fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Usterki zaworów EGR i czujników EGT

 

Zawór układu recyrkulacji spalin (EGR)
Zadaniem zaworu EGR jest mieszanie spalin z powietrzem dolotowym, co powoduje mniejszą emisję tlenków azotu (NOx). Zawór EGR jest zamknięty, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, nierozgrzany i nieobciążony. Gdy obciążenie i temperatura zaczynają wzrastać, zawór EGR otwiera się, a spaliny w odpowiedniej ilości dostają się do kolektora dolotowego. Usterka zaworu EGR powoduje zapalenie się kontrolki informującej o uszkodzeniu silnika.
ZawrEGR
UmiejscowieniezaworuEGR
Najczęstszą przyczyną awarii jest zatkanie spowodowane przez nagar, w wyniku czego zawór EGR blokuje się lub otwiera i zamyka nieprawidłowo. Wadliwy zawór EGR powoduje:
• niestabilne obroty biegu jałowego,
• trudności z rozruchem silnika,
• nierównomierną pracę silnika podczas przyspieszania, stukanie.
Mogą pojawić się także inne przyczyny nieprawidłowego działania zaworu EGR, np. uszkodzony czujnik temperatury powietrza dolotowego w czujniku MAF. Dzieje się tak, ponieważ jest to jeden z czujników umożliwiających modułowi ECU ustalenie prawidłowej wielkości recyrkulowanych spalin i regulację zaworu EGR. Aby uzyskać prawidłową diagnozę, należy zawsze sprawdzić kody usterek dla zaworu EGR i zapoznać się z procedurami testowania w instrukcji producenta samochodu.
Czyszczenie zaworu EGR z nagaru jest rozwiązaniem tymczasowym i nie jest zalecane. Całkowite usunięcie zanieczyszczenia jest praktycznie niemożliwe i potencjalnie umożliwia przedostanie się szkodliwych zanieczyszczeń stałych do silnika. Zaleca się wymianę zaworu EGR na nowy, który jest skalibrowany w taki sam sposób, jak oryginalny.

Czujnik temperatury spalin (EGT)
Czujnik EGT, który znajduje się przed katalizatorem utleniającym (DOC) i/lub przed filtrem cząstek stałych (DPF), mierzy temperaturę odprowadzanych spalin i przesyła tę informację do modułu ECU. To jeden z parametrów do określenia, np. wielkości dawki paliwa koniecznej do regeneracji filtra cząstek stałych DPF. Problem z czujnikiem EGT może spowodować zapalenie się kontrolki informującej o uszkodzeniu silnika.
CzujnikEGT
UmiejscowienieczujnikaEGT
Możliwe usterki:
• zbyt wysoka temperatura (powyżej 900°C) może spowodować nagłe zmiany oporności elementu termistora,
• wibracje mogą przerwać połączenie przewodów wewnętrznych,
• znaczne wygięcie przewodów może spowodować ich pęknięcie.
Objawami uszkodzenia czujnika EGT są:
• zwiększone zużycie paliwa,
• dłuższa regeneracja filtra cząstek DPF,
• regeneracja filtra DPF może też następować w krótszych odstępach czasu niż normalnie.
Kod diagnostyczny usterki jest przechowywany w ECU silnika i może być sprawdzony skanerem diagnostycznym. Uszkodzony czujnik EGT należy wymienić.

Na podstawie informacji Denso

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem