Przez media i portale społecznościowe przetoczyła się burzliwa dyskusja, związana z nadmiernym zużyciem oleju przez silnik 1.8 TSI. Sprawdziliśmy, jaki jest wpływ parametrów konstrukcyjnych zespołu tłokowo-cylindrowego silników 1.8 TSI i 2.0 TFSI grupy VAG na sumaryczne i jednostkowe zużycie oleju i czy zestawy naprawcze naprawdę pomagają.
Rozpatrując ilość oleju doprowadzoną do cylindra, zgodnie z założeniem konstrukcyjnym, należy rozróżnić ilość oleju niezbędną do podtrzymania ustalonych, prawidłowych warunków smarowania powierzchni współpracujących par kinematycznych mechanizmów głównych i pomocniczych silnika oraz wydatek rzeczywisty oleju dostarczonego, który zużyty zostaje na właściwe smarowanie oraz na pokrycie wszystkich strat oleju. Niezbędną, z punktu widzenia złożenia tłok-pierścienie tłokowe-cylinder, ilość oleju, ze względu na spełniane funkcje w silniku, można rozdzielić na kilka zasadniczych części, np. właściwe smarowanie powierzchni współpracujących, uszczelnienie powierzchni na siebie oddziaływujących wzajemnie oraz chłodzenie i przemywanie. Ilość oleju konieczna do spełnienia tych funkcji może zmieniać się w szerokich granicach. Przy zbyt dużej ilości oleju dostarczonego na powierzchnię gładzi cylindra, pierścienie powinny zgarnąć jego nadmiar do skrzyni korbowej i nie dopuszczać, aby przedostawał się do komory spalania, szczególnie w suwie pracy i suwie wydechu. Zależnie od metody doprowadzania oleju do cylindra, zadania te spełnianie są przez pierścienie w rożny sposób. W większości układów smarowania silnika olej doprowadzany jest pod ciśnieniem, przez osadzenie mgły olejowej z oleju wypływającego z łożysk wału korbowego i wytrącenie go jako składnika trudno parującego z mieszaniny z paliwem.
Piotr Wróblewski
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 6/2015