fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Diagnostyka z analizą parametrów bieżących

Parametry bieżące to aktualne wartości konkretnych charakterystycznych wskazań, które często mogą być odniesione do parametrów zadanych. Liczba dostępnych parametrów bieżących jest zależna od rodzaju diagnoskopu. Na rynku dostępnych jest dużo urządzeń diagnostycznych różniących się jakością, ale i możliwościami.

chmiel otympiszemy

Z punktu widzenia samego oprogramowania, poza liczbą dostępnych parametrów, bardzo ważna jest dokładność wskazania. Teoretycznie wszystkie sygnały otrzymujemy na podstawie wskazań z czujników, jednak na skutek różnego rodzaju błędów i niedopracowanych algorytmów interfejsu dane te mogą pozostać zafałszowane. Dlatego przed wyborem urządzenia warto zainteresować się tym tematem i poznać opinie innych użytkowników, którzy w praktyce już je wykorzystują.
W artykule wskażemy możliwości diagnozowania poszczególnych układów z wykorzystaniem parametrów bieżących na przykładzie Renault Scenic 2, wyposażonego w silnik benzynowy 1,6 16V ze zmiennymi fazami rozrządu. Każdy diagnosta powinien opierać swoją diagnozę nie tylko na kodzie błędu zarejestrowanym w pamięci sterownika, lecz także potwierdzić ją właśnie poprzez analizę parametrów bieżących.
Konstrukcja interfejsów poszczególnych producentów różni się, aczkolwiek można doszukać się pewnych wspólnych cech, biorąc pod uwagę wygląd okien programowych. Zazwyczaj stosowany jest widoczny podział na:
a) identyfikację komponentu (wybór systemu, numer sterownika itp.),
b) usterki (możliwość odczytania zapisanych w pamięci sterownika kodów błędów),
c) parametry bieżące,
d) aktywacje i kodowania.
Przykłady analizy parametrów bieżących przedstawimy z wykorzystaniem interfejsu diagnostycznego CDIF3.

Zestaw wskaźników
W wielu współczesnych pojazdach informacje docierające do kierowcy, takie jak poziom paliwa w zbiorniku, prędkość obrotowa silnika czy temperatura cieczy chłodzącej, są przedstawiane graficznie na tablicy przyrządów za pomocą różnego rodzaju symboli. Dokonując szczegółowej analizy takich parametrów przy wykorzystaniu diagnoskopu, mamy dostęp do konkretnych informacji sprowadzonych do jednostek podstawowych, które możemy modyfikować w ustawieniach oprogramowania.
Parametry bieżące w tym przypadku analizuje się również w celu sprawdzenia sposobu i prawidłowości działania, np. czujników dokonujących pomiaru poziomu paliwa, częstotliwości wymiany oleju silnikowego oraz zbliżającego się okresu przeglądu. Warto wspomnieć, że w większości przypadków dane dotyczące częstotliwości, np. wymiany oleju, można skracać lub wydłużać, nie odbiegając od zaleceń producenta.

System SRS – poduszek powietrznych
Parametry bieżące systemu poduszek i kurtyn powietrznych pozwalają na szczegółową diagnozę prawidłowości działania, liczby poduszek i kurtyn, napinaczy pasów bezpieczeństwa itp.
Sterownik systemu SRS kontroluje układ w oparciu o wartości rezystancji poszczególnych oporników, a także o dodatkowe sygnały, np. czujnika zajęcia siedzenia pasażera. Cel instalacji tego czujnika to głównie oszczędność kosztów napraw po kolizji. Założenie jest takie, by w chwili jazdy bez pasażera poduszka nie aktywowała się. Czujnik umieszczony w fotelu pasażera daje informację o jego zajęciu w oparciu o nacisk na siedzenie. W zależności od generacji i producenta systemu czujniki zajęcia fotela są w stanie rejestrować naciski od wartości 5–15 kg. Diagnozując pojazd również pod kątem wypadkowości, możemy kontrolować rezystancję obwodów poszczególnych poduszek i kurtyn, a także zapisanych dodatkowych danych w sterowniku układu, np. liczbę kolizji drogowych. W parametrach bieżących znajdziemy również informację o liczbie zainstalowanych i aktywnych poduszek.

Układy bezpieczeństwa czynnego
Układy bezpieczeństwa czynnego, takie jak ABS czy ESP, działają w oparciu o wykorzystanie wspólnych czujników. Z zasady działania układu ESP wynika, że wykorzystuje on jeszcze dodatkowe informacje dotyczące pozycji pojazdu względem osi. Stąd wyposażenie w czujniki przyspieszenia oraz odchylenia od osi poziomej. Parametry bieżące w układach ABS lub ESP są najczęściej wykorzystywane przez elektromechaników do analizy i diagnostyki działania czujników prędkości obrotowej kół. Mamy bowiem możliwość obserwacji wskazań każdego z czujników podczas jazdy samochodem, hamowania czy przyspieszania. Ważne jest nie tylko prawidłowe wskazanie, lecz także czas reakcji i ewentualne opóźnienie jednego czujnika względem symetrycznego. Często podczas usterek czujników zdarzają się zaniki sygnału, czyli niestabilne działanie. Diagnostyka w czasie jazdy obok kierowcy z podłączonym diagnoskopem i analiza parametrów bieżących pozwoli na szczegółowe określenie prawidłowości działania czujników, warunków włączenia układu ESP na łuku drogi, a także analizę prędkości pojazdu, wyliczoną na podstawie wskazań czujników prędkości przy kołach.

 

Dominik Chmiel
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 6/2017 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem