fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Wymiana sprzęgła

sachssprzegloNa przestrzeni ostatnich dziesięciu lat przeciętna moc silnika nowoczesnych samochodów osobowych zwiększyła się z 90 do 103 kW. Jednocześnie masa pojazdu zwiększyła się średnio o 50 kilogramów. Wszystkie te zmiany skutkują coraz większym obciążeniem systemu sprzęgła. Specjaliści z ZF Services zaobserwowali jeszcze jedno zjawisko: z powodu większej mocy silnika wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z masy holowanej przez nich przyczepy. Nawet jeżeli ich mocny SUV jest w stanie uciągnąć dwutonową przyczepę na nierównej drodze, taka jazda jest bardzo obciążająca dla zestawu sprzęgłowego.
Z tych powodów uszkodzenia systemu sprzęgła nie należą do rzadkości. To, co często z początku wydaje się nieistotnym problemem (jak np. szarpanie w trakcie ruszania), może szybko skutkować kosztowną naprawą. Wynikające z nadmiernego obciążenia tarcie między tarczą sprzęgła, a pokrywą sprzęgła lub kołem zamachowym, może skutkować wystąpieniem gorących punktów. Takie gorące punkty zwiększają ryzyko pęknięć na powierzchniach ciernych płyty formującej sprzęgła i koła zamachowego, uszkodzenia powierzchni tarczy sprzęgła oraz grożą awarią dwumasowego koła zamachowego (DMF), ponieważ specjalny smar stosowany w DMF twardnieje pod wpływem długotrwałego oddziaływania wysokiej temperatury.
Inne możliwe przyczyny awarii sprzęgła to otłuszczenia powierzchni lub obecność smaru na uszczelkach wału korbowego i na wałku skrzyni biegów. Nadmiar smaru na wałku skrzyni biegów lub na łożysku pilotującym oraz nieszczelności hydraulicznego systemu aktywacji sprzęgła często skutkują zanieczyszczeniem lub zabrudzeniem powierzchni, co z kolei może powodować zmianę w zakresie tarcia między tarczą sprzęgła a pokrywą sprzęgła lub kołem zamachowym. W przypadku pojazdów z hydraulicznym systemem aktywacji sprzęgła problemy może sprawiać także obecność powietrza w układzie. W związku z tym podczas wymiany sprzęgła istotne jest dokładne sprawdzenie sąsiednich elementów, co może zapobiec dalszym szkodom.


Jak uniknąć problemów?

1. Podczas wymiany sprzęgła ważne jest zachowanie całkowitej czystości. Dotknięcie powierzchni sprzęgła tłustymi rękami może skutkować jego późniejszym nieprawidłowym funkcjonowaniem.
2. Piasta sprzęgła powinna być odpowiednio nasmarowana. W przypadku nałożenia zbyt dużej ilości smaru siły odśrodkowe spowodują rozlanie się mazi na powierzchnię sprzęgła, co może doprowadzić do awarii.
3. Przed założeniem tarczy sprzęgła, należy sprawdzić ją pod kątem bicia osiowego.
4. Aby uniknąć uszkodzenia wielowypustu piasty, podczas łączenia piast tarczy sprzęgła i wałka skrzyni biegów nie należy stosować siły.
5. Śruby zaciskowe powinny być dokręcone zgodnie z instrukcją – z wykorzystaniem układu gwiazdy oraz z zastosowaniem odpowiedniej siły rotacyjnej. Specjaliści z ZF Services zalecają dokładną inspekcję systemu rozłączania sprzęgła oraz ewentualną wymianę zużytych części. Jeżeli dany pojazd wyposażony jest w koncentryczny cylinder odbiorczy (CSC), to najczęściej musi on zostać wymieniony.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem