W niektórych samochodach z systemem start-stop wymiana akumulatora wymaga użycia dodatkowego urządzenia diagnostycznego, gdyż w przeciwnym razie układ elektroniczny pojazdu „nie rozpozna” dokonanej wymiany. Z takim problemem spotkało się kilku naszych Czytelników.
Rzeczywiście, w samochodach z systemem start-stop do wymiany akumulatora trzeba podchodzić rozważnie. Na rynku są dostępne urządzenia diagnostyczne umożliwiające przeprowadzenie tej operacji. Przedstawiamy urządzenie diagnostyczne VSSP 2.1 firmy VARTA skonstruowane specjalnie do tych celów. Mieliśmy okazję je sprawdzić w praktycznym działaniu.
Urządzenie to pracuje w całości off-line, co gwarantuje możliwość używania w dowolnym miejscu. Przeznaczone jest do obsługi wszystkich rodzajów pojazdów i wszelkich typów akumulatorów.
Urządzenie umożliwia:
- diagnozowanie całego systemu start-stop, w tym przede wszystkim zamontowanego akumulatora przez złącze EOBD,
- identyfikowanie pojazdu poprzez wpisanie numeru VIN lub z rozwijanego menu, bez potrzeby bezpośredniego dostępu do akumulatora w celach diagnostycznych,
- sprawdzanie akumulatora poza pojazdem,
- sprawdzanie rozrusznika i alternatora,
- dostęp do zintegrowanego katalogu wskazującego dobór odpowiedniego dla danego pojazdu akumulatora (ale tylko marki Varta i Bosch),
- dostęp do instrukcji ułatwiającej właściwą wymianę akumulatora w konkretnym pojeździe,
- rejestrację akumulatora w pojazdach wyposażonych w system BMS (zarządzanie kodami błędów), w tym odczyt i usuwanie kodów błędów w systemie BMS,
- sporządzanie szczegółowego raportu diagnostycznego,
- zapis w pamięci urządzenia do 20 raportów,
- przesyłanie raportów do sekcji dla partnerów (po wcześniejszej rejestracji) na stronie www.varta-automotive.com, poprzez komunikację Wi-Fi.
Jerzy Kaparuk
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 11-12/2014