fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Diagnostyka systemów parkowania i manewrowania pojazdu

diagnostykaWe współczesnych samochodach dostępnych jest wiele fabrycznych systemów wspomagających parkowanie i manewrowanie pojazdu. Wykrywanie ich usterek wymaga diagnostyki szeregowej.

Systemy wspomagające są wyposażone w szereg kamer nadzorujących przestrzeń wokół pojazdu (np. Side View, Surround View, Top View, Rear Assist) lub czujniki ultradźwiękowe (np. Parktronic, Park Assist, OPS), a w nowszych rozwiązaniach – czujniki radarowe.
System kamer wizyjnych ułatwiający nadzór przestrzeni wokół pojazdu podczas manewrowania lub parkowania jest montowany m.in. w pojazdach: BMW 7 F01, BMW X4, BMW X6, Audi A8 D4, Mercedes-Benz GL W166, Volkswagen Tuareg II. Systemy kamer wizyjnych wykorzystują różną ich liczbę i różne miejsce montowania, w zależności od danego modelu. Np. w BMW X4 stosowany jest system kamer pod nazwą Surround View składający się z trzech systemów wizyjnych: Side View, Top View oraz Rear View Camera. Cały system wykorzystuje do nadzoru przestrzeni wokół pojazdu w sumie pięć kamer wideo. System kamer wizyjnych (Surround View) w pojazdach BMW umożliwia funkcję „widoku otoczenia pojazdu z lotu ptaka”. System Side View umożliwia podgląd otoczenia z przodu pojazdu poprzez dwie kamery wideo montowane w przednim zderzaku. Natomiast w BMW serii 7 (model F01) kamery te zamontowane są w błotnikach przednich. W zależności od wyposażenia samochodu system Side View może pracować w połączeniu z kamerą cofania lub być częścią systemu Surround View. Natomiast system Top View jest wyposażony w dwie kamery boczne ulokowane w lusterkach zewnętrznych. Ostatnim systemem wizyjnym wykorzystywanym w pojazdach BMW jest kamera cofania (Rear View Camera).
Fabryczne systemy wizyjne są wyposażone w diagnostykę szeregową. Diagnostyka ta umożliwia wykonanie wielu funkcji, m.in.: odczytu i kasowania pamięci błędów w systemie, podglądu wartości rzeczywistych, adaptacji zastosowanych kamer wideo oraz kodowania modułów ich sterujących.

Najbardziej popularnym, chociaż nienowym systemem jest Parktronic (Mercedes-Benz) wyposażony w szereg czujników ultradźwiękowych lub radarowych krótkiego zasięgu. Do wizualizacji wykrytych obiektów w kabinie kierowcy umieszczono wskaźniki diodowe (LED), lub w nowszych rozwiązaniach wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD. W pojazdach Audi stosowany jest optyczny układ parkowania (OPS), który jest rozszerzeniem wcześniej stosowanego systemu Parktronic. Układ OPS jest wyposażony w osiem czujników ultradźwiękowych, dwa sygnalizatory akustyczne (przedni i tylny) oraz możliwość generowania wirtualnych obrazów na centralnym wyświetlaczu systemu MMI. System może być również rozbudowany o kamerę cofania. Optyczny system parkowania stosowany jest również w pojazdach Volkswagena. Może on wykorzystywać sygnały z ośmiu lub tylko czterech czujników ultradźwiękowych oraz generować stosowną, co do wyposażenia, wizualizację graficzną.
Nowszym systemem wspomagania parkowania pojazdu jest Park Assist. W samochodzie Škoda Octavia III (wersja 2.0 Park Assist) system uruchamia się przy prędkości nieprzekraczającej 40 km/h. W celu zaparkowania pojazdu analizowane są sygnały z czujników ultradźwiękowych (przednich i tylnych), dodatkowych czujników bocznych oraz z czujnika kąta skrętu koła kierownicy (do ustalenia kąta skrętu kół). W chwili uruchomienia systemu Park Assist przy parkowaniu równoległym, analizowane są miejsca parkingowe zarówno z prawej jak i lewej strony samochodu. System określa szerokość przestrzeni parkingowej (długość samochodu + 60 cm) i jeśli jest ona wystarczająca, informuje kierowcę o tym fakcie. Kierowca, akceptując wskazane miejsce parkingowe, umożliwia systemowi Park Assist samoczynne przeprowadzenie manewru, który jest wykonywany z prędkością do 10 km/h, z funkcją automatycznego hamowania, gdy pojazd zbliży się do przeszkody na odległość 5 cm. Dodatkowo zadaniem kierowcy jest odpowiednie ustawienie samochodu w stosunku do drogi, włączenie biegu wstecznego oraz kontrola jego prędkości. Pozostałe czynności związane z manewrowaniem samochodu system wykonuje samodzielnie, wykorzystując do tego celu układ kierowniczy. Natomiast w trybie parkowania prostopadłego szerokość miejsca parkingowego wynosi: szerokość samochodu + 70 cm. Decyzje o wystarczającej głębokości miejsca parkingowego podejmuje kierowca.


Marcin Lechowski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w nr. 7/2016 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem