fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Rozładowywanie akumulatora na postoju samochodu

akumulatorCzasami zdarza się, że po nocnym postoju pojazdu akumulator jest rozła-dowany. Przyczyną samoczynnego rozładowywania akumulatora jest nad-mierna wartość prądu pobieranego przez elementy pasywne instalacji elek-trycznej w trybie ich uśpienia lub wyłączenia podczas postoju samochodu.

Pobór prądu zasilania urządzeń elektrycznych determinuje czas działania akumulatora. Jednak w trakcie zasilania większości tych urządzeń jest on doładowywany przez zespół alternatora. Najbardziej newralgicznym mo-mentem działania akumulatora jest pobór z niego prądu przez urządzenia elektryczne znajdujące się w trybie aktywnym lub uśpienia w chwili wyłą-czenia alternatora. Stąd średni prąd pobierany przez urządzenia elektryczne znajdujące się na wyposażeniu pojazdu jest definiowany jako średni prąd pobierany przez te urządzenia w trybie uśpienia lub wyłączenia i prąd w trybie aktywnym. Czas pracy tych urządzeń w każdym z tych trybów ma ogromny wpływ na czas rozładowywania akumulatora. W nowych autach sytuacje te nie są wcale takie rzadkie.
W zależności od typu akumulatora oraz jego wyposażenia czas rozładowy-wania w chwili wyłączenia alternatora może być różny. W większości przy-padków prąd pobierany przez urządzenia elektryczne w tym okresie jest na tyle mały, że nie powinien prowadzić do nadmiernego rozładowania akumu-latora. Pomijając wszelkie inne czynniki mające wpływ na upływ prądu z akumulatora, jak ujemna temperatura zewnętrzna, niewłaściwy przebieg ob-sługi lub zbyt długi okres jego eksploatacji, na czas samorozładowania aku-mulatora bardzo duży wpływ ma jego konstrukcja, rodzaj wprowadzonego elektrolitu i materiału elektrod, np. akumulatory z odgazowaniem swobod-nym i VRLA wymagają odpowiednich systemów zasilających, aby czas ich samorozładowania nie uległ drastycznemu zmniejszeniu. Powinny być one zautomatyzowane i gwarantować utrzymanie akumulatora w stanie pełnego naładowania w całym okresie jego eksploatacji przy wszystkich urządze-niach elektrycznych pracujących w trybie aktywnym.

Za graniczną wartość poboru prądu z akumulatora w czasie postoju samo-chodu przy wyłączonych odbiornikach przyjmuje się zakres wartości prądu od 20 do 45 mA. Taka rozbieżność wartości kontrolnych jest głównie po-dyktowana zróżnicowaniem zastosowanego elektrycznego i elektronicznego wyposażenia samochodów w szczególności ilości urządzeń wymagających poboru prądu w trybie uśpienia lub wyłączenia, m.in. sterowników, radio-odbiorników, wskaźników i kontrolek umieszczonych na tablicy rozdzielczej i innych podzespołów stanowiących wyposażenie komfortu samochodu.

Piotr Wróblewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w numerze 7/2016 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem