fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Sterowniki w układzie klimatyzacji

 

Obsługa układu klimatyzacji to nie tylko uzupełnienie czynnika chłodniczego, lecz także obsługa sterującego układu elektronicznego. Zajmujemy się sterownikiem układu klimatyzacji Climatronic na przykładzie VW Passata.

W pojazdach grupy VAG sterownik układu klimatyzacji jest umieszczony we wspólnej obudowie z panelem obsługi i wskazań Climatronic wbudowanym w deskę rozdzielczą pojazdu. Diagnostykę takich sterowników oraz ich elementów wyposażenia pomiarowego i wykonawczego można przeprowadzić bezpośrednio z panelu obsługi układu klimatyzacji lub za pomocą testera diagnostycznego. Po odczycie kodu usterki z wyświetlacza panelu obsługi zaleca się dodatkowo kontrolę przebiegów sygnałów ze wszystkich elementów wyposażenia układu klimatyzacji, zwłaszcza sygnalizowanych przez kod usterki.

klimatyzacja

Elektroniczna regulacja układu klimatyzacji
Sterownik klimatyzacji implikuje dane z czujników, np. czujnika fotoelektrycznego promieniowania słonecznego, czujnika temperatury tablicy rozdzielczej z dmuchawą czujnika temperatury, czujnika temperatury zewnętrznej, czujnika temperatury w kanale dolotowym powietrza układu wentylacji wnętrza, czujnika temperatury nawiewu w przestrzeni dolnej – nawiew nóg, przełącznika ciśnienia układu klimatyzacji, przełącznika kontrolnego temperatury cieczy chłodzącej – stan awaryjny, termostatu wentylatora chłodnicy oraz dodatkowych czujników, np. czasu postoju, prędkości jazdy oraz prędkości obrotowej silnika.
Na podstawie tych informacji sterownik steruje pracą elementów wykonawczych, m.in.: silnika nastawczego w przestrzeni nadmuchu na nogi/klapy rozmrażania, silnika nastawczego klap centralnych, silnika nastawczego klapy temperatury, silnika nastawczego klapy dławienia i klapy zamkniętego obiegu powietrza, sterownika dmuchawy i dmuchawy świeżego powietrza, sterownika wentylatora chłodnicy oraz dodatkowych jednostek, np. sterownika silnika i sterownika z konsolą wskaźników na tablicy rozdzielczej pojazdu.
Sterownik układu klimatyzacji jest połączony bezpośrednio z innymi sterownikami samochodu i z magistralą CAN. Takie połączenie umożliwia pozyskanie sygnałów niezbędnych do sterownia układem automatycznej klimatyzacji bez konieczności stosowania dodatkowych czujników oraz przewodów elektrycznych. Sterownik klimatyzacji samoczynnie wykrywa nieprawidłowości w działaniu jego indywidulanych czujników oraz elementów wykonawczych. Po wykryciu usterki w pamięci sterownika zapisuje się kod usterki definiujący dany typ uszkodzenia, np. nieprawidłowy sygnał, przerwa w obwodzie zasilania itp. Jeżeli usterka jest poważna, sterownik podtrzymuje dane nastawienie, ale w trybie awaryjnym, ograniczając pewne funkcje automatyczne.
Niektóre podzespoły i funkcje automatyczne klimatyzacji nie podlegają diagnozowaniu przez sterownik, a ich uszkodzenie nie jest rejestrowane w pamięci sterownika w formie kodu usterki, np. dmuchawa czujnika temperatury. Czujnik temperatury panującej we wnętrzu pojazdu znajduje się w prawej (wyświetlacz cyfrowy) lub środkowej (regulacja manualna) części panelu i przekazuje sygnał do sterownika definiujący rzeczywistą wartość temperatury panującą we wnętrzu samochodu. Jest on osadzony w kanale odsysania powietrza wewnętrznego. Położenie klap oraz wydajność dmuchawy odsysania powietrza z wnętrza – w celu uniknięcie zakłóceń w pomiarach przy czujniku temperatury – są nadzorowane przez sterownik z panelu obsługi i wskazań. Sygnał z tego czujnika służy do sterownia położeniem klap temperatury i dmuchawą, a w chwili zanotowania jego niesprawności przyjmowana jest wartość zastępcza 24°C. Jego niesprawność wymusza demontaż całego panelu obsługi.


Piotr Wróblewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 4/2016 „Auto Moto Serwisu”

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem