Zadaniem pompy paliwa w benzynowych układach wtryskowych jest dostarczenie pod określonym ciśnieniem paliwa ze zbiornika do kolektora dolotowego lub zespołu wtryskowego, w zależności od szczególnych wymogów przeznaczenia pojazdu.
Elektryczna pompa paliwa pracuje w sposób ciągły, niezależnie od warunków pracy silnika. Podczas jazdy samochodem uszkodzenie pompy paliwa wynikające z niedostatecznego wydatku lub ciśnienia tłoczenia objawia się spadkiem mocy w warunkach nagłego wzrostu obciążenia silnika lub przerwaniem jego pracy oraz brakiem możliwości ponownego uruchomienia.
Klasyfikacja pomp paliwa układu zasilania silników o zapłonie iskrowym
Ze względu na funkcję pełnioną w układzie zasilania paliwem stosuje się pompy wstępne i główne pompy zasilające.
W obwodach zasilania paliwem wyróżnia się następujące konfiguracje pomp paliwa:
- pojedyncza pompa paliwa wbudowana w przewód zasilania lub w zbiornik.
- pojedyncza dwusekcyjna pompa paliwa umieszczona na przewodzie zasilania lub w zbiorniku.
- dwie pompy paliwa – wstępna i główna – zabudowane szeregowo; pompa wstępna może być umieszczona na przewodzie zasilania lub w zbiorniku, a pompa główna w pobliżu zespołu wtryskiwaczy paliwa.
Ze względu na typ sekcji tłoczącej pompy paliwa dzieli się na wyporowe (rolkowo-komorowe, zębate, łopatkowe i śrubowe) i przepływowe (obwodowo-wirnikowe i bocznikowo-wirnikowe).
Piotr Wróblewski
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 6/2015