W uzupełnieniu do przedniego tekstu o systemie TPMS warto zauważyć, że wymiana ogumienia z czujnikami TPMS będzie dłuższa i droższa. Tylko wyspecjalizowane punkty obsługi pojazdów samochodowych powinny podejmować się obsługi systemów monitorowania ciśnienia.
Serwis ogumienia wyposażonego w czujniki kontroli ciśnienia jest bardziej skomplikowany od serwisowania ogumienia tradycyjnego. Związane jest to nie tylko ze szczególną ostrożnością, jaką trzeba zachować, aby nie dopuścić do uszkodzenia czujników ciśnienia, a także z koniecznością ich zakodowania i aktywacji. Jak zaznaczają fachowcy, obsługa systemów monitorowania ciśnienia, jego wymiana, kodowanie i aktywacja nie są czynnościami skomplikowanymi, pod warunkiem, że warsztat wie jak one działają, przestrzega zasad ich obsługi oraz posiada niezbędne urządzenie diagnostyczne. Pewne utrudnienie stanowić może rożna liczba odmian oraz generacji układów monitorowania ciśnienia, dostępnych na rynku. Z całą pewnością obsługi omawianych systemów nie powinny podejmować się warsztaty, nie posiadające odpowiedniego zaplecza technicznego.
Systemy TPMS z pomiarem bezpośrednim wykorzystują czujniki wbudowane są w każde z kół. Schemat przebiegu sygnałów zależny jest od konfiguracji, która może różnić się w zależności od producenta. Najważniejszym elementem układu jest jednostka sterująca odpowiedzialna głownie za przetworzenie sygnału ostarczonego z anteny.
Tomasz Hinz
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015