fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Zmienne fazy rozrządu w silnikach Renault

 

Wielu użytkowników popularnych samochodów marki Renault, wyposażonych w silniki benzynowe 1.6 16 V oraz 2.0 16 V, spotyka się z usterką braku mocy, ze zwiększonym spalaniem, z problemami z uruchomieniem silnika oraz niejednokrotnie zwiększoną hałaśliwością pracy jednostki napędowej. Winowajcą powyższych nieprawidłowości jest często układ zmiennych faz rozrządu.
renault
Z teorii silnika spalinowego wiemy, że układ rozrządu odpowiada za chwilę i czas otwarcia zaworów dolotowych oraz chwilę otwarcia i zamknięcia zaworów wylotowych. Mówimy zatem o sterowaniu procesem napełnienia i opróżnienia cylindrów. Wprowadzenie układu zmiennych faz miało na celu zoptymalizowanie tego procesu i poprawę osiągów silnika w szerszym zakresie prędkości obrotowych. W silnikach benzynowych Renault 1.6 16 V oraz 2.0 16 V problem dotyczy najczęściej dwóch elementów, na które użytkownicy skarżą się nawet przy niewielkich przebiegach pojazdów. Są to: elektrozawór zmiennych faz rozrządu i koło zmiennych faz rozrządu, tzw. KZFR.
Najbardziej typowe objawy nieprawidłowej pracy powyższych elementów to brak mocy oraz problemy z rozruchem silnika. Jeżeli silnik się uruchomi, niejednokrotnie zdarza się, że zaraz gaśnie, przypominając nieco usterkę tzw. silników krokowych. W takiej sytuacji pomóc może wciśnięcie pedału przyspieszenia i próba rozruchu. Trzeba również podkreślić, że problemy z uruchamianiem silnika mogą występować nierównomiernie i cyklicznie, zdarzając się raz na kilka lub kilkadziesiąt uruchomień.
Do dokładnego zidentyfikowania problemu należy oczywiście wspomóc się diagnostyką z wykorzystaniem diagnoskopu, ponieważ tak naprawdę ze sterowaniem układu rozrządu związanych jest szereg elementów elektrycznych (czujniki położenia, elektrozawory, nastawniki), jak również elementy mechaniczne (wałki rozrządu z krzywkami, wariatory, zawory). Przypomnieć należy również, że każdy z czujników powinien generować inny kod błędu (czasami jest to złudne) oraz charakterystyczny obraz graficznego przebiegu sygnału na oscyloskopie. Warto zatem na wstępie sprawdzić przebieg graficzny czujnika położenia wałka rozrządu.
Jeżeli usterka dotyczy elementów sterujących układem rozrządu, w sterowniku silników Renault pojawia się błąd o kodzie P0010.


Dominik Chmiel
Pełny artykuł przeczytają Państwo w nr. 1/2017 „Auto Moto Serwisu”

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem