Dwusprzęgłowe skrzynie biegów są obecnie często stosowanym zespołem w układach przeniesienia napędu samochodów osobowych i dostawczych. W artykule omówiono procedurę wymiany oleju na przykładzie skrzyni dwusprzęgłowej o oznaczeniu 02E stosowanej w układach napędowych samochodów koncernu VW.
Układy napędowe ze skrzyniami dwusprzęgłowymi są stosowane przez coraz większą liczbę producentów w wielu modelach. Z tego powodu użytkownicy samochodów spotykają się z różnymi oznaczeniami i nazwami skrzyń dwusprzęgłowych:
• PDK – Porsche (1983 model wyścigowy 962, 1986 model seryjny 959, 7 biegów, 2 sprzęgła suche do Momax. = 250 Nm),
• S-tronic (początkowo DSG) – Audi (silniki ustawione wzdłużnie, napęd quattro, Momax. przenoszony przez skrzynkę = 550 Nm),
• TCT (DDCT) – Fiat, Alfa Romeo (TCT 6 biegów, 2 sprzęgła suche),
• Power Shift – Volvo, Ford (6 biegów, 2 sprzęgła mokre lub 2 sprzęgła suche) w samochodach przeznaczonych do ruchu miejskiego,
• EDC – Renault (6 biegów, 2 sprzęgła suche),
• DCT – Hyundai, Kia (6 biegów, 2 sprzęgła suche).
Procedura wykorzystania referencji w postaci oleju i wkładu filtra wymaga spełnienia określonych przez producenta warunków oraz dostępnego w jego sieciach serwisowych przyrządu specjalistycznego.
Wskazane jest, żeby przed rozpoczęciem obsługi zostały spełnione następujące warunki:
• akumulator był w pełni naładowany, a wszelkiego rodzaju połączenia elektryczne były sprawne,
• silnik samochodu nie był poddawany modyfikacjom tuningowym,
• skrzynia biegów nie budzi zastrzeżeń pod względem mechanicznym,
• zastosowane są wymagane przez producenta referencje obsługowe,
• zachowana jest wymagana częstotliwość wymiany oleju (60 000 km lub 30 000 km w przypadku intensywnej eksploatacji),
• podczas obsługi stosowane są odpowiednie przyrządy zgodne z zaleceniami producenta,
• obsługiwany pojazd ustawiony jest na poziomej nawierzchni,
• temperatura wymienianego oleju mieści się w przedziale od 35 do 45oC.
Temperatura oleju jest określana na podstawie komunikacji z modułem sterującym za pomocą sieci CAN i odpowiedniego testera diagnostycznego.
Pełny artykuł przeczytają Państwo w numerze 6/2016 „Auto Moto Serwisu”