fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Turbo rządzi!

6-turboOficjalne deklaracje większości koncernów motoryzacyjnych wychwalają napędy elektryczne (akumulatorowe i z ogniwami paliwowymi) oraz hybrydowe, szczególnie te w konfiguracji plug-in. Ale gdy dobrze się wsłuchać, to rzeczywistym kierunkiem rozwoju są tłokowe silniki spalinowe. W Europie znów sporo uwagi poświęca się jednostkom z zapłonem iskrowym. Prezentujemy dwa nowe silniki – Toyoty i VW.

Nie twierdzimy, że klasyczne, cieplne silniki tłokowe definitywnie wygrały batalię z motoryzacją elektryczną i hybrydową. Tak nie jest z dwóch powodów.
Po pierwsze, w rzeczywistości nigdy jej nawet nie zaczęły przegrywać. Cały krzyk na temat napędów elektrycznych i kombinowanych dotyczy drobnego ułamka, być może jednego procenta sprzedawanych samochodów. Samochody elektryczne oczywiście są przyszłością, ale na razie czekają na rozsądny magazyn energii elektrycznej umożliwiający szybkie ładowanie, a więc sprawdzają się tylko jako pojazdy miejskie.
Wodór jako paliwo? On nie jest paliwem, tylko kosztownym i kłopotliwym (choć ekologicznym) nośnikiem energii. A hybrydy? Są skuteczne, w ramach swoich 15% ograniczenia zużycia paliwa i emisji. Zaś wszystko to razem kosztuje zbyt wiele w stosunku do efektów i to jest właśnie ten drugi powód, dla którego silniki tłokowe i paliwa ropopochodne na razie są niezagrożone. Z dużym naciskiem na słowa „na razie”.

Jerzy Dyszy

Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w nr 6/2015

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem