fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Powlekane tarcze hamulcowe

TextarNiezależnie od użytego rodzaju stopu tarcze hamulcowe są narażone na działanie korozji. Gotowe elementy pokrywane są więc fabrycznie warstwą oleju, która chroni je w trakcie dystrybucji. Przed montażem w samochodzie muszą jednak zostać dokładnie odtłuszczone, co nie tylko wydłuża czas wykonania usługi, lecz także ponownie naraża je na korozję. Dlatego większość producentów trwale pokrywa tarcze hamulcowe warstwą ochronną, która różni się rodzajem, grubością i jakością wykonania.

– W przypadku powlekanych tarcz hamulcowych trzeba znaleźć kompromis pomiędzy sprzecznymi oczekiwaniami. Z jednej strony dążymy do zmniejszenia zużycia paliwa poprzez redukcję masy pojazdu i oporów toczenia kół, z drugiej musimy zapewnić efektywną drogę hamowania przy jednoczesnym zrównoważeniu powstającego tarcia – mówi Andrzej Sławiński, doradca techniczny marki Textar w Polsce.
Specjaliści Textara porównali powlekane tarcze hamulcowe o porównywalnej jakości różnych producentów. Wszystkie tarcze zanurzono na 96 godzin w 5-procentowym roztworze soli fizjologicznej. Odniesieniem do badań laboratoryjnych było 20 punktów kontrolnych wyznaczonych na powierzchni każdej tarczy. Cztery punkty znalazły się po wewnętrznej stronie cylindra tarczy na styku z piastą koła. Osiem kolejnych wyznaczono na wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni pierścienia ciernego. Tarcze hamulcowe Textar w porównaniu z konkurencyjnymi produktami miały najcieńszą warstwę, która jednak okazała się najtrwalsza.
Przed zamontowaniem tarcz trzeba pamiętać o wcześniejszym usunięciu zabrudzeń i rdzy z piasty koła, zacisków oraz metalowych elementów mocujących. Złe spasowanie współpracujących ze sobą części może spowodować mechaniczne uszkodzenia powłoki ochronnej, co wywoła proces powstawania korozji.
Przytaczamy wyniki tych badań, gdyż każda z badanych tarcz była tzw. porównywalnej jakości.

badania textar

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem