fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Telematyka już działa!

 

W I połowie 2016r TEXA Poland wprowadzi na rynek rewolucyjne urządzenie CARe, które umożliwia zdalne powiadamianie o wypadku drogowym i diagnozowanie stanu technicznego pojazdu. To konkurencyjne rozwiązanie w stosunku do oferowanego w niektórych nowych pojazdach fabrycznego systemu, np. OnStar w Oplach czy On Call w Volvo. Przewagą rozwiązania Texy jest możliwość instalowania go w dowolnym pojeździe wyposażonym w złącze diagnostyczne EOBD. Systemy fabryczne działają w nowych autach.

telematyka


System Texy składa się z urządzenia CARe wpiętego w złącze EOBD pojazdu, smarfona kierowcy ze specjalną aplikacją, centrali TEXA i aplikacji warsztatowej. CARe łączy się ze smartfonem kierowcy bezprzewodowo przez Bluetooth, następnie smartfon przesyła dane do centrali TEXA lub warsztatu samochodowego. Transfer danych odbywa się więc przez telefon kierowcy, dzięki czemu, jak zapewniają przedstawiciele TEXA Poland, koszty nie powinny być wyższe od dotychczasowego rachunku. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system.
Korzyści z CARe jest kilka – możliwość natychmiastowego automatycznego powiadomienia o wypadku, monitorowanie stanu technicznego pojazdu, informowanie o przeglądach okresowych, komunikacja bezpośrednia między warsztatem a kierowcą itp. Jeśli CARe wykryje, że pojazd uległ wypadkowi, np. przez zadziałanie poduszek powietrznych, sygnał zostanie wysłany do centrali TEXA, a aplikacja na smarfonie kierowcy włączy alarm. Jeśli kierowca nie wyłączy alarmu i nie odbierze telefonu z centrali TEXA, gdyż jest nieprzytomny, informacja o wypadku zostanie przekazana do lokalnego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Opcjonalnie w przypadku autoryzacji przez właściciela pojazdu może on mieć informacje na temat stylu jazdy kierowcy, przebytych tras itp.

Co prawda system eCall ma działać od marca 2018 r., jednak niektórzy producenci pojazdów oferują podobne rozwiązania działające już w naszym kraju.
Volvo wprowadziło system On Call, który samoczynnie wezwie służby ratunkowe na miejsce wypadku, jeśli w aucie dojdzie do aktywacji poduszek powietrznych. Jedną z najważniejszych funkcji nowej usługi jest jej bezpośrednie połączenie z operatorem Volvo On Call, z którym można nawiązać kontakt, przyciskając przycisk SOS znajdujący się w samochodzie. Operator natychmiast powiadomi odpowiednie służby ratunkowe oraz zapewni potrzebną pomoc. Jeśli w wyniku kolizji uruchomione zostaną poduszki powietrzne lub napinacze pasów bezpieczeństwa, do centrum Volvo On Call wysłane zostanie automatyczne powiadomienie.
Na podobnej zasadzie działa system Opel OnStar dostępny w większości modeli tej marki. Otwarcie poduszki powietrznej powoduje automatyczne wysłanie wiadomości alarmowej. Po otrzymaniu takiej wiadomości doradca połączy się z pojazdem w celu ustalenia, czy kierowca potrzebuje pomocy. W przypadku braku odpowiedzi na miejsce zdarzenia natychmiast wysłane zostaną służby ratunkowe.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w numerze 1/2016 Auto Moto Serwisu

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem