W okresie wiosennym konieczne są dokładne kontrole stanu technicznego samochodu, a w szczególności jego amortyzatorów, układu hamulcowego i zawieszenia – radzą specjaliści z ZF Aftermarket.
Przykładowo nierównomierne zużycie opon zimowych na jednej osi pojazdu może wskazywać na niewłaściwą pracę amortyzatorów w pojeździe. Przekłada się to na trakcję i stabilność samochodu podczas pokonywania zakrętów i nierównych odcinków dróg. Oprócz tego, niewłaściwa praca amortyzatorów znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu, nawet przy małych prędkościach. Oznacza to, że układy bezpieczeństwa, takie jak ABS i ESP, nie będą funkcjonować prawidłowo. Znacząco wzrasta również droga hamowania pojazdu. W przypadku wystąpienia uszkodzenia amortyzatora konieczna jest natychmiastowa wymiana obu amortyzatorów na osi.
Uszkodzone i zużyte przeguby w elementach zawieszenia stwarzają realne zagrożenie dla bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Gumowe manszety i uszczelnienia na drążkach kierowniczych powinny również zostać poddane kontroli w poszukiwaniu ich pęknięć. Zużycie tych komponentów następuje stopniowo, jednak ich uszkodzenie znacząco wpływa na prowadzenie pojazdu, szczególnie w sytuacjach awaryjnych.
W celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa, konieczna jest również okresowa kontrola układu hamulcowego. Klocki hamulcowe należy wymienić w momencie, gdy grubość materiału ciernego jest nie mniejsza niż dwa milimetry. W przypadku szczęk hamulcowych w układzie bębnowym wartość ta nie może być mniejsza niż milimetr. Większość współczesnych samochodów jest seryjnie wyposażona w czujnik zużycia klocków hamulcowych. Ignorowanie tych wskazań jest szczególnie niebezpieczne. Należy również zwrócić uwagę na stan tylnych tarcz hamulcowych. Mogą one pokrywać się korozją, szczególnie gdy stan układu hamulcowego lub zawieszenia prowadzi do przenoszenia zbyt niskich sił hamowania na nią, powodując powstawanie rdzy na powierzchniach ciernych.
Skontroluj pojazd klienta
- Szczegóły