fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Uszkodzenia katalizatora spalin

katalizatorZ uszkodzeniami reaktora katalitycznego, zwanego popularnie katalizatorem, mamy rzadko do czynienia. Nie znaczy to jednak, że element ten jest niezniszczalny.

Katalizator oczyszcza spaliny z tlenku węgla (CO), tlenków azotu (NOx) oraz niespalonych węglowodorów (CH). Gazy spalinowe o optymalnym dla działania katalizatora współczynniku nadmiaru powietrza, wypływając z silnika, zawierają ok. 0,6% tlenku węgla oraz śladowe ilości węglowodorów. Gazy te są utleniane w katalizatorze. Jest to reakcja powodująca wzrost temperatury spalin przepływających przez katalizator od 5 do 30°C. Katalizator, będąc elementem układu wydechowego, przejmuje ciepło spalin, których temperatura zmienia się w zależności od obciążenia silnika. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym temperatura spalin wynosi 330°C. W trakcie użytkowania pojazdu rośnie ona jednak do ok. 500–600°C, by w warunkach rozwijania pełnej mocy przekroczyć 850°C. Ilość ciepła wyzwalana w katalizatorze jest proporcjonalna do ilości paliwa spalanego w silniku. Katalizator w czasie normalnej eksploatacji nagrzewa się do temperatury maksymalnie 900°C.
W przypadku awarii układu zapłonowego w cylindrze silnika nie występuje spalanie paliwa i rośnie ilość węglowodorów dopływających do katalizatora. Wraz z paliwem do katalizatora wpływa tlen, co umożliwia utlenianie węglowodorów. W przypadku tzw. wypadania zapłonu katalizator może zostać nagrzany do temperatury powodującej jego szybkie uszkodzenie. Zanotowano przypadek zniszczenia katalizatora po dwóch tygodniach eksploatacji prawie nowego samochodu na skutek uszkodzenia układu zapłonowego. Wypadanie zapłonów występowało w sposób przypadkowy. Uszkodzenie było wykrywane przez układ OBD i powodowało zapalenie się lampki na tablicy przyrządów. Warsztat zamiast naprawić usterkę wytrwale kasował błąd OBD i pojazd jeździł dalej. Katalizator na skutek przegrzania utracił własności oczyszczania spalin i musiał zostać wymieniony na nowy.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 5/2016 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem