fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pogodzić jakość z opłacalnością

Gdy stawia się pytanie, czy warsztat blacharski zna i stosuje technologie napraw panelowych, zazwyczaj można usłyszeć odpowiedź jednoznacznie twierdzącą. Po bardziej wnikliwej analizie okazuje się jednak, że zarówno znajomość tej technologii, jak i stopień jej wdrożenia są znikome albo na bardzo niskim poziomie. Dlaczego tak jest?
karoseria
Obserwując sytuację w Polsce, można odnieść wrażenie, że na rynku likwidacji szkód komunikacyjnych trwa intensywne poszukiwanie rozwiązań mających na celu... poprawę. Ale poprawę czego? Dla kogo? Gdy posłuchać głosu warsztatów, oczekiwania idą raczej w kierunku zwiększenia liczby napraw oraz ich opłacalności. Zdanie firm ubezpieczeniowych jest słyszane raczej w kontekście zbyt niskich składek oraz zbyt dużych kosztów likwidacji szkód. Zanim rynek w jakikolwiek sposób zmieni warunki gry, warto jednak zastanowić się, co można zrobić dla wszystkich uczestników rynku już dziś.
Warto powrócić do przeanalizowania zagadnień związanych z porównaniem wymiany elementu, a jego naprawą. Dotyczy to oczywiście elementów pojazdu, które można przy zastosowaniu odpowiednich technologii naprawić, przywracając im niemal 100% wartość. Pierwszym problemem, na jaki napotykają podmioty uczestniczące w procesie likwidacji szkody, jest zastosowanie odpowiednich zasad kalkulacji. Warsztat byłby zainteresowany naprawą zamiast wymiany elementu w przypadku, gdyby było to dla niego korzystne finansowo. Obecnie ocena czasu przeznaczonego na odbudowę elementu karoserii jest wykonywana uznaniowo, co powoduje ciągły konflikt pomiędzy wykonawcą naprawy a ubezpieczycielem. Rozwiązaniem, które może być bardzo pomocne, jest wprowadzenie kalkulatorów pozwalających na systemowe przeliczenie kosztów naprawy i porównanie ich z kosztami wymiany.
Nawet w przypadku braku rozwiązań systemowo-porządkujących problemy z rozliczeniem napraw i kosztów odbudowy uszkodzonych elementów, należy wdrożyć w warsztacie odpowiednią technologię.
Co tak naprawdę oznacza magiczne określenie „kompletny system do napraw panelowych”? Zazwyczaj w warsztatach można spotkać albo prymitywne spotery pochodzenia azjatyckiego, albo całkiem przyzwoite urządzenia produkcji europejskiej, lecz w obu przypadkach bez dodatkowego wyposażenia pozwalającego na w pełni ekonomiczne prowadzenie napraw. Warto w tym miejscu przypomnieć, że spoter to jedynie serce całego systemu naprawczego. Owszem, można prowadzić naprawy samych spoterem blacharskim, ale w większości przypadków będzie to zbyt uciążliwe i czasochłonne. Nie bez znaczenia jest również fakt, że źle eksploatowane urządzenia ulegają awariom i szybszemu zużyciu. Dotyczy to na przykład napraw rozległych uszkodzeń poszycia z zastosowaniem młotka udarowego podłączonego do spotera. W takich naprawach należałoby zastosować albo easy puller, albo stron puller. System to również kompletne wyposażenie w osprzęt pomocniczy w postaci specjalizowanej szlifierki precyzyjnej, młotków aluminiowych, tarnika oraz zestawu elementów eksploatacyjnych i elektrod. Zaawansowane zestawy narzędzi do napraw panelowych wyposażone są w specjalizowany wózek systemowy posiadający ergonomicznie rozmieszczone elementy naprawcze, jak i przyłącza sprężonego powietrza oraz zasilania elektrycznego.

Bogusław Raatz
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 1/2017 AMS

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem