Za stan oświetlenia pojazdu zawsze odpowiada kierujący. Ale z doświadczenia wiem, że prawie nikt nie sprawdza świateł przed wyjazdem na drogę. Nawet w serwisach i na SKP rzadkością jest poważne podejście do problemu. Byle świeciły.
W ostatnim czasie w pojazdach pojawiły się nowoczesne źródła światła, jak ksenonowe lampy wyładowcze i coraz popularniejsze diody LED. Moce świetlne reflektorów w nowoczesnych pojazdach są coraz wyższe, co z kolei wymusza ich dokładną kontrolę, aby na drodze nie oślepić innych użytkowników dróg. Niestety wystarczy po zmroku wyjechać na nasze drogi i zobaczyć obraz totalnej ignorancji i zaniedbania tego problemu.
Pamiętać należy, że kontrola i korekcja ustawienia reflektorów powinna się odbywać po każdej wymianie źródła światła oraz okresowo co najmniej po przejechaniu 10000 km. Aby dobrze wykonać usługę pomiaru i regulacji świateł mijania konieczny jest odpowiedni sprzęt. Nie każde urządzenie dostosowane jest do oceny prawidłowości ustawienia wszystkich obecnie stosowanych typów oświetlenia: halogenowego, ksenonowego, biksenonowego czy diodowego.
Piotr Urbanek
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 6/2015