Coraz więcej pojazdów jest wyposażonych w sterowane elektronicznie systemy przedniego oświetlenia, jak doświetlanie zakrętów czy reflektory z wyłączanymi okresowo sekcjami diod LED. Elektroniczne elementy sterujące przednim oświetleniem samochodu wymagają odpowiedniej diagnostyki.
Algorytm sterowania położeniem przednich reflektorów czy zmieniający długość wiązki światła w reflektorach z diodami LED został opracowany przez producentów pojazdów. Nie wszystkie informacje dotyczące diagnozowania elektronicznych systemów sterujących oświetleniem są udostępniane podmiotom działającym na rynku niezależnym.
Obecnie dla wielu modeli samochodów warsztaty niezależne mają możliwość diagnostyki oświetlenia z lampami ksenonowymi czy LED, ale tylko wtedy, gdy układ ten jest w tzw. stanie zerowym. Przepisy homologacyjne wymagają od każdego producenta pojazdu, żeby zmieniane automatyczne światła, nawet z bardzo szerokim zakresem automatyki, miały tzw. pozycję zerową BASIC. W przypadku awarii systemu przełączenie do pozycji zerowej BASIC musi nastąpić automatycznie. Zapobiega to sytuacji, że niedziałający albo źle działający układ oświetlenia powoduje oślepianie innych użytkowników dróg.
Zenon Rudak, Hella Polska