fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Przeguby homokinetyczne

Współczesne samochody z napędem na przednią oś i większość samochodów napędzanych na tylną oś posiadają dwa wałki boczne, tzw. półosie zakończone przegubami homokinetycznymi. Głównym zadaniem przegubów jest przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na koła napędowe pojazdu, umożliwiając wychylenia karoserii oraz skręty przednich kół. Wymagany do tych wychyleń stopień swobody jest realizowany przez kąt załamania i przesunięcie osiowe przegubów. Niezbędny do tego jest jeden przegub z kompensacją wzdłużną i jeden przegub ustalony na każdym wałku bocznym. W tym celu na półosiach montuje się przeguby z kompensacją wzdłużną i bez takiej kompensacji.

Żywotność przegubów homokinetycznych zależy przede wszystkim od warunków eksploatacji. Uszkodzenie przegubu może mieć poważne konsekwencje i w najlepszym przypadku będzie to jedynie utrata trakcji. W najgorszym przypadku dojdzie do blokady koła lub poluzowania i zerwania półosi. Nierzadko dochodzi wtedy do uszkodzenia podzespołów sąsiadujących, takich jak przekładnia czy miska olejowa.
Uszkodzenie przegubów objawiają się drganiami i głośną pracą. Wymagana jest wtedy kontrola w specjalistycznym warsztacie. Aż 80% uszkodzeń przegubów powstaje w wyniku wydłużenia skoku roboczego półosi, 8% wskutek niedbałego montażu, a 8% na skutek pęknięcia osłony elastycznej, które prowadzi do wycieku smaru i zanieczyszczenia przegubu. Pozostałe 4% awarii wynika z drgań lub normalnego zużycia. W wielu przypadkach faktyczna przyczyna uszkodzenia półosi nie jest usunięta przy pierwszej wizycie w warsztacie. Problem powraca, powodując niezadowolenie klienta. Duże znaczenie dla żywotności przegubów i półosi ma prawidłowe zawieszenie silnika, przekładni i kół.

Przeguby homokinetyczne są z reguły bardzo trwałe. Ich długi czas eksploatacji można zapewnić poprzez regularne kontrole osłon elastycznych pod względem szczelności i prawidłowego osadzenia opasek.
Jeśli z powodu naprawy nastąpił demontaż i ponowny montaż silnika lub przekładni, należy zapewnić ich prawidłowe wzajemne posadowienie. Punkty mocowania poduszek posiadają odpowiednie tolerancje zapewniające prawidłowe umieszczenie elementów.
Podczas naprawy układu kierowniczego bardzo ważne jest prawidłowe ustawienie różnicy kątów skrętu kół przy maksymalnym obrocie kierownicy. Jeśli maksymalny kąt skrętu koła przekracza kąt wychylenia przegubu, istnieje ryzyko zniszczenia przegubu. W przypadku konstrukcji przednich osi, w których dochodzi do maksymalnych kątów wychyleń przegubów, zaleca się ich kontrolę pod względem zużycia lub ewentualnych uszkodzeń.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w numerze 6/2016 „Auto Moto Serwisu"

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem