fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Gniazdo OBD nie zniknie

Okladka AMS07Od września obowiązuje rozporządzenie Unii Europejskiej w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych. Na mocy tego rozporządzenia producenci samochodów są zobowiązani do wyposażania swoich aut w gniazdo diagnostyczne OBD. Ponadto producenci aut są zobowiązani do umożliwienia niezależnym warsztatom identyfikacji części zamiennych, co umożliwi ich właściwy dobór podczas napraw.
Koncerny samochodowe postulowały wyeliminowanie gniazda OBD we wszystkich lub w części produkowanych modeli aut, co mogło skutecznie uniemożliwić ich serwisowanie przez warsztaty niezależne. Natomiast wykazy części zamiennych znajdują się na portalach internetowych prowadzonych przez producentów aut. Za pomocą tych portali możliwe jest również zdalne przeprogramowanie sterowników w aucie (PassThru) lub dokonanie diagnostyki. Od kilku lat na łamach naszego pisma opisujemy procedury PassThru i odnosimy wrażenie, że producenci pojazdów wkładają wiele wysiłku, by dostęp do danych utrudnić i warsztaty niezależne skutecznie zniechęcić do PassThru i nie tylko.
Warsztaty niezależne, których w Unii Europejskiej działa ok. 500 tys. są konkurencją dla serwisów autoryzowanych i można zrozumieć próby ich wyeliminowania z rynku napraw. Obecnie w Unii Europejskiej negocjowane są dalsze porozumienia mające zapewnić dostęp niezależnym warsztatom do usług telematycznych oferowanych klientom przez producentów samochodów. Kolejnym pomysłem koncernów jest bowiem kierowanie posiadaczy aut za pośrednictwem systemów telematycznych do serwisów autoryzowanych. Miejmy nadzieję, że organizacje branżowe, jak CLEPA, FIGIEFA, ADPA i nasze Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych będą w stanie zadbać o interesy branży aftermarketowej.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 

SPIS TREŚCI

NOWOŚCI
Czujniki od Boscha
Olej Champion z aprobatą Opla
Nowości Brembo
Akumulatory ERA i oleje MPM
Części DENSO do diesli
Zestaw INA do wymiany rozrządu
Całoroczne opony Nokian
Paski Gates do przekładni CVT
Olej przekładniowy Total
Wzmocnione części firmy MOOG

Z ŻYCIA BRANŻY
Bosch rozwija systemy elektroniczne
Textar Brake Clinic
Strategia Brembo
Total przejmuje Lubrilog SAS
IX Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników
Mitsubishi przedłuża gwarancję
Ubezpieczyciele na cenzurowanym
ZF przyspiesza transformację

PRODUKTY
Świetlana przyszłość
Rozmowa z Andrzejem Przybylskim i Justyną Kowalską z firmy OSRAM
Przed sezonem zmiany ogumienia

PRAKTYKA WARSZTATOWA
Silniki Mazdy z technologią SkyActiv-G w warsztacie (cz. 1)
PassThru krok po kroku (cz. 22) – Opel (cz. 1)
Świece zapłonowe do nowoczesnych silników
Cewki zapłonowe – ważny element
CPA – odśrodkowy tłumik drgań typu wahadłowego
Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 15) – Suzuki
Wymiana klocków hamulcowych tył – Mercedes Benz SLK/SLC (R 172)

TRENDY
Silniki spalinowe w odwrocie, ale…

AUTO I TECHNIKA
Brembo Brake-by-Wire

STREFA BIZNES
Będą nowe regulacje prawne?

AUTO MOTO SERWIS na luzie

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem