fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Co wymienić razem z paskiem rozrządu?

Na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany.

Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń.

1. Uszczelniacze wałków rozrządu Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą pracować 120-200 tys. km. To dla nich zdecydowanie zbyt długi interwał.

Czytaj więcej

Elektryki w serwisie

Dział obsługi posprzedażnej, czyli szeroko pojęty dział serwisu jest ważnym elementem każdego użytkownika samochodu. Każdy posiadacz auta prędzej czy później do niego trafia i to zazwyczaj kilka lub kilkanaście razy w okresie użytkowania pojazdu. Z technicznego punktu widzenia powszechne obecnie samochody z silnikami spalinowymi, są dla właścicieli serwisów doskonałym źródłem dochodów ponieważ ich konstrukcja jest skomplikowana oraz wykorzystuje wiele elementów eksploatacyjnych, które muszą być regularnie kontrolowane i wymieniane.

Coraz bardziej zaawansowane technologicznie pojazdy powodują, że lista weryfikowanych w trakcie przeglądów elementów jest coraz dłuższa. Zbliżająca się wielkimi krokami rewolucja w motoryzacji jaką są samochody elektryczne w długiej perspektywie może spowodować, iż większości obecnie funkcjonujących warsztatów zniknie z mapy, ze względu na niezwykle prostą konstrukcję jaką charakteryzują się auta typu BEV (z ang. battery electric vehicle). Ci którzy w odpowiedni i przemyślany sposób przygotują się na zmianę mają szanse przetrwać. Serwis samochodu spalinowego a elektrycznego Zasadnicza różnica pomiędzy obsługą serwisową samochodów z konwencjonalnymi silnikami a elektrykami wynika bezpośrednio z ich budowy. Każdy pojazd spalinowy wymaga regularnych przeglądów międzyobsługowych, podczas których wymienianych jest wiele elementów eksploatacyjnych. W samochodzie napędzanym silnikiem elektrycznym mamy znacznie mniej elementów. Nie występuje w nich olej, ewentualne przekładnie nie wymagają wymian płynów smarujących, a klocki i tarcze hamulcowe są wymieniane znacznie rzadziej niż w samochodach spalinowych ze względu na używanie rekuperacji, czyli hamowania silnikiem elektrycznym w celu odzyskania części wykorzystanej energii. Ogólne porównanie podstawowych części jakie są wymieniane w trakcie przeglądów, które wypadają w zależności od marki po określonym czasie lub przebiegu czy po prostu po zużyciu w starszych samochodach przedstawiono w tabeli nr 1.

Czytaj więcej

Truck Serwis 2022

Truck 2022

Świat zmienia się wokół nas i te zmiany dotyczą także motoryzacji. Samochód ciężarowy, będący jeszcze nie tak dawno ustrojem składającym się z elementów mechanicznych wzbogaconych o proste układy elektryczne, jest obecnie także zbiorowiskiem skomplikowanych układów elektronicznych. Proces elektryfikacji napędu wpływa mocno na głębokie zmiany w obrębie mechaniki pojazdów. Prosta recepta na samochód ciężarowy składający się z ramy, mocnego silnika spalinowego, wytrzymałego mechanicznego sprzęgła, solidnej skrzynki przekładniowej, reduktora, wału i mostu, odchodzi powoli do przeszłości. Odkrywana jest na nowo, znana recepta na niezawodny napęd, opracowana przez genialnego konstruktora – prof. Ferdynanda Porsche, polegająca na zaangażowaniu silników elektrycznych do napędu kół i wykorzystaniu prądu elektrycznego do transportu energii. Tak działały samochody Lohner z początku XX wieku, ten sposób wykorzystał Ferdynand Porsche przy budowie działa samobieżnego Ferdynand – Elefant w czasie II wojny światowej i tak działają lokomotywy spalinowe obsługujące najcięższe składy w trakcji szynowej. Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w artykule „Nowa era w serwisie ciężarówek”. 

Czytaj więcej...

Silniki Mazdy z technologią Skyactiv-G w warsztacie

W uzupełnieniu wiedzy technicznej potrzebnej do serwisowania benzynowych silników Mazdy przedstawione zostaną dane niezbędne do przetestowania czujników układu dolotowego i informacje o układach napędowym i ładowania oraz procedurach obsługi elektrycznego hamulca postojowego.

Czytaj więcej...

Oscyloskop w warsztacie – magistrala danych CAN

Już od ponad dwóch dekad wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi sterownikami w pojazdach samochodowych jest powszechnie realizowana za pośrednictwem magistrali typu CAN. Taka forma transmisji danych pozwoliła na ograniczenie liczby przewodów i złącz instalacji elektrycznej oraz umożliwiła szybkie i bezzakłóceniowe komunikowanie się sterowników. Zastosowanie oscyloskopu pozwala na obserwację przebiegów sygnałów sieci CAN i identyfikację potencjalnych usterek.

Czytaj więcej...

Bezstopniowe skrzynie Multitronic

Aby optymalnie wykorzystać moment obrotowy silnika, skrzynia Multitronic posiada przekładnię pasową wyposażoną w wariator. Rolę pasa w tej przekładni pełni łańcuch, natomiast wariator umożliwia bezstopniową zmianę przełożeń przekładni w sposób płynny i pozbawiony przerw w przenoszeniu siły napędowej.

Czytaj więcej...

Filtracja oleju silnikowego

Wydłużenie okresu wymiany oleju silnikowego jest możliwe dzięki filtrowaniu bardzo małych cząsteczek i coraz lepszym właściwościom samego oleju.

Czytaj więcej...

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem