fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Dlaczego psuje się rozrusznik?

Rozrusznik samochodowy jest silnikiem prądu stałego przystosowanym do pracy w krótkich okresach. Producenci pierwszomontażowi zastrzegają, że powinien on pracować maksymalnie do 15 sekund. Po tym czasie należy odczekać co najmniej dwie minuty, ale mało który kierowca jest tak cierpliwy.

uszkodzony rozrusznik

Większość awarii rozrusznika wynika z niewłaściwej eksploatacji. Poniżej najpopularniejsze powody uszkodzenia rozrusznika, z którymi mają do czynienia specjaliści z firmy Lauber, zajmującej się naprawą i regeneracją tych urządzeń, to:
Przegrzanie – jeżeli rozrusznik „nie kręci”, hałasuje lub pracuje za wolno, prawdopodobnie uległ on przegrzaniu. Nadmierny czas pracy spowoduje przegrzanie się szczotek, szczotkotrzymacza i komutatora, a także popychacza oraz zębnika.
Niesprawny elektromagnes – jest bardzo częstą przyczyną awarii rozrusznika. Elektromagnes przesuwa mechanizm sprzęgający (tzw. bendiks) w stronę zębnika, czyli elementu odpowiedzialnego za zazębienie z kołem zamachowym silnika. Uszkodzenie elektromagnesu uniemożliwia zazębienie ze względu na brak siły niezbędnej do wypchnięcia bendiksu. Przyczyną niesprawności elektromagnesu może być wada fabryczna. Może on także ulec przypaleniu w trakcie eksploatacji.
Uszkodzenia wewnętrzne – bendiks nie tylko przesuwa mechanizm sprzęgający w stronę zębnika, lecz także wycofuje go w odpowiednim momencie (gdy silnik osiągnie obroty wyższe niż rozrusznik). Wada instalacji elektrycznej może spowodować brak suwu powrotnego. W takiej sytuacji obroty silnika zaczynają być przenoszone na zębnik. Efektem jest kompletne zniszczenie elementów rozrusznika.
Korozja – przyczyną powstania korozji jest wilgoć znajdująca się w rozruszniku. Wilgoć dostaje się do rozrusznika z powodu uszkodzenia lub braku osłony koła zamachowego. Przyczyną może być też zalanie wodą podczas szybkiego przejazdu przez kałużę.
Uszkodzenia mechaniczne – rozrusznik jest narażony na zalanie czy też zanieczyszczenie, jeśli pojazd użytkowany jest w ciężkich warunkach – np. przejazdach off-roadowych. Najczęściej spotykane uszkodzenia zewnętrzne rozrusznika wynikają jednak nie z trudnych warunków pracy, lecz z błędów montażowych.

Zasady montażu
Częstym problemem jest niewłaściwy dobór rozrusznika do pojazdu. Inne przełożenie obrotów powoduje połamanie zębów zębnika czy pęknięcie głowicy. Podczas montażu należy zwracać uwagę, by nie naruszyć opasek oraz plomb czy też osłony koła zamachowego. Te elementy zapewniają szczelność całej instalacji. Należy też poprawnie dokręcać śruby mocujące rozrusznik oraz przewody. Jeśli śruby są skorodowane, należy wymienić je na nowe. Luźno zamontowany rozrusznik jest narażony na nadmierne wstrząsy.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem