W związku ze zmianami w konstrukcji nadwozi samochodów modyfikuje się również konstrukcje podnośników warsztatowych. Podstawowy podział podnośników na: kolumnowe, płytowe, nożycowe i słupowe (podpodłogowe) pozostał bez zmian. Nadal stosuje się napęd elektromechaniczny lub elektrohydrauliczny. Podnośniki poszczególnych producentów różnią się szczegółami konstrukcyjnymi, które mają wpływ na wygodę obsługi i trwałość urządzenia.
W warsztatach samochodowych najpopularniejsze są podnośniki dwukolumnowe i coraz popularniejszy jest napęd elektrohydrauliczny. Występują dwa rozwiązania – podnośniki z belką górną, która ogranicza wysokość podnoszonego pojazdu, i z belką dolną, która w pewien sposób utrudnia przejazd auta. W belce znajduje się połączenie instalacji hydraulicznej, a wózki na obu belkach pracują synchronicznie. Firma Nussbaum opatentowała rozwiązanie nazwane Hyper Flow do podnośników elektrohydraulicznych z belką górną, w których po osiągnięciu najwyższej pozycji uszczelka siłownika przekracza otwory przelewowe, powodując, że olej przez kanały przelewowe dociera do górnej części siłownika i następnie przez przewody hydrauliczne powraca do zbiornika. Firma twierdzi, że dzięki temu rozwiązaniu powietrze zgromadzone ewentualnie w siłowniku zostaje z niego odprowadzone. Ponadto proces ten wyrównuje ilość oleju w siłownikach, co przyczynia się do perfekcyjnej synchronizacji.
Podnośniki warsztatowe
- Szczegóły