraz kombi Sports Tourer, dba o czystą atmosferę

2 Klasyczna prętowa antena radiowa powoli odchodzi w przeszłość

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

4 Hyundai zakończył pierwszy kwartał 2022 roku z rekordowym wynikiem rejestracji

4 Castrol rozpoczyna nową kampanię w celu promocji niezależnych serwisów

5 UFI Filters zaostrza środki w walce z podrobionymi produktami

6 Mercedes-Benz wygrywa w siedmiu kategoriach Motor Klassik Award 2022

6 Promocja firmy TEXA

PRODUKTY

7 Filtrowanie paliw

8 Zadania zaworów EGR

10 Nowa opona SportContact TM7 firmy Continental dostosowana do każdej klasy pojazdu

11 Elf przypomina o olejach do zadań specjalnych

12 Obieg oleju czy obieg brudu?

14 Olej, który modyfikuje swoje właściwości i zapewnia maksymalną wydajność silnika – Castrol EDGE 5W-30LL

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

15 Diagnostyka układów sterujących silnikiem cz. 4 – układy zasilania paliwem z pompowtryskiwaczami

18 Awarie układów smarowania w motocyklach

22 Filtry oleju w układach smarowania silników spalinowych

24 Olej silnikowy – istotny czynnik konstrukcyjny silnika

27 Błędy popełniane podczas wymiany filtrów

28 Kiedy wymieniać olej w motocyklu

 

PROSTE PRACE WARSZTATOWE

30 Miernik ciśnienia sprężania w diagnostyce warsztatowe

 

AUTO TECHNIKA

32 Mercedes EQS SUV – nowa definicja luksusowego SUV-a

34 Historia ewolucji układów smarowania w silnikach czterosuwowych

 

STREFA SZEFA

37 KYB podpowiada jak jeździć po nierównościach

 

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

38 Renesans genialnej idei – elektryczny Ogórek wraca po pół wieku

40 Mercedes me Charge: Mercedes-Benz napędza elektryczną mobilność

 

AUTO MOTO HOBBY

42 Wymiana łożysk główki ramy w skuterze

46 Wymiana uszczelniaczy w zawieszeniu teleskopowym motocykla

W numerze 5/2022

    Szanowni czytelnicy, mamy pierwszą połowę czerwca i benzyna osiągnęła cenę 8 zł za litr i to ta tańsza 95 oktan, bo benzyna 98 oktan już pokonała tą granicę. Nieco tańszy jest olej napędowy i ja, jako użytkownik samochodu z silnikiem wysokoprężnym czuję się trochę wygrany. Co prawda, gdy kupowałem swój samochód, to olej napędowy też był tańszy od benzyny ale później ta proporcja uległa odwróceniu. Niestety nie ma się z czego cieszyć, bo cena oleju napędowego osiągnęła poziom 7,50 zł i jest to próg, powyżej którego przesiadam się na rower. Ciekawe jak wielu kierowców myśli podobnie jak ja. Na razie poziom zakorkowania Warszawy wskazuje na to, że większość płacze i płaci, ciekawe tylko jak długo.

    W tym momencie przypomina mi się rozmowa taksówkarzy, której przysłuchiwałem się gdzieś na początku lat siedemdziesiątych, lub jeszcze pod koniec lat sześćdziesiątych (niestety pamięć ludzka jest zawodna), a dotyczyła ona właśnie cen benzyny. Panowie taksówkarze zarzekali się, że jeśli cena benzyny przekroczy pięć złotych (a chodziło o takie stare aluminiowe pięć złotych z rybakiem, którego większość czytelników zapewne nie pamięta), to przestają jeździć taksówkami i szukają innej roboty. Oczywiście cena benzyny przekroczyła cenę ówczesnych pięciu złotych, a taksówki nie przestały jeździć.

    Podobnie będzie teraz. Świat dostosuje się do nowych cen, jakie by one nie były, a najprawdopodobniejszą konsekwencją benzynowej drożyzny będzie szybszy rozwój napędów alternatywnych i dynamiczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. Już widać z tegorocznych sprawozdań, jak bardzo wzrosła sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych, a jestem przekonany że to dopiero początek boomu, który wybuchnie w tym i przyszłym roku. Jeśli tylko wojna nie rozpełznie się na kolejne kraje, to już wkrótce potrzebne będą u nas liczne nowe stacje ładowania i nowe serwisy obsługujące pojazdy elektryczne. Otwiera się nowa szansa rozwoju. Warto z niej skorzystać.

    Bliższa perspektywa obejmuje rozpoczynający się sezon urlopowy, a tu również możemy być świadkami pewnych zmian. Zapewne niektórzy kierowcy w drodze na wakacje zechcą skorzystać z rad dotyczących ekonomicznej jazdy. Częste „wyrzucanie na luz” i brak hamowania silnikiem w niektórych wypadkach skończy się zatkaniem katalizatora sadzą i zapaleniem się kontrolki awarii silnika. Warsztatowcy powinni przygotować się na większą ilość tego typu awarii w nadchodzącym sezonie urlopowym.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Nowa kia Niro także w wersji całkowicie elektrycznej

3 Nowa strona internetowa DENSO Aftermarket

3 Aktualizacja wyszukiwarki produktów NGK SPARK PLUG

3 Aktualizacja oprogramowania IDC5 CAR 75.0.0

4 Płyny eksploatacyjne do „elektryków”

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

5 25 lat Mercedes-Benz Polska

6 EV Experience – jazdy testowe elektrykami

6 Kryzys na rynku samochodowym

7 ŠKODA rozpoczyna produkcję systemów akumulatorów MEB

PRODUKTY

8 Opony łączą motocykl z drogą

9 KTM wprowadza na rynek serię SX 2023 na oponach Dunlop

10 Paski rozrządu – wciąż na topie

11 Nowa gama opon całorocznych KLEBER

11 Nowa ładowarka OSRAM

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

14 Układ wtryskowy, silniki Diesla cz. 2

19 Zawieszenie

22 Diagnozowanie uszkodzeń tylnego zawieszenia

25 Stan zawieszenia a geometria

26 Rola elementu elastycznego

28 Napęd łańcuchowy w motocyklu

30 BILSTEIN oferuje kontrolę amortyzatorów

 

STREFA SZEFA

31 UOKiK upomniał się o prawa kierowców

 

PROSTE PRACE WARSZTATOWE

32 Mikrokamera w diagnostyce warsztatowej

 

AUTO TECHNIKA

34 Jazda warunkowo zautomatyzowana

36 Autonomiczne auta uwolnią czas

37 ESC a zawieszenie

 

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

38 Biurowce Globalworth przygotowane na rozwój mikromobilności

39 Rośnie popularność programu „Mój Elektryk”

40 Przyszłość motoryzacji jest elektryzująca

41 Bosch wchodzi na rynek elektrolizy wodorowej

42 Auto Moto Show Elektromobility

43 Przełomowy moduł mocy od Hitachi Energy

 44 Z najnowszej historii motoryzacji: GM EV1 cz. 1

 

AUTO MOTO HOBBY

47 Regeneracja amortyzatorów w klasykach

W numerze 6/2022

Zmiany w dziedzinie gospodarki i zmiany na arenie politycznej odbywają się bardzo szybko. Można odnieść wrażenie, że cały świat wsiadł do jakiegoś zwariowanego pociągu, który pędzi na złamanie karku. Podobnie szybkie zmiany zachodzą w dziedzinie techniki, a w tym także w dziedzinie techniki transportu.

Ten ekspresowy pociąg zmian dowiezie nas do zupełnie nieznanej stacji, a naszym oczom ukaże się tam zupełnie inny świat. Ropa naftowa będzie w przyszłości niewiele wartym surowcem bez strategicznego znaczenia, bo gospodarka nie będzie już wykorzystywać ropopochodnych paliw płynnych, a środki smarne można będzie uzyskiwać na skalę przemysłową, choćby z masy zielonej przy zastosowaniu metod transformowania. Energię dla przemysłu, gospodarki i transportu będzie się pozyskiwać głównie ze źródeł odnawialnych, przy wspomaganiu bezpiecznymi reaktorami atomowymi. Po ulicach będą jeździć autonomiczne pojazdy, których będzie można używać w miarę potrzeby, bo indywidualna – obywatelska własność środków transportu zniknie lub zostanie zmarginalizowana. Generujący najwięcej zanieczyszczeń na jednego przewiezionego pasażera, transport lotniczy będzie obsługiwał tylko połączenia międzykontynentalne, gdyż rozwinie się sieć bardzo szybkich kolei elektromagnetycznych. Zmiany które nadchodzą, są wielkie, szybkie i gruntowne. Przypomina mi się sytuacja sprzed ponad pół wieku, kiedy Pani przedszkolanka kazała dzieciom narysować świat przyszłości i na wszystkich rysunkach były rakiety kosmiczne oraz ruchome chodniki, ale nikt nie narysował człowieka z telefonem komórkowym lub komputerem osobistym. Taki kierunek zmian nie mieścił się w głowie ówczesnego człowieka. Być może i teraz nie potrafimy przewidzieć właściwego kierunku przyszłych zmian. Zapewne będą one szły w stronę lepszej komunikacji i optymalizacji, a więc na przykład mikroprocesor umieszczony w koszuli będzie informował pralkę o stanie zabrudzenia tkaniny i na tej podstawie zostanie zoptymalizowany cykl prania. Niemożliwe? Ale to już się dzieje. Polecam zwrócić uwagę na artykuł o inteligentnych oponach, publikowany w tym numerze „Auto Moto Serwisu”.

Patrząc na bieżące zmiany, nie sposób pominąć sytuacji na rynku walut. Umacniający się kurs waluty szwajcarskiej odzwierciedla brak zaufania do Euro, co jest efektem niespójnej polityki unijnej choćby w sprawie Rosji i wojny w Ukrainie. Umacnia się dolar, a to odzwierciedla światowe zaufanie do gospodarki USA. Złotówka słabnie w stosunku do wszystkich głównych walut, co niesie za sobą podwyżki cen odczuwalne głównie dla warsztatów bazujących na importowanych materiałach i częściach zamiennych, których ceny na krajowym rynku, przeliczane są w stosunku do dolara lub euro.

Wnioski są proste. Czekają nas wielkie zmiany w dalszej przyszłości, ale teraz, w najbliższych miesiącach będzie drożej, a więc biedniej dla mniej zamożnych klientów. Należy o tym pamiętać, przygotowując biznes plan.

Mamy okres wakacyjnych wyjazdów i dlatego w tym wydaniu czytelnicy znajdą więcej tekstów opisujących ciekawostki motoryzacyjne, a mniej materiałów poradnikowych. Zapraszam do lektury.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 MAHLE TechnoPro z funkcją ODO-Scan

2 Nokian Tyres zaczyna kontrolowane wyjście z Rosji

2 Full Pack od TEXY 3 SEVIC V500e w sprzedaży w Polsce

4 Rozpoczęto produkcję elektrycznych Volkswagenów w Emden

4 Aktualizacja oprogramowania IDC5 BIKE 35.0.0

5 Toyota Video Service Advisor – nowa usługa Toyoty

5 Świeża energia od Green Cell

6 Toyota GR86 zrodzona z pasji

11 Toyota wchodzi na rynek domowych magazynów energii

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

12 Toyota Leasing Polska w programie „Mój elektryk”

12 Auta używane z najmniejszym wzrostem cen

13 Standox otrzymuje Złoty Laur Klienta 2022

14 Mikroelektronika kluczowa dla sukcesu Bosch

15 AkzoNobel przejmuje zakład Lankwitzer Lackfabrik

16 Elektryczna ofensywa Volkswagena w USA

17 Trudna sytuacja SKP

18 Rynek używanych samochodów w Polsce

PRODUKTY

20 Wszechstronna opona All-terrain od Vredestein

21 Nowa linia amortyzatorów Bilstein

22 Budweg – wybór części do układów hamulcowych

23 Nowy dodatek do podłoży plastikowych

24 Firma Elring na czele listy dostawców

26 Nowe czujniki PTC od NTK

27 Wtryskiwacze C4i Common Rail

28 System podwójnych ograniczników hydraulicznych dostępny na rynku wtórnym

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

29 Układy wtryskowe silników benzynowych

34 Weryfikacja układów chłodzenia

37 Internet jako źródło wiedzy o naprawie

 

AUTO TECHNIKA

40 Inteligencja w oponach

41 Nowości od WKŁ

 

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

42 Z najnowszej historii motoryzacji GM EV1 cz. 2

45 Siemens uruchomił pierwszą stację ultraszybkiego ładowania

46 Toyota liderem prac nad bateriami ze stałym elektrolitem

47 Wymienny kartridż wodorowy

48 Naprawa regeneracja i drugie życie akumulatorów

51 Elektryczne jednoślady dla każdego

W numerze 7/2022

Jak będzie wyglądała motoryzacja za dziesięć lat?

Z wysokim prawdopodobieństwem trafności, można odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno na drogach będzie mniej samochodów z klasycznymi silnikami spalinowymi, zasilanymi benzyną lub olejem napędowym. Pojawi się więcej samochodów całkowicie elektrycznych. Prawdopodobnie elektryczne będą w większości autobusy miejskie, pojazdy komunalne i samochody dostawcze działające w obrębie aglomeracji miejskich. Wzrośnie liczba samochodów z napędem wodorowym, choć w stosunku do napędu elektrycznego, napęd wodorowy będzie nadal mniej popularny.
To było łatwe pytanie, ale jeżeli zapytamy o motoryzację za dwadzieścia lub trzydzieści lat, to znaleźć właściwą odpowiedź będzie znacznie trudniej. Jak będą wyglądały te pojazdy przyszłości, tego niestety nie wiemy. Wiemy natomiast, że na pewno będzie w nich więcej połączeń klejowych. Już dziś istotnie zwiększa się zastosowanie kleju i taśm klejących w motoryzacji, a wykonywane nimi połączenia są niezwykle trwałe. O tym, między innymi mogliśmy dowiedzieć się na konferencji „Chemia i motoryzacja”, która odbyła się w Warszawie we wrześniu b.r.

Perspektywa wprowadzenia zakazu rejestracji pojazdów z klasycznymi silnikami spalinowymi, który ma obowiązywać przynajmniej w krajach Unii Europejskiej, zmusza firmy z sektora motoryzacyjnego do kreatywnego planowania przyszłości i podejmowania różnych nowych działań. Jak wiadomo, takim zakazem zostaną objęte pojazdy świeżo rejestrowane, a więc fabrycznie nowe. Nikt nie zabroni dalszego użytkowania spalinowego pojazdu już zarejestrowanego, choć przepisy związane z wykorzystywaniem takiego pojazdu mogą także ulegać zmianom. Ciekawostką opisywaną w dziale „Auto Moto Hobby”, jest fakt, że firma Toyota poszerza ofertę części do klasycznych modeli aut swojej marki. Rozbudowywanie tego sektora produkcji wyraźnie odpowiada na przyszłe zwiększone zapotrzebowanie na części zamienne do klasycznych aut, które będą nadal utrzymywane w ruchu przez swoich właścicieli. Analitycy Toyoty przewidują prawdopodobnie, że nie wszyscy kierowcy chętnie przesiądą się do nowoczesnych pojazdów z napędem alternatywnym. Miłośnicy klasycznego napędu spalinowego będą obstawać przy swoim, do póki eksploatacji aut spalinowych nie zabronią przepisy prawa.

Niestety świat idzie na przód, zmienia się nieodwracalnie i opór lub bunt jednostki niewiele może zmienić. Niedawno, gdy ceny paliw poszybowały do niebotycznych wartości, obiecałem, że jeśli paliwa jeszcze podrożeją, zacznę do pracy przyjeżdżać konno. Na szczęście ceny paliw spadły i nie musiałem spełniać swojej obietnicy, bo wydaje się, że miałbym z tym spory kłopot. Koń co prawda, jest ekologicznym środkiem transportu, zasilanym paliwami odnawialnymi, ale we współczesnych miastach brak infrastruktury dla jeźdźców i pojazdów konnych, choć jeszcze sto lat temu było zupełnie inaczej. Obecnie brak miejskich stajni, miejsc do karmienia i pojenia koni, a nawet słupków do ich uwiązywania. Gdybym zajechał konno pod mój biurowiec, miałbym poważny problem z tym, co mam zrobić z moim rumakiem w godzinach pracy. Okazało się, że nie mógłbym przyjeżdżać do pracy konno, nawet gdybym chciał. Zdałem sobie sprawę, że w najbliższych latach, to wcale nie odgórne zakazy, ale zmieniająca się infrastruktura i zmieniający się świat najskuteczniej zniechęcą użytkowników pojazdów spalinowych do ich dalszej eksploatacji.

 

Rafał Dmowski

redaktor naczelny

 

 

NOWOŚCI

2 Testy akumulatorów

3 AkzoNobel wprowadza narzędzie dla rozwoju lakierni

4 Nowa baza danych KONFORT dla TEXA

4 TEXA BIKE dostawcą Rieju, Vent i Vottan Motor

4 Nowości TEXA na targach Automechanika

 

 Z ŻYCIA BRANŻY

6 Audi wkracza do F1

8 Toyota inwestuje w linie produkcyjne baterii

8 Konferencja „Chemia i Motoryzacja”

PRODUKTY

9 Retrofity LED OSRAM

10 Nawet 9 odmian oleju 5W – 30

12 Valeo zdobywa nagrodę za dwumasowe koło zamachowe

13 MOOG lepszy niż oryginał

14 Sprężarki w pojazdach hybrydowych i elektrycznych

15 Najcichsza opona Yokohamy

 

PRAKTYKA WARSZTATOWA

16 Systemy ograniczania emisji spalin w silnikach Diesla cz. 1

21 Korozja nie daje za wygraną

24 Niesprawności układu chłodzenia

26 Znaczenie płynu chłodniczego

27 Filtry na warsztacie 

 

STREFA SZEFA

28 KYB Szkolenia online

29 Mechanicy przestrzegają  

30 Lojalność klientów wobec warsztatów

31 Będzie łatwiej o samochód zastępczy

32 System kontroli napraw

35 Warto zweryfikować pochodzenie żarówki

  

NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE

36 Toyota PRIUS THS – II cz. 1

40 Projekt badawczy EV365

 

AUTO TECHNIKA

42 Fading hamulców

43 Współpraca badawcza TOMTEX

44 Innowacyjny system bezpieczeństwa Lexusa

  

AUTO MOTO HOBBY

45 Nowe części do kultowych Toyot

46 Renowacja i naprawa kół szprychowych

 

AutoMotoSerwis
Liczba artykułów:
378
Aktualne wydanie
Liczba artykułów:
52
Archiwum
Liczba artykułów:
326
Spisy Treści
Liczba artykułów:
98
Od rekacji
Liczba artykułów:
33
2021
Liczba artykułów:
2
Nr 1/2021
Liczba artykułów:
2
2020
Liczba artykułów:
5
Nr 2/2020
Liczba artykułów:
2
Nr 3/2020
Liczba artykułów:
1
Nr 5/2020
Liczba artykułów:
1
Nr 6/2020
Liczba artykułów:
1
2019
Liczba artykułów:
3
Nr 1/2019
Liczba artykułów:
1
Nr 4/2019
Liczba artykułów:
1
Nr 8/2019
Liczba artykułów:
1
2018
Liczba artykułów:
12
Nr 2/2018
Liczba artykułów:
2
Nr 3/2018
Liczba artykułów:
1
Nr 5/2018
Liczba artykułów:
4
Nr 6/2018
Liczba artykułów:
1
Nr 7/2018
Liczba artykułów:
3
Nr 8/2018
Liczba artykułów:
1
2017
Liczba artykułów:
17
Nr 1/2017
Liczba artykułów:
4
Nr 2/2017
Liczba artykułów:
3
Nr 3/2017
Liczba artykułów:
1
Nr 4/2017
Liczba artykułów:
2
Nr 5/2017
Liczba artykułów:
3
Nr 6/2017
Liczba artykułów:
2
Nr 7/2017
Liczba artykułów:
1
Nr 8/2017
Liczba artykułów:
1
2016
Liczba artykułów:
20
Nr 2/2016
Liczba artykułów:
1
Nr 3/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 4/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 5/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 6/2016
Liczba artykułów:
1
Nr 7/2016
Liczba artykułów:
4
Nr 8/2016
Liczba artykułów:
2
2015
Liczba artykułów:
57
Nr 1/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 2/2015
Liczba artykułów:
10
Nr 3/2015
Liczba artykułów:
6
Nr 4/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 5/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 6/2015
Liczba artykułów:
7
Nr 7/2015
Liczba artykułów:
8
Nr 8/2015
Liczba artykułów:
5
2014
Liczba artykułów:
56
Nr 01-02/2014
Liczba artykułów:
4
Nr 03/2014
Liczba artykułów:
4
Nr 04/2014
Liczba artykułów:
5
Nr 06/2014
Liczba artykułów:
8
Nr 07-08-09/2014
Liczba artykułów:
9
Nr 10/2014
Liczba artykułów:
14
Nr 11-12/2014
Liczba artykułów:
12
Poradnik Serwisowy
Liczba artykułów:
29
Aktualne wydanie
Liczba artykułów:
1
Archiwum PS
Liczba artykułów:
27
Spisy Treści
Liczba artykułów:
13
Od rekacji
Liczba artykułów:
6

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem