W modelach Peugeota i Citroëna z silnikami serii EP może pojawiać się następująca usterka: zaraz po uruchomieniu silnika włącza się wentylator elektryczny chłodnicy i pracuje przez około 10 minut na 2. stopniu. Nie pali się żadna lampka kontrolna.
Tak zdarzyło się w Peugeocie 207 z 2004 r. z silnikiem 1.6 THP 16V (benzynowy z turbodoładowaniem o kodzie silnika EP6).
W pamięci kodów usterek zapamiętany jest kod P11AA – „Czujnik ciśnienia doładowania w układzie dolotowym – sygnał nieprawidłowy“ oraz kod P2074 – „Masowy przepływomierz powietrza / czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym i czujnik pedału gazu – anormalny wzajemny stosunek sygnałów – pełne obciążenie“.
Wskazówka Technicznej Infolinii Hella Gutmann: poprzez sterownik silnika określane jest urządzenie elektroniczne zarządzające pracą silnika. Odczytuje wartości z czujników i na tej podstawie wysterowuje podzespoły wykonawcze. Oznacza to, że jeżeli w określonych warunkach pracy silnika wartość ciśnienia w kolektorze dolotowym odbiega od jego wartości zadanej, sterownik definiuje to, jako sytuację awaryjną. Jako środek zapobiegawczy nakazuje włączenie wentylatora. Dlatego przyczyny występowania takiego problemu należy szukać w obszarze nieprawidłowej wartości ciśnienia mierzonego przez czujnik ciśnienia w układzie dolotowym. Nieprawidłowa wartość mierzonego ciśnienia może być spowodowana przez uszkodzoną obudowę filtra powietrza, zagięty wężyk lub luźną opaskę zaciskową. Przyczyną nieprawidłowej wartości ciśnienia w tym przypadku może być również uszkodzenie pokrywy głowicy cylindrów, szczególnie w obszarze połączeń z filtrem powietrza, uszkodzona uszczelka korka wlewu oleju lub nieprawidłowo włożony wskaźnik poziomu oleju (bagnet).
W tym przypadku przyczyną problemu okazał się brak odpowiedniego uszczelnienia przy wskaźniku poziomu oleju. Jego wymiana spowodowała rozwiązanie problemu z wentylatorem chłodnicy.
Na podstawie materiałów Hella Gutmann