fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Opona prawdę powie

MOOGNieprawidłowa zbieżność kół to częsty powód ściągania pojazdu, ale również przyspieszonego zużycia elementów zawieszenia i opon. Ignorowanie problemów z czasem zwiększa zakres wymaganych napraw oraz podnosi koszty serwisu.

Wymiana elementów zawieszenia lub układu kierowniczego oraz poważniejsze zdarzenia drogowe oznaczają konieczność sprawdzenia geometrii wszystkich kół. Czynność jest zalecana nawet, gdy niektóre z elementów zawieszenia nie podlegają regulacji. Skutki złego ustawienia geometrii lub nieprawidłowego ciśnienia powietrza w oponach łatwo zauważyć po nierównomiernym zużyciu opony. Korekta zbieżności kół, kątów pochylenia i wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy najczęściej eliminuje przyczynę problemów. Prezentowane poniżej wskazówki specjalistów firmy MOOG mają pomóc mechanikom w łatwiejszej identyfikacji problemów z geometrią zawieszenia na podstawie nierównomiernego zużycia ogumienia.

Wyząbkowanie bieżnika – pas rzeźby bieżnika ma z jednej strony zaokrągloną, a z drugiej strony ostrą krawędź. Można to sprawdzić, przesuwając dłoń od wewnętrznej krawędzi opony do zewnętrznej i odwrotnie. Przy wyząbkowanym bieżniku powinien być wyczuwalny lekki opór (ostre krawędzie) pod dłonią w jednym kierunku. W tej sytuacji zalecane jest ustawienie zbieżności i sprawdzenie geometrii kół. Należy również sprawdzić tuleje w układzie zawieszenia.
Jednostronne zużycie – wewnętrzne lub zewnętrzne pasy rzeźby bieżnika zużywają się szybciej niż pozostała część opony. Powodem jest nadmierne pochylenie kół, co wymaga ustawienia zbieżności. Trzeba też sprawdzić stan amortyzatorów, przegubów kulowych oraz tulei wahacza.
Środkowe zużycie opony – to efekt jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem. Zdarza się niezwykle rzadko.
Boczne zużycie opony – powodem jest jazda ze zbyt niskim ciśnieniem.
Faliste zużycie – nierównomierne zużycie bieżnika lub półokrągłe wgłębienia krawędzi bieżnika po jednej lub drugiej stronie. Powodem są zużyte lub uszkodzone elementy układu zawieszenia. W tej sytuacji należy sprawdzić i wymienić zużyte części układu kierowniczego i zawieszenia oraz ustawić geometrię kół.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem