fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Napęd osprzętu silnika

osprzetsilnikaDo napędu osprzętu silnika stosuje się paski wielorowkowe typu Multi-V. Dziś napędzają one alternator, pompę cieczy chłodzącej, sprężarkę klimatyzacji czy, w niektórych starszych autach, hydrauliczną pompę wspomagania układu kierowniczego.

W układzie napędowym stosowane są rolki prowadzące, automatyczne napinacze i koło napędowe z tłumikami drgań skrętnych. Obecnie stosuje się alternatory wyposażone w sprzęgiełka jednokierunkowe, by zredukować drgania.
W starszych silnikach po zerwaniu paska klinowego wystarczyło wymienić sam pasek. Dziś sprawa jest znacznie trudniejsza. Obecnie paski wieloklinowe Multi-V zrywają się sporadycznie, ale procedura ich wymiany staje się coraz bardziej skomplikowana. Mechanik powinien zacząć pracę od analizy przyczyny wystąpienia usterki w układzie napędu osprzętu silnika.
● Trzeba sprawdzić stan napinacza paska, rolek prowadzących, koła pasowego alternatora, łożysk alternatora, sprężarki klimatyzacji i pompy cieczy chłodzącej oraz koła pasowego wału korbowego. W przypadku napinacza jedynym elementem, którego stan da się ocenić wzrokowo lub dotykiem, jest łożysko rolki napinacza, jednak w razie wątpliwości należy wymienić cały napinacz. Producenci części z reguły sprzedają moduł napinacza jako jedną część.
● Stan techniczny pozostałych łożysk rolek można ocenić, zwracając uwagę na niepokojące szumy w czasie pracy – to jednoznaczny sygnał, że rolkę trzeba wymienić. Przy sprawnym sprzęgiełku jednokierunkowym alternatora, po rozpędzeniu koła alternatora w kierunku zgodnym z jego obrotem i gwałtownym jego zatrzymaniu, wirnik alternatora powinien się jeszcze chwilę swobodnie obracać. W przeciwnym razie wibracje powodowane przez nieprawidłowo działające sprzęgiełko będą wpływać na cały układ napędu osprzętu, powodując jego przedwczesne zużycie.
● Elementem odpowiedzialnym za redukcję drgań skrętnych jest koło pasowe z tłumikiem. Sprężysty materiał znajdujący się w tym kole z biegiem czasu ulega zużyciu. Może to skutkować biciem, wibracjami i nietypowymi dźwiękami dochodzącymi z okolic koła. Koło należy poddać szczegółowym oględzinom i, w razie stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń, wymienić.
● Kolejnym krokiem jest ocena, czy wszystkie koła pasowe leżą w jednej płaszczyźnie, oraz czy nie są zbyt zużyte. Przesunięte względem płaszczyzny koła powodują bowiem szybkie zniszczenie nowego paska.
● Po założeniu, nowy pasek powinien mieć prawidłowe napięcie, które regulują w pewnym stopniu napinacze automatyczne. Nie tylko zapewniają one stały naciąg paska, lecz także są kolejnym elementem tłumiącym drgania w układzie dzięki tłumikom hydraulicznym lub ciernym.

Z powodu dużych sił działających w układzie napędu osprzętu silnika, warto okresowo kontrolować stan paska. Jego prawidłowe napięcie umożliwiają specjalistyczne narzędzia, są też dostępne specjalistyczne narzędzia do szybkiego montażu pasków rozciągliwych (stretch-fit).

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem