fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Hamulce – ważna sprawa

Znacznie łatwiej jest rozpędzić samochód, niż go zatrzymać. Producenci układów hamulcowych opracowują wciąż nowe rozwiązania, które mają uczynić układ hamulcowy jeszcze bardziej skutecznym. Oferta rynkowa tarcz, bębnów czy klocków jest ogromna. Wybierając eksploatacyjne elementy układu hamulcowego, mechanicy często kierują się marką producenta okładzin ciernych. Ważne jednak, by wybrać tego właściwego.
hamulcoweukady

Okładziny cierne są jednym z elementów konstrukcyjnych układu hamulcowego. Producenci okładzin ciernych projektują je do danego modelu pojazdu, a niektórzy – nawet do wersji silnikowej, gdyż pod uwagę brane są nacisk na oś (różna masa jednostek napędowych) i współczynnik tarcia (różna masa całego pojazdu). Receptura okładziny jest kompromisem między założonymi wymaganiami, a technologią produkcji. Okładziny hamulcowe cechują się różnymi współczynnikami tarcia. W zależności od materiału zachowują się one różnie w danych warunkach (np. temperatura bębna hamulca, prędkość ślizgania, docisk i inne). Receptura okładziny ciernej należy do najlepiej chronionych tajemnic każdego producenta. Materiał stosowany na klocki hamulcowe składa się z następujących surowców: środek wiążący (w formie żywicy i kauczuku), wypełniacze organiczne i nieorganiczne (np. kreda i tlenek żelaza), środki smarne (z grafitu lub sproszkowanego koksu) i metale (jako wełna stalowa lub proszek). Poważni producenci okładzin ciernych mają do dyspozycji ok. 25 składników, z których powstaje właściwy materiał okładziny hamulcowej. Okładzinę o wysokim współczynniku tarcia można wyprodukować też z trzech składników, np. 30 % wełny stalowej, 55 % petrokoksu i 15 % żywicy wiążącej, ale nie będą wówczas zachowane tzw. warunki komfortu, czyli klocki będą piszczały podczas hamowania. Dobrą okładzinę można stworzyć sporym nakładem środków finansowych i wiedzy. Ostatnio dąży się do wyeliminowania miedzi, która jest kluczowym składnikiem w materiałach ciernych przeznaczonych do klocków hamulcowych o wysokiej wydajności. Między innymi ogranicza zużycie klocków i tarczy oraz zmniejsza hałas i wibracje. Ten metal stanowi od 5% do 20% masy materiału ciernego w przypadku typowych bezazbestowych klocków organicznych i klocków o niskiej zawartości stali. Jednak obecność miedzi w klockach hamulcowych będzie zmniejszana ze względu na obawy o wpływ na środowisko naturalne.

Każda okładzina cierna musi spełniać wymagania normy ECE R90, ale nie jest ona zbyt wymagająca. Poważni producenci mają więc własne normy jakościowe.


Pełny artykuł przeczytają Państwo wydaniu nr 6/2016 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem