Oscyloskop jest narzędziem pomiarowym służącym do wizualizacji zmiany napięcia lub natężenia prądu w funkcji czasu. W przeciwieństwie do multimetru, korzystanie z diagnoskopu umożliwia badanie szybkich zmian.
Nie jest niczym nadzwyczajnym, że łączna długość przewodów elektrycznych we współczesnych samochodach przekracza kilometr. Do diagnozy napięć i prądów płynących przewodami często wystarcza zwykły multimetr, gdy napięcie lub prąd nie zmienia się dynamicznie w czasie lub zmiany są stosunkowo wolne, możliwe do zaobserwowania na wyświetlaczu multimetru. Sytuacja diametralnie się zmienia, gdy mamy do czynienia z sygnałami szybkozmiennymi czujników, takich jak czujniki halla lub czujniki magnetoindukcyjne, sygnałami sterującymi elementami wykonawczymi w postaci wtryskiwaczy, zaworów, wentylatorów lub sygnałami transmisji danych – analogowymi i cyfrowymi. Do takich pomiarów niezbędny jest zaawansowany oscyloskop cyfrowy o dużej ilości kanałów.
Badamy poprawność działania cewki zapłonowej
W poniższych poradach opisujemy, jak diagnozować poprawność działania cewki zapłonowej. Jedynym i rozsądnym sposobem jest kontrola zachowania się cewki przy użyciu oscyloskopu. W naszym przykładzie podłączamy cewkę do oscyloskopu systemu diagnostycznego CDIF/3 Expert. W CDIF/3 każdemu z wyjść sterownika i generatora odpowiada dedykowany kanał oscyloskopu.
Marek Puwalski
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w nr 1/2015