W numerze 1/2023
- Szczegóły
-
Utworzono: wtorek, 07 luty 2023 10:29
Za nami 2022 rok, naznaczony wojną w Ukrainie i kryzysem ekonomicznym spowodowanym pandemią, mający negatywny wpływ zarówno na produkcję pojazdów, części mechanicznych, jak i poszczególnych podzespołów elektrycznych oraz elektronicznych. Producenci samochodowi broniąc się przed spadkiem dochodów i chcąc zachować ciągłość produkcji „prześcigali się” w ograniczaniu kosztów, dokonywali restrukturyzacji zakładów i fabryk. Zakłócony łańcuch dostaw negatywnie odbił się na całej gospodarce światowej, w szczególności na branży automotive. Klienci czekali wiele miesięcy, aby odebrać z salonu swoje wymarzone auto lub motocykl. Każdy mierzył się z problemami i chciał przetrwać, dlatego wszyscy zaczęli wdrażać najnowsze rozwiązania, co i rusz wprowadzali nowe modele na rynek pojazdów. Taki był to rok. Jaki będzie rok 2023?Czas pokaże.
Będziemy chcieli Państwu przedstawić najciekawsze z marek i technologii, które pojawiły się na rynku. Przybliżymy naszym Czytelnikom nie tylko sylwetki tych motoryzacyjnych nowości, ale przede wszystkim zaprezentujemy i wyjaśnimy zasadę działania układów, z których te pojazdy są zbudowane. Pokażemy, jak prawidłowo diagnozować i przeprowadzać naprawy uszkodzonych elementów pojazdu.
Na łamach Auto Moto Serwisu przybliżymy nie tylko kwestie napraw mechanicznych i ich diagnozowania, ale i napraw blacharsko – lakierniczych. Zaprezentujemy najnowsze technologie napraw pojazdów, rodzaje sprzętów potrzebne do ich wykonania oraz materiały eksploatacyjne niezbędne do wykonywania czynności naprawczych.
Przedstawimy też proces likwidacji szkód komunikacyjnych. Przepisy i wytyczne jakie obowiązują towarzystwa ubezpieczeniowe oraz prawa i obowiązki jakie spoczywają na uczestnikach w zdarzeniu drogowym.
Tworząc czasopismo dla Państwa, chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych Czytelników, dlatego ciekawi nas, jakie tematy – problemy nurtują naszych odbiorców i o czym chcieliby czytać. Dlatego piszcie do nas na skrzynkę email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w tytule „Propozycja tematu”, co jest dla Was ważne w tematyce motoryzacyjnej, a my postaramy się zgłębić i wyjaśnić to w rzetelny sposób.
Teraz zachęcamy do zapoznania się z najnowszym, pierwszym w 2023 roku numerem Auto Moto Serwis. Przyjemnej lektury
Szymon Kardasz
redaktor naczelny
NOWOŚCI
2 Co siódme używane auto elektryczne może mieć cofnięty licznik!
2 Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegów
3 ELIT Polska rzuca nieco więcej światła na żarówki samochodowe firmy OSRAM – sprawdź, co warto kupić!
4 TOYOTA GAZOO Racing drugi raz z rzędu triumfuje w Rajdzie Dakar
5 NOCO Lithium – niezawodne akumulatory do motocykli
6 Kolejne retrofity LED z czeską legalizacją
6 BMW i4 M50: pierwszy samochód elektryczny BMW M wyposażony w Pirelli P Zero Elect
Z ŻYCIA BRANŻY
7 Mercedes-Benz AG i Hydro łączą siły, aby osiągnąć pionierstwo w zrównoważeniu łańcucha dostaw aluminium
8 Castrol wprowadza nową aplikację, aby nagradzać i wspierać niezależne serwisy
9 Badanie IBRiS: Leasing, zakup czy wynajem długoterminowy – jakie finansowanie samochodu jest najkorzystniejsze dla małych przedsiębiorców w czasach kryzysu?
10 Bipolarna bateria w Lexusie RX. Rynkowy debiut innowacyjnej technologii
11 Jaki będzie 2023 rok w branży TSL?
13 Kosztowna zima (nie tylko) dla kierowców. Czy wiesz, że za te przewinienia czekają wysokie kary i mandaty?
14 4 na 10 używanych samochodów w Polsce pochodzi z Niemiec
15 Wyjazd na narty za granicę
16 ¼ samochodów ma problem z zawieszeniem
PRAKTYKA WARSZTATOWA
18 Czego nie powie Ci diagnoskop – systemy ograniczania emisji spalin, silniki Diesla cz. 2/2
21 Jak samodzielnie sprawdzić stan klocków hamulcowych – poradnik Steinhof
AUTO TECHNIKA
22 Recykling i regeneracja baterii samochodów elektrycznych i hybrydowych cz. 2
STREFA SZEFA
24 Droga do upragnionego „RS-a”
27 Nie zapominaj o wymianie pompy cieczy! Kluczowe wskazówki montażowe
29 Eksperci obalają zimowe mity wśród kierowców
NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE
31 Z najnowszej historii motoryzacji: Toyota Prius THS-II cz. 3
AUTO MOTO HOBBY
35 Młode polskie nadzieje na MotoGP
38 Szykuje się gratka dla fanów offroadu i branży automotive w Polsce
39 Światowy Dzień Inżyniera
W numerze 8/2022
- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 28 listopad 2022 10:29
Do niedawna wszyscy producenci pojazdów zgodnie deklarowani rychłe całkowite zaprzestanie produkcji samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. Zeroemisyjność i całkowita elektryfikacja transportu, to były tematy bardzo modne i chętnie przewijające się w wypowiedziach prelegentów i oficjeli różnego szczebla, którzy często nie zastanawiali się lub nie chcieli nawet zastanowić się nad sposobem wprowadzenia w życie tych szlachetnych planów.
Obecnie mamy wojnę w Ukrainie i związane z nią problemy energetyczne, polegające głównie na niedoborze węgla kamiennego, gazu ziemnego i ropy, a więc paliw, od których świat i tak wkrótce miał się odwrócić na fali mody na zieloną energię. Paradoksalnie jednak, to właśnie niedobory tych tradycyjnych i nie-ekologicznych paliw, stały się pretekstem do pospiesznego wycofywania się producentów pojazdów z wcześniej złożonych deklaracji o rychłej i całkowitej zeroemisyjności produkowanych samochodów. Kolejni producenci deklarują, że nie wycofają się całkowicie z produkcji silników spalinowych, a ostatnio nawet okazało się, że silniki wysokoprężne wcale nie są takie złe i trzeba pracować nad ich ekologicznością, zamiast zupełnie zabronić używania.
Oczywiście plany przechodzenia na transport całkowicie elektryczny znakomicie pasują do takich państw, jak Niemcy lub Francja, gdzie już obecnie duża część wytwarzanej energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych, funkcjonują elektrownie atomowe, a sieć elektroenergetyczna jest gęsta i nowoczesna. Krótko mówiąc, jeżeli jakiś kraj jest w stanie wytwarzać energię elektryczną w sposób ekologiczny i dostarczać do odbiorcy w każdym miejscu i czasie i do tego w żądanej ilości, to ten kraj może myśleć o całkowitej elektryfikacji transportu. Jeżeli jednak popatrzymy się na sytuację w naszym kraju, gdzie energię elektryczną produkuje się głównie z węgla kamiennego i brunatnego, brak elektrowni atomowych, a produkcja energii ze źródeł odnawialnych jest dopiero w powijakach, to nie tylko niema co myśleć tu o całkowitej elektryfikacji transportu, ale trudno zgodzić się z tezą, że pojazdy elektryczne eksploatowane w tym kraju są zeroemisyjne, gdyż energię elektryczną do ich zasilania wytworzono z węgla w przestarzałych elektrowniach, z których część pamięta okres socjalizmu. Trudno też planować w Polsce budowę sieci szybkich ładowarek wysokoprądowych, gdyż obecna sieć elektroenergetyczna nie jest w stanie dostarczyć do nich prądu. Tam gdzie pracują już takie ładowarki, często dostępne są jedynie tryby najwolniejszego ładowania ze względu na niewydolność sieci. W miejscowości, w której mieszkam, sieć elektryczna jest tak słaba, że użycie małej ręcznej spawarki elektrycznej powoduje przygasanie światła we wszystkich domach. Jak zatem funkcjonowałaby w tej miejscowości stacja ładowania pojazdów elektrycznych?
Polska na szczęście nie jest wyjątkiem, to raczej państwa w których wszystko jest przygotowane na przestawienie transportu na całkowitą elektryfikację, są wyjątkami na mapie świata i dlatego na plany elektryfikacji transportu nie należy patrzyć z perspektywy gotowości tych państw. Silnik spalinowy zapewne nie odejdzie do historii tak szybko, jak wyobrażają to sobie decydenci z Europy Zachodniej, USA, Japonii lub Chin, a całkowita elektryfikacja transportu w krajach Ameryki Łacińskiej, Indiach, Mongolii i także w naszym kraju, potrwa pewnie nieco dłużej, niż przewidywały to plany wizjonerów Volkswagena. Może okazać się w międzyczasie, że bardziej interesująca i łatwiejsza do zrealizowania jest opcja ekologicznego transportu z wykorzystaniem procesu elektrolizy wody, kartridży wodorowych, ogniw wodorowych i znanego równania chemicznego na syntezę wody.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
NOWOŚCI
2 Scania wprowadza nowe rzędowe silniki przemysłowe
2 Drivus – pakiet usług dla serwisów blacharsko-lakierniczych
3 BMW wybiera opony Dunlop SportSmartTT
3 Zelektryfikowane auta Lexusa
4 Nowy Jeep Avenger
5 Podręczniki dla mechaników motocyklowych od WKŁ
Z ŻYCIA BRANŻY
6 Czy jesteśmy gotowi na transport autonomiczny?
7 Nowy Ford GT LM 2022
8 50 lat limuzyn Mercedes Benz 116
9 Dostawy aut elektrycznych grupy Volkswagen
PRODUKTY
10 Żarówki Osram Night Breaker 200
11 Urządzenie do geometrii kół Hofmann Geoliner 609
12 1000 elektrycznych ciężarówek od Renault
12 Co wyróżnia dobre filtry?
14 Folia jako ciecz obróbcza
PRAKTYKA WARSZTATOWA
15 Systemy ograniczania emisji spalin w Dieslu cz, 2/1
18 Czy warto poprawiać fabrykę?
20 Naprawa motocyklowych pomp hamulcowych
22 Sezonowa kontrola układu hamulcowego
23 Wibracje podczas hamowania
25 Awaria hamulca po wymianie klocków
STREFA SZEFA
28 Platforma szkoleniowa od Castrola
28 Serwisy Premio alternatywą dla ASO
NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE
29 Jak powstają baterie trakcyjne?
30 Toyota Prius THS-II cz. 2
33 Hyundai IONIQ 6 – 614 km na jednym ładowaniu
AUTO TECHNIKA
34 Recykling i renowacja baterii cz. 1
36 Zadania oleju silnikowego
38 Filtr do samochodów elektrycznych
39 Opony całoroczne czy zimowe?
40 Biodiesel jak wpływa na silnik i smarowanie?
AUTO MOTO HOBBY
41 Skuter – profesjonalną maszyną wyścigową
44 Jak zbudowany jest samochód driftingowy?
Kilka słów od nowej redakcji
- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 28 luty 2022 10:29
Oddajemy w Państwa ręce nowy numer naszego czasopisma. Jest to numer pierwszy w 2022 roku i jest to bardzo ważny numer w historii tytułu „Auto Moto Serwis”. Od początku 2022 roku zaszły duże zmiany, gdyż zmienił się właściciel tytułu. Obecnie właścicielem i wydawcą czasopisma „Auto Moto Serwis”, jest wydawnictwo Sigma – NOT, które jest największym i najstarszym w Polsce wydawcą prasy o profilu technicznym. W numerze 1/2022 znajdziecie Państwo artykuły o tematyce elektrycznej, dotyczące akumulatorów, alternatorów i układów ładowania oraz napędów hybrydowych i elektrycznych w samochodach. Będą też artykuły dotyczące diagnostyki. Kontynuujemy ciekawy cykl związany z zastosowaniem oscyloskopu w warsztacie. Tak się złożyło, że od 1 stycznia objąłem stanowisko redaktora naczelnego w „Auto Moto Serwisie”. 23 lata wcześniej, gdy jako doświadczony już mechanik, ale początkujący dziennikarz pisałem swój pierwszy artykuł do tego tytułu, zastanawiałem się dlaczego nie jest wykorzystywany cały potencjał zawarty w nazwie czasopisma. Dlaczego niema artykułów o serwisowaniu motocykli i innych pojazdów? Wtedy, 23 lata temu, zarówno motocykle, jak i pojazdy zabytkowe stanowiły margines motoryzacyjnego rynku, a o pojazdach ATV mało kto słyszał. Teraz sytuacja na motoryzacyjnym rynku zmieniła się bardzo i wydaje się, że warto rozszerzyć zakres omawianych tematów o zagadnienia związane z serwisowaniem wszystkich tych pojazdów. Rynek motocyklowy, podobnie jak rynek oldtimerów i klasyków, to lukratywna i obiecująca nisza dla warsztatów. Ciągle brak czasopisma o takim profilu na krajowym rynku wydawniczym, a jego istnienie jest potrzebne, ponieważ osoby zawodowo lub hobbystycznie zainteresowane motoryzacją rzadko zawężają swoje zainteresowania wyłącznie do samochodów. Technika motoryzacyjna jest pasjonująca i warto zapoznawać się z jej wszelkimi przejawami. Tak się składa, że w ostatnich latach na polskim rynku bardzo wzrosła popularność motocykli i pojazdów ATV, a wiele warsztatów poszerza swoją ofertę o serwis i naprawę tych pojazdów. Stale rośnie także liczba warsztatów nastawionych wyłącznie na obsługę jednośladów. To właśnie dla fachowców pracujących w tych warsztatach, postaramy się poszerzyć zakres tematów omawianych na łamach „Auto Moto Serwisu”. Mamy nadzieję, że naszym dotychczasowym czytelnikom także spodobają się wprowadzane zmiany, gdyż wiemy że wielu z nich lubi i użytkuje motocykle. Będzie nam niezmiernie miło, jeśli publikowane artykuły zainteresują także prywatnych użytkowników pojazdów, którzy pasjonują się techniką motoryzacyjną i pragną poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. Mogę obiecać, że dołożę wszelkich starań, aby przywrócić periodyczne publikowanie „Poradnika Serwisowego”, gdzie podobnie jak przed laty, będziemy obszernie omawiać zagadnienia serwisowe interesujące naszych czytelników. Jako nauczyciel i wykładowca liczę, że tak zmieniony „Auto Moto Sewrwis” stanie się jeszcze lepszym narzędziem wspomagającym proces nauczania przyszłych kadr pracujących w zawodach związanych z motoryzacją.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
W numerze 2/2022
- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 28 luty 2022 10:29
Szanowni czytelnicy trudno skupić się na jakichś innych sprawach, gdy w Ukrainie trwa wojna. Nikt nie wie, co jeszcze może się wydarzyć, gdyż to, co jeszcze wczoraj nie mieściło się w głowie przeciętnego europejczyka, dzisiaj stało się faktem. Wszyscy zastanawiamy się, jaki ta agresja będzie miała wpływ na nasze dalsze życie. Pewne jest, że w najbliższym czasie zajdą wielkie zmiany, których pierwsze objawy już są widoczne. Spadek wartości złotówki w stosunku do większości walut, wzrost cen paliwa i ogólny wzrost cen, to tylko niektóre z nich. Na polskim rynku gospodarczym zachodzą obecnie duże zmiany związane z odpływem siły roboczej, gdyż wielu Ukraińców pracujących w polskich firmach zdecydowało się na powrót do swojego kraju i walkę z agresorem. Trwa również napływ uchodźców, głównie kobiet i dzieci, którymi trzeba się zająć i na to potrzebne są ogromne środki finansowe. Wszystkie te czynniki, a także obawy związane z trwającą wojną, a w szczególności niechęć do inwestowania w sąsiedztwie kraju ogarniętego wojną, będą miały niekorzystny wpływ na naszą gospodarkę, w tym także na rynek motoryzacyjny. Wydaje się, że kłopoty branży motoryzacyjnej związane z pandemią koronawirusa, to niewinna przygrywka do tego, co może się wydarzyć w najbliższych latach. Spadek obrotów w branży motoryzacyjnej może zostać spowodowany drastycznym spadkiem wymiany handlowej z Rosją i wycofaniem się z tamtejszego rynku wielu firm motoryzacyjnych, koniecznością importu surowców energetycznych z innych kierunków i związanym z tym wzrostem cen paliw, ograniczeniem transportu samochodowego na wschód, zmianą priorytetów zakupowych klientów z rynku krajowego i z rynków ościennych, a przede wszystkim przewartościowaniem potrzeb.
Z drugiej jednak strony, przed krajowym rynkiem motoryzacyjnym otwierają się nowe szanse związane ze znacznie większymi planowanymi nakładami finansowymi na zbrojenia i zapewnieniem ze strony rządu, o zamiarze wydatkowania tych nakładów w kraju. Będą więc potrzebne także nowe środki transportu dla wojska. Prawdopodobnie wzrosną również nakłady na służby porządkowe i komunalne, gdyż liczba ludności naszego kraju zwiększyła się w ostatnich dniach o ponad milion osób i dlatego powinny rozpocząć się zakupy pojazdów dla policji, straży miejskiej, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Tą rosnącą flotę pojazdów trzeba będzie w przyszłości także serwisować i naprawiać. Kolejną szansą dla naszego rynku jest konieczność tworzenia nowych zakładów produkcyjnych dla firm, które zamknęły swoje zakłady produkcyjne w Rosji i Białorusi. W tej grupie jest wiele firm z branży motoryzacyjnej. Rolą naszego rządu będzie zachęcenie ich do inwestowania w Polsce, gdzie koszty pracy nie są jeszcze tak wysokie, jak na zachodzie Europy.
Ogólnie mówiąc, nikt nie wie jak daleko zajdą zmiany na motoryzacyjnym rynku w najbliższych latach, ale wydaje się, że zmiany te będą duże. Zapewne nastąpi przyspieszenie działań związanych z całkowitym odejściem od paliw ropopochodnych w sektorze motoryzacyjnym i ograniczenie roli paliw gazowych w przemyśle i gospodarstwach domowych. Będziemy starali się monitorować te zmiany i w miarę możliwości wskazywać naszym czytelnikom szanse i zagrożenia.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
Z ŻYCIA BRANŻY
2 Samochody marki FIAT są wysoko oceniane przez nabywców
2 Odbudowa legendarnej Škody 1100 OHC Coupé
4 Ford zaprezentuje model GT Alan Mann Heritage Edition
5 Škoda Afriq coraz bliżej finiszu
PRODUKTY
6 Oferta świateł dla Audi e-tron GT
7 Felgi RONAL do kamperów
8 Dunlop wprowadza nową oponę motocyklową Qualifier CORE
8 Płyn chłodniczy Petrygo Force G13
9 Nowy Shell Helix SP
10 Czujniki liniowe (A/F) czujniki tlenu – czym się różnią?
PRAKTYKA WARSZTATOWA
12 Czego nie powie ci diagnoskop – układ dolotowy, silniki benzynowe
16 Układ dolotowy
18 Filtry powietrza w układach dolotowych silników spalinowych o zapłonie iskrowym
22 Biturbo – podwójne doładowanie silnika, podwójny problem dla serwisu?
25 Olej w filtrze powietrza motocykla i samochodu z silnikiem o zapłonie iskrowym
28 Stożkowe motocyklowe filtry powietrza
30 Diagnostyka układów sterujących silnikiem cz. 2 – układy zasilania z pompowtryskiwaczami
32 Automatyczne skrzynie biegów – jak skutecznie poradzić sobie z ich serwisem i naprawą?
34 Kontrolka zużycia klocków hamulcowych
36 Zanieczyszczenia w układzie paliwowym motocykla z silnikiem gaźnikowym
AUTO TECHNIKA
39 Nowy dźwięk elektrycznego Abartha
STREFA SZEFA
40 Wyznaczanie wartości pojazdu uszkodzonego
PROSTE PRACE WARSZTATOWE
42 Lakierowanie proszkowe- łatwo i tanio
AUTO MOTO HOBBY
45 Jak najlepiej przygotować skuter do letniego sezonu (część I)
W numerze 4/2022
- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 28 luty 2022 10:29
Szanowni czytelnicy, chyba nikt niema już wątpliwości, że po okresie długotrwałych wiosennych chłodów, rozpoczął się cieplejszy sezon wiosenno-letni, a więc czas pieszych wędrówek i plażowego wypoczynku, ale także rowerowych, skuterowych i motocyklowych wypraw oraz rodzinnych samochodowych podróży. Trzeba przyznać, że pierwsze cieplejsze promienie wiosennego słońca czynią prawdziwe cuda i aktywizują wszystkich użytkowników jednośladów. Po długiej zimowej przerwie, nagle na drogach zaczynają pojawiać się motocykle i skutery, a w miejskim hałasie często słyszymy ich charakterystyczne dźwięki. Tłoczno robi się także w motocyklowych serwisach, bo większość właścicieli zapomina w okresie zimowym o swoich jednośladach i dopiero to pierwsze letnie słońce wywołuje u nich chęć jazdy, a wówczas okazuje się, że trzeba jeszcze wymienić olej, filtry, świece, opony, albo co gorsze, wykonać jakąś większą naprawę, której potrzeba ujawniła się pod koniec zeszłego sezonu, ale przecież wtedy jeszcze było mnóstwo czasu na jej wykonanie. Mechanicy motocyklowi, którzy w zimie nie za bardzo wiedzieli, co robić z wolnym czasem w pracy, teraz powinni mieć po sześć rąk, bo tyle mają zleceń. Ten scenariusz powtarza się co roku, mimo wielokrotnego mówienia o potrzebie wcześniejszego – przedsezonowego serwisowania jednośladów i wybierania zimowej przerwy eksploatacyjnej, jako właściwego czasu większych napraw.
Dla tych wszystkich czytelników, którzy amatorsko użytkują jednoślady i z jakichś względów chcą samodzielnie wykonywać niektóre prace serwisowe przy swoich pojazdach, mamy tym razem dwa artykuły w dziale „Auto Moto Hobby”. Wiosenny serwis należy się nie tylko jednośladom, dlatego publikujemy dla Państwa kilka ciekawych informacji o olejach i filtrach, a przy okazji przypominamy historię rozwoju układów smarowania w silnikach spalinowych. Patrząc na skomplikowane konstrukcje współczesnych silników, aż trudno uwierzyć, że kiedyś ich budowa mogła być tak prosta, jak przedstawiają to ryciny zamieszczone w artykule o historii układów smarowania. Pragnąc zachować równowagę i zaspokoić gusta osób zainteresowanych tą bardziej ekologiczną stroną motoryzacji, przygotowaliśmy materiały związane z napędem elektrycznym. Ta elektryczna strona motoryzacji jest bardzo ciekawa i daje ogromne możliwości rozwoju firmom i warsztatom, a to dlatego że większość liczących się producentów samochodowych zapowiada odejście od zastosowania klasycznych silników spalinowych do napędu samochodów już pod koniec tej dekady. Nie jest wykluczone, że kupując nowy samochód lub motocykl w roku 2030, będziemy wybierać pomiędzy napędem elektrycznym i wodorowym, a pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi będą dostępne do oglądania wyłącznie w muzealnych salach. Pierwszym wielkim krokiem w tym kierunku, uczynionym przez polskie ustawodawstwo, będzie zakaz poruszania się starszymi samochodami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi, po centrach niektórych miast. Zakaz ten ma obowiązywać już w przyszłym roku.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
NOWOŚCI
2 Nowy Opel Astra hatchback oraz kombi Sports Tourer, dba o czystą atmosferę
2 Klasyczna prętowa antena radiowa powoli odchodzi w przeszłość
Z ŻYCIA BRANŻY
4 Hyundai zakończył pierwszy kwartał 2022 roku z rekordowym wynikiem rejestracji
4 Castrol rozpoczyna nową kampanię w celu promocji niezależnych serwisów
5 UFI Filters zaostrza środki w walce z podrobionymi produktami
6 Mercedes-Benz wygrywa w siedmiu kategoriach Motor Klassik Award 2022
6 Promocja firmy TEXA
PRODUKTY
7 Filtrowanie paliw
8 Zadania zaworów EGR
10 Nowa opona SportContact TM7 firmy Continental dostosowana do każdej klasy pojazdu
11 Elf przypomina o olejach do zadań specjalnych
12 Obieg oleju czy obieg brudu?
14 Olej, który modyfikuje swoje właściwości i zapewnia maksymalną wydajność silnika – Castrol EDGE 5W-30LL
PRAKTYKA WARSZTATOWA
15 Diagnostyka układów sterujących silnikiem cz. 4 – układy zasilania paliwem z pompowtryskiwaczami
18 Awarie układów smarowania w motocyklach
22 Filtry oleju w układach smarowania silników spalinowych
24 Olej silnikowy – istotny czynnik konstrukcyjny silnika
27 Błędy popełniane podczas wymiany filtrów
28 Kiedy wymieniać olej w motocyklu
PROSTE PRACE WARSZTATOWE
30 Miernik ciśnienia sprężania w diagnostyce warsztatowe
AUTO TECHNIKA
32 Mercedes EQS SUV – nowa definicja luksusowego SUV-a
34 Historia ewolucji układów smarowania w silnikach czterosuwowych
STREFA SZEFA
37 KYB podpowiada jak jeździć po nierównościach
NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE
38 Renesans genialnej idei – elektryczny Ogórek wraca po pół wieku
40 Mercedes me Charge: Mercedes-Benz napędza elektryczną mobilność
AUTO MOTO HOBBY
42 Wymiana łożysk główki ramy w skuterze
46 Wymiana uszczelniaczy w zawieszeniu teleskopowym motocykla
W numerze 5/2022
- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 28 luty 2022 10:29
Szanowni czytelnicy, mamy pierwszą połowę czerwca i benzyna osiągnęła cenę 8 zł za litr i to ta tańsza 95 oktan, bo benzyna 98 oktan już pokonała tą granicę. Nieco tańszy jest olej napędowy i ja, jako użytkownik samochodu z silnikiem wysokoprężnym czuję się trochę wygrany. Co prawda, gdy kupowałem swój samochód, to olej napędowy też był tańszy od benzyny ale później ta proporcja uległa odwróceniu. Niestety nie ma się z czego cieszyć, bo cena oleju napędowego osiągnęła poziom 7,50 zł i jest to próg, powyżej którego przesiadam się na rower. Ciekawe jak wielu kierowców myśli podobnie jak ja. Na razie poziom zakorkowania Warszawy wskazuje na to, że większość płacze i płaci, ciekawe tylko jak długo.
W tym momencie przypomina mi się rozmowa taksówkarzy, której przysłuchiwałem się gdzieś na początku lat siedemdziesiątych, lub jeszcze pod koniec lat sześćdziesiątych (niestety pamięć ludzka jest zawodna), a dotyczyła ona właśnie cen benzyny. Panowie taksówkarze zarzekali się, że jeśli cena benzyny przekroczy pięć złotych (a chodziło o takie stare aluminiowe pięć złotych z rybakiem, którego większość czytelników zapewne nie pamięta), to przestają jeździć taksówkami i szukają innej roboty. Oczywiście cena benzyny przekroczyła cenę ówczesnych pięciu złotych, a taksówki nie przestały jeździć.
Podobnie będzie teraz. Świat dostosuje się do nowych cen, jakie by one nie były, a najprawdopodobniejszą konsekwencją benzynowej drożyzny będzie szybszy rozwój napędów alternatywnych i dynamiczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. Już widać z tegorocznych sprawozdań, jak bardzo wzrosła sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych, a jestem przekonany że to dopiero początek boomu, który wybuchnie w tym i przyszłym roku. Jeśli tylko wojna nie rozpełznie się na kolejne kraje, to już wkrótce potrzebne będą u nas liczne nowe stacje ładowania i nowe serwisy obsługujące pojazdy elektryczne. Otwiera się nowa szansa rozwoju. Warto z niej skorzystać.
Bliższa perspektywa obejmuje rozpoczynający się sezon urlopowy, a tu również możemy być świadkami pewnych zmian. Zapewne niektórzy kierowcy w drodze na wakacje zechcą skorzystać z rad dotyczących ekonomicznej jazdy. Częste „wyrzucanie na luz” i brak hamowania silnikiem w niektórych wypadkach skończy się zatkaniem katalizatora sadzą i zapaleniem się kontrolki awarii silnika. Warsztatowcy powinni przygotować się na większą ilość tego typu awarii w nadchodzącym sezonie urlopowym.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
NOWOŚCI
2 Nowa kia Niro także w wersji całkowicie elektrycznej
3 Nowa strona internetowa DENSO Aftermarket
3 Aktualizacja wyszukiwarki produktów NGK SPARK PLUG
3 Aktualizacja oprogramowania IDC5 CAR 75.0.0
4 Płyny eksploatacyjne do „elektryków”
Z ŻYCIA BRANŻY
5 25 lat Mercedes-Benz Polska
6 EV Experience – jazdy testowe elektrykami
6 Kryzys na rynku samochodowym
7 ŠKODA rozpoczyna produkcję systemów akumulatorów MEB
PRODUKTY
8 Opony łączą motocykl z drogą
9 KTM wprowadza na rynek serię SX 2023 na oponach Dunlop
10 Paski rozrządu – wciąż na topie
11 Nowa gama opon całorocznych KLEBER
11 Nowa ładowarka OSRAM
PRAKTYKA WARSZTATOWA
14 Układ wtryskowy, silniki Diesla cz. 2
19 Zawieszenie
22 Diagnozowanie uszkodzeń tylnego zawieszenia
25 Stan zawieszenia a geometria
26 Rola elementu elastycznego
28 Napęd łańcuchowy w motocyklu
30 BILSTEIN oferuje kontrolę amortyzatorów
STREFA SZEFA
31 UOKiK upomniał się o prawa kierowców
PROSTE PRACE WARSZTATOWE
32 Mikrokamera w diagnostyce warsztatowej
AUTO TECHNIKA
34 Jazda warunkowo zautomatyzowana
36 Autonomiczne auta uwolnią czas
37 ESC a zawieszenie
NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE
38 Biurowce Globalworth przygotowane na rozwój mikromobilności
39 Rośnie popularność programu „Mój Elektryk”
40 Przyszłość motoryzacji jest elektryzująca
41 Bosch wchodzi na rynek elektrolizy wodorowej
42 Auto Moto Show Elektromobility
43 Przełomowy moduł mocy od Hitachi Energy
44 Z najnowszej historii motoryzacji: GM EV1 cz. 1
AUTO MOTO HOBBY
47 Regeneracja amortyzatorów w klasykach
W numerze 6/2022
- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 28 luty 2022 10:29
Zmiany w dziedzinie gospodarki i zmiany na arenie politycznej odbywają się bardzo szybko. Można odnieść wrażenie, że cały świat wsiadł do jakiegoś zwariowanego pociągu, który pędzi na złamanie karku. Podobnie szybkie zmiany zachodzą w dziedzinie techniki, a w tym także w dziedzinie techniki transportu.
Ten ekspresowy pociąg zmian dowiezie nas do zupełnie nieznanej stacji, a naszym oczom ukaże się tam zupełnie inny świat. Ropa naftowa będzie w przyszłości niewiele wartym surowcem bez strategicznego znaczenia, bo gospodarka nie będzie już wykorzystywać ropopochodnych paliw płynnych, a środki smarne można będzie uzyskiwać na skalę przemysłową, choćby z masy zielonej przy zastosowaniu metod transformowania. Energię dla przemysłu, gospodarki i transportu będzie się pozyskiwać głównie ze źródeł odnawialnych, przy wspomaganiu bezpiecznymi reaktorami atomowymi. Po ulicach będą jeździć autonomiczne pojazdy, których będzie można używać w miarę potrzeby, bo indywidualna – obywatelska własność środków transportu zniknie lub zostanie zmarginalizowana. Generujący najwięcej zanieczyszczeń na jednego przewiezionego pasażera, transport lotniczy będzie obsługiwał tylko połączenia międzykontynentalne, gdyż rozwinie się sieć bardzo szybkich kolei elektromagnetycznych. Zmiany które nadchodzą, są wielkie, szybkie i gruntowne. Przypomina mi się sytuacja sprzed ponad pół wieku, kiedy Pani przedszkolanka kazała dzieciom narysować świat przyszłości i na wszystkich rysunkach były rakiety kosmiczne oraz ruchome chodniki, ale nikt nie narysował człowieka z telefonem komórkowym lub komputerem osobistym. Taki kierunek zmian nie mieścił się w głowie ówczesnego człowieka. Być może i teraz nie potrafimy przewidzieć właściwego kierunku przyszłych zmian. Zapewne będą one szły w stronę lepszej komunikacji i optymalizacji, a więc na przykład mikroprocesor umieszczony w koszuli będzie informował pralkę o stanie zabrudzenia tkaniny i na tej podstawie zostanie zoptymalizowany cykl prania. Niemożliwe? Ale to już się dzieje. Polecam zwrócić uwagę na artykuł o inteligentnych oponach, publikowany w tym numerze „Auto Moto Serwisu”.
Patrząc na bieżące zmiany, nie sposób pominąć sytuacji na rynku walut. Umacniający się kurs waluty szwajcarskiej odzwierciedla brak zaufania do Euro, co jest efektem niespójnej polityki unijnej choćby w sprawie Rosji i wojny w Ukrainie. Umacnia się dolar, a to odzwierciedla światowe zaufanie do gospodarki USA. Złotówka słabnie w stosunku do wszystkich głównych walut, co niesie za sobą podwyżki cen odczuwalne głównie dla warsztatów bazujących na importowanych materiałach i częściach zamiennych, których ceny na krajowym rynku, przeliczane są w stosunku do dolara lub euro.
Wnioski są proste. Czekają nas wielkie zmiany w dalszej przyszłości, ale teraz, w najbliższych miesiącach będzie drożej, a więc biedniej dla mniej zamożnych klientów. Należy o tym pamiętać, przygotowując biznes plan.
Mamy okres wakacyjnych wyjazdów i dlatego w tym wydaniu czytelnicy znajdą więcej tekstów opisujących ciekawostki motoryzacyjne, a mniej materiałów poradnikowych. Zapraszam do lektury.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
NOWOŚCI
2 MAHLE TechnoPro z funkcją ODO-Scan
2 Nokian Tyres zaczyna kontrolowane wyjście z Rosji
2 Full Pack od TEXY 3 SEVIC V500e w sprzedaży w Polsce
4 Rozpoczęto produkcję elektrycznych Volkswagenów w Emden
4 Aktualizacja oprogramowania IDC5 BIKE 35.0.0
5 Toyota Video Service Advisor – nowa usługa Toyoty
5 Świeża energia od Green Cell
6 Toyota GR86 zrodzona z pasji
11 Toyota wchodzi na rynek domowych magazynów energii
Z ŻYCIA BRANŻY
12 Toyota Leasing Polska w programie „Mój elektryk”
12 Auta używane z najmniejszym wzrostem cen
13 Standox otrzymuje Złoty Laur Klienta 2022
14 Mikroelektronika kluczowa dla sukcesu Bosch
15 AkzoNobel przejmuje zakład Lankwitzer Lackfabrik
16 Elektryczna ofensywa Volkswagena w USA
17 Trudna sytuacja SKP
18 Rynek używanych samochodów w Polsce
PRODUKTY
20 Wszechstronna opona All-terrain od Vredestein
21 Nowa linia amortyzatorów Bilstein
22 Budweg – wybór części do układów hamulcowych
23 Nowy dodatek do podłoży plastikowych
24 Firma Elring na czele listy dostawców
26 Nowe czujniki PTC od NTK
27 Wtryskiwacze C4i Common Rail
28 System podwójnych ograniczników hydraulicznych dostępny na rynku wtórnym
PRAKTYKA WARSZTATOWA
29 Układy wtryskowe silników benzynowych
34 Weryfikacja układów chłodzenia
37 Internet jako źródło wiedzy o naprawie
AUTO TECHNIKA
40 Inteligencja w oponach
41 Nowości od WKŁ
NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE
42 Z najnowszej historii motoryzacji GM EV1 cz. 2
45 Siemens uruchomił pierwszą stację ultraszybkiego ładowania
46 Toyota liderem prac nad bateriami ze stałym elektrolitem
47 Wymienny kartridż wodorowy
48 Naprawa regeneracja i drugie życie akumulatorów
51 Elektryczne jednoślady dla każdego
W numerze 7/2022
- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 28 luty 2022 10:29
Jak będzie wyglądała motoryzacja za dziesięć lat?
Z wysokim prawdopodobieństwem trafności, można odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno na drogach będzie mniej samochodów z klasycznymi silnikami spalinowymi, zasilanymi benzyną lub olejem napędowym. Pojawi się więcej samochodów całkowicie elektrycznych. Prawdopodobnie elektryczne będą w większości autobusy miejskie, pojazdy komunalne i samochody dostawcze działające w obrębie aglomeracji miejskich. Wzrośnie liczba samochodów z napędem wodorowym, choć w stosunku do napędu elektrycznego, napęd wodorowy będzie nadal mniej popularny.
To było łatwe pytanie, ale jeżeli zapytamy o motoryzację za dwadzieścia lub trzydzieści lat, to znaleźć właściwą odpowiedź będzie znacznie trudniej. Jak będą wyglądały te pojazdy przyszłości, tego niestety nie wiemy. Wiemy natomiast, że na pewno będzie w nich więcej połączeń klejowych. Już dziś istotnie zwiększa się zastosowanie kleju i taśm klejących w motoryzacji, a wykonywane nimi połączenia są niezwykle trwałe. O tym, między innymi mogliśmy dowiedzieć się na konferencji „Chemia i motoryzacja”, która odbyła się w Warszawie we wrześniu b.r.
Perspektywa wprowadzenia zakazu rejestracji pojazdów z klasycznymi silnikami spalinowymi, który ma obowiązywać przynajmniej w krajach Unii Europejskiej, zmusza firmy z sektora motoryzacyjnego do kreatywnego planowania przyszłości i podejmowania różnych nowych działań. Jak wiadomo, takim zakazem zostaną objęte pojazdy świeżo rejestrowane, a więc fabrycznie nowe. Nikt nie zabroni dalszego użytkowania spalinowego pojazdu już zarejestrowanego, choć przepisy związane z wykorzystywaniem takiego pojazdu mogą także ulegać zmianom. Ciekawostką opisywaną w dziale „Auto Moto Hobby”, jest fakt, że firma Toyota poszerza ofertę części do klasycznych modeli aut swojej marki. Rozbudowywanie tego sektora produkcji wyraźnie odpowiada na przyszłe zwiększone zapotrzebowanie na części zamienne do klasycznych aut, które będą nadal utrzymywane w ruchu przez swoich właścicieli. Analitycy Toyoty przewidują prawdopodobnie, że nie wszyscy kierowcy chętnie przesiądą się do nowoczesnych pojazdów z napędem alternatywnym. Miłośnicy klasycznego napędu spalinowego będą obstawać przy swoim, do póki eksploatacji aut spalinowych nie zabronią przepisy prawa.
Niestety świat idzie na przód, zmienia się nieodwracalnie i opór lub bunt jednostki niewiele może zmienić. Niedawno, gdy ceny paliw poszybowały do niebotycznych wartości, obiecałem, że jeśli paliwa jeszcze podrożeją, zacznę do pracy przyjeżdżać konno. Na szczęście ceny paliw spadły i nie musiałem spełniać swojej obietnicy, bo wydaje się, że miałbym z tym spory kłopot. Koń co prawda, jest ekologicznym środkiem transportu, zasilanym paliwami odnawialnymi, ale we współczesnych miastach brak infrastruktury dla jeźdźców i pojazdów konnych, choć jeszcze sto lat temu było zupełnie inaczej. Obecnie brak miejskich stajni, miejsc do karmienia i pojenia koni, a nawet słupków do ich uwiązywania. Gdybym zajechał konno pod mój biurowiec, miałbym poważny problem z tym, co mam zrobić z moim rumakiem w godzinach pracy. Okazało się, że nie mógłbym przyjeżdżać do pracy konno, nawet gdybym chciał. Zdałem sobie sprawę, że w najbliższych latach, to wcale nie odgórne zakazy, ale zmieniająca się infrastruktura i zmieniający się świat najskuteczniej zniechęcą użytkowników pojazdów spalinowych do ich dalszej eksploatacji.
Rafał Dmowski
redaktor naczelny
NOWOŚCI
2 Testy akumulatorów
3 AkzoNobel wprowadza narzędzie dla rozwoju lakierni
4 Nowa baza danych KONFORT dla TEXA
4 TEXA BIKE dostawcą Rieju, Vent i Vottan Motor
4 Nowości TEXA na targach Automechanika
Z ŻYCIA BRANŻY
6 Audi wkracza do F1
8 Toyota inwestuje w linie produkcyjne baterii
8 Konferencja „Chemia i Motoryzacja”
PRODUKTY
9 Retrofity LED OSRAM
10 Nawet 9 odmian oleju 5W – 30
12 Valeo zdobywa nagrodę za dwumasowe koło zamachowe
13 MOOG lepszy niż oryginał
14 Sprężarki w pojazdach hybrydowych i elektrycznych
15 Najcichsza opona Yokohamy
PRAKTYKA WARSZTATOWA
16 Systemy ograniczania emisji spalin w silnikach Diesla cz. 1
21 Korozja nie daje za wygraną
24 Niesprawności układu chłodzenia
26 Znaczenie płynu chłodniczego
27 Filtry na warsztacie
STREFA SZEFA
28 KYB Szkolenia online
29 Mechanicy przestrzegają
30 Lojalność klientów wobec warsztatów
31 Będzie łatwiej o samochód zastępczy
32 System kontroli napraw
35 Warto zweryfikować pochodzenie żarówki
NAPĘDY HYBRYDOWE I ALTERNATYWNE
36 Toyota PRIUS THS – II cz. 1
40 Projekt badawczy EV365
AUTO TECHNIKA
42 Fading hamulców
43 Współpraca badawcza TOMTEX
44 Innowacyjny system bezpieczeństwa Lexusa
AUTO MOTO HOBBY
45 Nowe części do kultowych Toyot
46 Renowacja i naprawa kół szprychowych