fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Propozycje zmian systemu badań technicznych pojazdów

skpW systemie badań technicznych pojazdów w Polsce zostaną wprowadzone poważne zmiany. Wynikają one z konieczności wdrożenia dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep. Dyrektywa wprowadziła jednolite wymagania w obszarze badań technicznych pojazdów w Unii Europejskiej i wyznaczyła minimalne standardy, które muszą być wprowadzone w państwach członkowskich. Nowe przepisy muszą być opracowane i opublikowane do 20 maja 2017 r., a wdrożone od 20 maja 2018 r.

W celu wdrożenia do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” i niektórych innych ustaw. Dodatkowo opracowano projekty kilkunastu rozporządzeń wykonawczych, koniecznych do wdrożenia projektowanej ustawy w życie. Planowane do wprowadzenia zmiany można podzielić na trzy obszary: badania techniczne pojazdów, stacje kontroli pojazdów i diagności uprawni do badań.

Projektowane zmiany w badaniach technicznych pojazdów
Projekt nowelizacji ustawy „Prawo o ruchu drogowym” przewiduje wprowadzenie nowych definicji, m.in.: urządzenia transportu osobistego, modułu przyczepy, przyczepy modułowej, cechy identyfikacyjnej, numeru rozpoznawczego, rodzaju pojazdu, badania technicznego pojazdu, stacji kontroli pojazdów i diagnosty.
Zgodnie z zaproponowaną definicją badanie techniczne to zespół czynności kontrolnych, wykonywanych na podstawie przepisów prawa przez:
• diagnostę w stacji kontroli pojazdów, a w przypadku niektórych rodzajów pojazdów poza stacją kontroli pojazdów,
• upoważnionego pracownika Transportowego Dozoru Technicznego, w infrastrukturze właściciela lub posiadacza w przypadku tramwaju albo trolejbusu – sprawdzających spełnianie przez pojazd odpowiednich warunków lub wymagań technicznych.
Utrzymano zasadę, że właściciel lub posiadacz pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest zobowiązany przedstawiać go do badania technicznego. Badaniom technicznym nie podlega: przyczepa motocyklowa oraz przyczepa specjalna przeznaczona do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny, a także przyczepa lekka i pojazd zabytkowy (z wyjątkiem pojazdu zabytkowego wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego).
Zgodne z projektem dokumentu stwierdzającym dopuszczenie pojazdu do ruchu będzie zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym albo pozwoleniem czasowym (obecnie jest to dowód rejestracyjny z adnotacją o terminie następnego badania technicznego). Wymóg wydawania zaświadczenia wynika z dyrektywy unijnej. Użytkownicy pojazdów będą zobowiązani posiadać przy sobie zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym wydane przez diagnostę.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem