Okresy wymiany świec zapłonowych zależą od technologii i materiałów użytych do produkcji świec. Ważna jest odporność wykorzystanego materiału na korozję elektryczną i temperaturową.
Żywotność świec niklowych Denso w silniku benzynowym szacuje się na 30 tys. km, świec platynowych standard na ok. 70 tys. km, a Double Platinum (podwójna platyna) – powyżej 80 tys. km. Żywotność świec irydowych zależy od grubości elektrody środkowej i konstrukcji elektrody masy – wynosi od 60 km do 120 tys. km (w przypadku świec Denso Ignition Plug).
Grubość i konstrukcja elektrod
Znaczny wpływ na własności spalania mieszanki mają grubość elektrody środkowej i konstrukcja elektrody masy. Im mniejsze pole powierzchni elektrody środkowej, tym mniejsze napięcie potrzebne do przeskoku iskry. Przykładowo świece Denso Iridium mają elektrodę środkową o średnicy 0,4 mm – to aktualnie najcieńsza elektroda na świecie. Oczywiście istotny jest również odstęp między elektrodami. Kluczowe znaczenie ma też elektroda masowa – np. kształt litery „U” pozwolił na lepsze skoncentrowanie iskry na mniejszym polu powierzchni, dzięki czemu zwiększyła się wydajność świecy. Innym sposobem zwiększenia zapłonności jest stosowanie płytek z metali szlachetnych wspawanych do elektrody masy.
Duży sukces rynkowy odniosła świeca Twin Tip (TT), która nie zawiera metali szlachetnych i ma cenę porównywalną ze świecą niklową. W świecach SIP oraz TT wyciągnięcie elektrody masy pozwala na optymalne wykorzystanie energii elektrycznej, ponieważ w ten sposób znacznie ograniczamy straty energii świecy przez odpływ temperatury poprzez elektrodę masy. Odczuwalnie skraca się również czas potrzebny na rozruch zimnego silnika.
Silnik na LPG
Świece zapłonowe w silnikach zasilanych gazem PLG muszą być zasilane z cewki zapłonowej mniej więcej o połowę wyższym napięciem. W silnikach benzynowych wystarcza zwykle napięcie zapłonowe rzędu 10–15 kV, w silnikach zasilanych LPG wymagane jest wyższe, ok. 25–30 kV. Zwiększone napięcie i zwiększona temperatura spalania LPG powodują, że świece zapłonowe w tych silnikach powinniśmy wymieniać o wiele częściej. Dlatego do silników zasilanych LPG zaleca się stosowanie świec irydowych i platynowych. Świece Denso Iridium Tough, dzięki elektrodzie środkowej o średnicy 0,4 mm, zapewniają cztery razy dłuższy okres użytkowania niż standardowe świece niklowe. Tańszą, ale skuteczną alternatywą dla tych świec są np. świece zapłonowe Denso TT, które kompensują wymagane wyższe napięcie zapłonowe mniejszą średnicą elektrody środkowej i masy.