Elementy zawieszenia to wyjątkowo niewdzięczny fragment większości samochodów – ich wady są trudne do wychwycenia podczas wzrokowej kontroli stanu pojazdu. Nawet niewielkie uszkodzenie czy niezauważalne z zewnątrz zużycie, może mieć wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
Uszkodzenia podzespołów zawieszenia najczęściej diagnozowane są dopiero, gdy kierowca zaczyna skarżyć się na problemy z utrzymaniem toru jazdy lub słyszy nietypowe odgłosy. Nie zawsze wiąże się to z uszkodzeniem amortyzatorów.
Łożysko kolumny MacPhersona
To jeden z najważniejszych elementów zawieszenia, łączący je z nadwoziem. W przeciwieństwie do łożyska wspierającego na tylnej osi, musi być skrętne, gdyż bierze udział w skręcaniu , przenosząc ruch obrotowy całej kolumny. Ten gumowo-metalowy element wyposażany jest w łożysko toczne umieszczone w centralnej części. Wykorzystany w nim metal zapewnia stabilność, guma – elastyczność, a samo łożysko – zdolność obrotową całego podzespołu.
W trakcie eksploatacji pojazdu i postępującego zużycia łożyska kolumny MacPhersona precyzja działania układu kierowniczego spada i wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Na zakrętach pojazd staje się niestabilny i „miękki”, a z układu zawieszenia wydobywają się trzeszczące odgłosy. Pogarsza się również kontakt opony z nawierzchnią, co przekłada się bezpośrednio na precyzję prowadzenia kół sterujących. To ostatnia chwila na dokładne skontrolowanie podzespołów zawieszenia.
Demontaż elementów zawieszenia jest pracochłonny. W zależności od marki samochodu, konieczne może być wyjęcie całej kolumny MacPhersona, demontaż drążka stabilizacyjnego oraz rozdzielenie układu tłumienia od przekładni kierowniczej pojazdu. W celu wymiany wadliwego łożyska wymagane jest całkowite rozłożenie kolumny MacPhersona. Mimo, że pracochłonny, zabieg ten jest absolutnie niezbędny.
Drążki kierownicze
Innym podzespołem ulegającym systematycznemu zużyciu są drążki kierownicze. Przeguby kulowe znajdujące się na ich końcach narażone są na uszkodzenie przy każdym najechaniu koła na próg zwalniający lub krawężnik, czy wpadnięciu w dziurę lub na pobocze drogi. Proces ich zużycia przebiega często niezauważalnie dla kierowcy, a jego skutkiem może być niewłaściwa geometria koła i znaczące pogorszenie precyzji prowadzenia. Podobnie jak w przypadku łożyska kolumny, uszkodzenie drążków kierowniczych powinno skutkować natychmiastową ich wymianą w warsztacie.
Na rynku części zamiennych dostępna jest szeroka gama produktów różnej jakości. Produkty niższej jakości wytwarzane są często z materiałów zupełnie innej specyfikacji niż OEM. Produkty te często nie są sprawdzane pod kątem współpracy z innymi komponentami zawieszenia, ze względu na brak procedur i dostępności specyfikacji dostarczanych przez producentów pojazdów. Z tego punktu widzenia eksperci ZF Services zalecają używanie części zamiennych jakości OEM. Podobnie jak pozostałe części od ZF Services, elementy układu zawieszenia i kierowniczego marki LEMFÖRDER są produkowane z zachowaniem jakości zgodnej z elementami stosowanymi na pierwszy montaż.
Ostatecznie jednak, ryzyko zużycia pozostałych podzespołów z powodu użycia elementów niskiej jakości i koszt potencjalnych napraw spada na właściciela pojazdu.
Na podstawie materiałów ZF