W Europie coraz więcej nowych samochodów posiada automatyczne lub zautomatyzowane, dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Mimo tego trendu wiele aut, w Polsce – ok. 80%, jest jednak wyposażonych w skrzynie manualne, które są tańsze w produkcji, i które uważa się za niezawodne.
Przy opracowywaniu manualnych skrzyń biegów konstruktorzy dążą do redukcji ich masy własnej, zmniejszenia wymiarów zewnętrznych i zwiększenia liczby przełożeń (biegów). Współczesne konstrukcje przekładni mają budowę modułową, co umożliwia dostosowanie ich do współpracy z różnymi silnikami. Konstrukcja przekładni musi uwzględniać także stosowany coraz częściej w samochodach system start-stop.
Nowoczesne skrzynie biegów muszą być też dostosowane do wymogów ekologicznych przez polepszenie ich sprawności, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa przez silnik. Wprowadza się więc zmiany w technologii produkcji kół zębatych, polegające na dodatkowej obróbce zębów w celu zwiększenia gładkości ich powierzchni. Dzięki temu zmniejsza się tarcie występujące między współpracującymi ze sobą kołami zębatymi. Coraz częściej wprowadza się też nowe materiały, np. karbon, stosowany w pierścieniach ciernych synchronizatorów (wcześniej molibden).
Pełny artykuł przeczytają Państwo w numerze 7/2016 „Auto Moto Serwisu”