fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Poduszki silnikowe

poduszka ContinentalProducenci samochodów w dążeniu do zmniejszenia zużycia paliwa coraz czę-ściej stosują silniki czterosuwowe o trzech cylindrach. Zmniejszenie liczby cy-lindrów powoduje wiele negatywnych skutków i wymaga zmiany mocowania jednostki napędowej.

Negatywne skutki stosowania silników trzycylindrowych wynikają gównie z braku możliwości wyrównoważenia momentów zewnętrznych pochodzących od sił dośrodkowych i sił I i II rzędu. Więcej na ten temat napiszemy w kolejnym wydaniu „Auto Moto Serwisu”.
Zmniejszenie liczby cylindrów pociąga za sobą wiele utrudnień konstrukcyjnych i stosowania odpowiednich mechanizmów tłumiących, których przebieg cha-rakterystyki tłumienia rezonansowych drgań musi być dostosowany do indy-widualnej konstrukcji silnika, parametrów jego obiegu termodynamicznego oraz możliwości zastosowania odpowiednich mechanizmów tłumiących, np. wałków wyrównoważających czy zawieszenia silnika w danej konstrukcji sa-mochodu.
Bez względu na liczbę cylindrów i budowę silnika musi on być w jakiś sposób przytwierdzony do ramy. W klasycznym rozwiązaniu stosowano poduszki me-talowo-gumowe. Dziś, ze względu na rosnące wymagania komfortu użytkowa-nia pojazdu, stosuje się wyłącznie poduszki hydrauliczne i elektro-hydrauliczne. Poduszki silnikowe są produkowane przez wiele firm, np. Febi, Lemförder, Hu-tchinson, Fortuna Line, Yamato, Continental, Corteco, TrelleborgVibracoustic czy Meyle.
Nowością na rynku są poduszki łączone typu „torque mount”, odpowiedzialne za łagodzenie skutków oddziaływania sił dynamicznych. Niestety, ich żywot-ność jest znacznie krótsza od poduszek hydraulicznych. Poduszki typu „torque mount” występują w pojazdach z przednim napędem. Jedna tuleja jest przy-mocowana do silnika, druga do nadwozia pojazdu. Podczas pracy silnika po-duszki ograniczają jego ruchy wzdłużne i poprzeczne. Uszkodzenie jednej z tu-lei prowadzi najczęściej do głośniejszej pracy silnika i generowania odgłosów przypominających stuki w obrębie zawieszenia silnika. W trakcie prowadzenia samochodu wibracje uszkodzonej tulei przenoszą się na nadwozie pojazdu na każdym z biegów przy tej samej wartości obrotów (drgania rezonansowe). Ob-jawy wraz z wydłużaniem okresu eksploatacji narastają, prowadząc do wychy-lania silnika w różnych płaszczyznach i do narastania stuków i hałasu samego silnika. Z wymianą nie należy zwlekać, gdyż zbyt długi okres eksploatacji uszkodzonej poduszki silnika może prowadzić do szybkiego uszkodzenia pozo-stałych poduszek (przejmują one obciążenia dynamiczne pochodzące z niewy-ważenia silnika z uszkodzonej poduszki), uszkodzenia podzespołów układu przeniesienia napędu (odczuwalne wibracje na dźwigni zmiany biegów i kole kierownicy). Niewytłumione drgania w wyniku uszkodzenia poduszki mogą stać się przyczyną uszkodzenia układu kierowniczego, a nawet silnika i skrzyni biegów.
Nie ma ogólnie przyjętych przedziałów przebiegów pojazdu w aspekcie okre-sowych wymian poduszek zawieszenia silnika. Każdy silnik charakteryzuje się indywidualną metodyką wyrównoważenia mechanizmu tłokowo-korbowego i sposobem tłumienia niewyrównoważonych drgań przenoszonych na nadwozie samochodu.


Piotr Wróblewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 6/2017 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem