W silnikach doładowanych turbosprężarką często stosuje się chłodnicę powietrza doładowującego zwaną intercoolerem. Zastosowanie intercoolera w silniku z doładowaniem znacząco podnosi jego moc. Intercooler redukuje temperaturę sprężonego przez sprężarkę, przez co zapewnia zasilanie silnika w schłodzone powietrze o większej gęstości, niosące więcej cząstek tlenu w jednostce objętości. W rezultacie zwiększa się moc silnika.
Intercooler dobrej jakości wyposażony jest w rurki, które posiadają wewnątrz przestrzenne struktury zawirowujące powietrze i zwiększające powierzchnię czynną rurki – tzw. turbulatory.
Jedną z przyczyn problemów z intercoolerem jest awaria turbosprężarki. W przypadku uszkodzenia turbosprężarki olej, opiłki i skrawki z uszkodzonych części turbiny przedostają się do chłodnicy powietrza blokując jej kanały. Po montażu nowej sprężarki zaczyna ona pracować generując wysokie ciśnienie, przez co olej oraz zanieczyszczenia ze starego intercoolera mogą zostać wdmuchnięte dalej, bezpośrednio do silnika, powodując kosztowne w naprawie uszkodzenia. Te zanieczyszczenia, które uległy zablokowaniu w rurkach, blokują przepływ powietrza, powodując spadek ciśnienia na intercoolerze, a przez to spadek jego wydajności i mocy silnika. Usunięcie zanieczyszczeń z wewnątrz rurek intercoolera jest praktycznie niemożliwe. Mając to na uwadze należy pamiętać, aby wymienić intercooler na nowy po awarii turbosprężarki. Przed montażem nowego intercoolera i sprężarki należy dodatkowo sprawdzić i oczyścić przewody prowadzące powietrze w układzie dolotowym.
Na podstawie informacji Nissens