O okresowej wymianie amortyzatorów pamięta większość kierowców. Tymczasem warto też zadbać o sprężyny zawieszenia.
Zawieszenie projektowane jest w ten sposób, że liczona jest charakterystyka pracy amortyzatorów, sprężyn i innych elementów sprężystych. Każdy z nich pełni nieco inną rolę, ale działają wszystkie razem. Sprężyny odpowiadają za prawidłowe resorowanie nadwozia i zachowanie zaprogramowanego skoku koła podczas jazdy. Po określonym przebiegu pojazdu charakterystyka sprężyn ulega pogorszeniu, dlatego podczas wymiany amortyzatorów powinno się także kontrolować stan techniczny sprężyn. Pozostawienie ich zużytych przyczynia się do szybszego zużycia amortyzatorów.
Na przyspieszone zużycie sprężyn wpływają takie czynniki, jak jazda z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach, przeciążenie samochodu, częste podjazdy pod krawężniki czy jazda po uszkodzonej nawierzchni drogi. Pogorszenie własności jezdnych pojazdu jest z reguły kojarzone z uszkodzonymi amortyzatorami, gdy problemem mogą być zużyte sprężyny.
Warto więc kontrolować stan techniczny sprężyn i ewentualnie namówić właściciela pojazdu do ich wymiany. Koszt samych sprężyn nie jest wysoki, a i tak nieodzowne jest ich wyjęcie i ponowne założenie. W przypadku kolumn MacPhersona wymiana amortyzatorów i sprężyn powinna być uzupełniona o nowe mocowanie górne. Element ten łączy trzpień amortyzatora z karoserią samochodu, przez co nieustannie poddawany jest dużym obciążeniom.
Często dana referencja sprężyny jest przypisana do konkretnej osi pojazdu, co jest związane z charakterystyką pracy. Na stronach producentów można bez trudu dobrać właściwe sprężyny do danego pojazdu.