fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Przyczyny przedwczesnych uszkodzeń piast kół

Główną zaletą piasty koła jest spójna konstrukcja zmniejszająca liczbę elementów i masę nieresorowaną pojazdu. Trwałość piast drugiej generacji zależy jednak w dużej mierze od prawidłowego montażu.

Producenci samochodów ostrzegają, że przedwczesne zużycie bieżni łożysk najczęściej spowodowane jest błędami montażowymi, których można uniknąć poprzez stosowanie odpowiednich narzędzi.
Analiza zgłoszeń reklamacyjnych producenta piast BTA uwidoczniła zwiększoną liczbę przedwczesnych uszkodzeń niektórych modeli piast. Aby zweryfikować przyczynę, reklamowane piasty zostały posegregowane na grupy, według najczęściej pojawiających się przyczyn.
Ponad 82% uwag dotyczyło głośnej pracy łożyska, a po dokładniejszej weryfikacji okazało się, że problem ten dotyczy piast drugiej generacji.
W wyniku przeprowadzonych badań zaobserwowano, że wewnątrz piast występowały uszkodzenia i złuszczenia powierzchni bieżni. Charakterystyczną cechą było występowanie uszkodzeń w odległościach podziałowych kulek. Kulki łożyskowe (symetrycznie rozmieszczone za pomocą koszyka na bieżni) uszkodziły powierzchnię bieżni łożyskowej, co było przyczyną głośnej pracy łożyska.

Przyczyna uszkodzeń
Uszkodzenia tego rodzaju są często spowodowane zastosowaniem niewłaściwych urządzeń montażowych. Piasty kół są bardzo wrażliwe na sposób montażu. Jeżeli mechanik nie dysponuje odpowiednim zestawem ściągaczy, stosuje prasę hydrauliczną lub co gorsze używa prowizorycznych narzędzi, np. młotka – może spowodować uszkodzenie piasty. Zaobserwowane wgniecenia na powierzchni bieżni powstają wówczas, gdy siła z prasy hydraulicznej przekazywana jest na kołnierz lub flanszę piasty, zamiast na zewnętrzny pierścień łożyska. Wówczas cała siła montażowa przenoszona jest poprzez kulki na delikatną bieżnię łożyskową. Na skutek niewłaściwego sposobu montażu, kulki zostają odciśnięte na powierzchni bieżni łożyska, często dochodzi także do oderwania z gładkiej powierzchni bieżni części materiału i bardzo poważnego uszkodzenia. Uszkodzenie, początkowo niezauważalne, w trakcie pracy postępuje. Na tym etapie użytkownik pojazdu obserwuje wyraźnie słyszalny hałas i szum dobiegający od koła – piasty. Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów dochodzi do propagacji uszkodzenia bieżni, dalszego łuszczenia warstwy wierzchniej i degradacji łożyska.
Mechanicy, w większości przypadków nieświadomie, w przypadku niezastosowania prawidłowej procedury montażu narażają siebie i właścicieli aut na koszty kolejnego łożyska, ponownej jego wymiany oraz dodatkowe koszty, m.in. utraconego czasu.

Jak sobie z tym poradzić?
Łożyska z piastą drugiej generacji w najbardziej popularnych modelach aut takich marek, jak Ford, Volvo czy grupy Volkswagen-Audi-Škoda, należy precyzyjnie wprasować przy użyciu specjalistycznych narzędzi, tzw. ściągaczy, przeznaczonych dla danego rodzaju piasty. Stosowanie tych narzędzi daje możliwość łatwej wymiany piasty, bez ryzyka jej uszkodzenia.
Ściągacze przeznaczone do piast drugiej generacji znajdują się w ofercie narzędziowej Inter Cars SA. W poniższej tabeli przedstawiamy najbardziej popularne ściągacze oraz zastosowanie.

piasty kola

































Podczas wymiany piasty, zgodnie z technologią naprawy należy zdiagnozować, co było przyczyną konieczności wymiany. Jeśli nie było to naturalne zużycie, należy zdiagnozować przyczynę skróconego okresu eksploatacji piasty. Należy przy tym zwrócić uwagę na wszystkie elementy i podzespoły współpracujące z piastą, m.in. zwrotnica, tarcza, zacisk hamulcowy. Uszkodzone elementy należy wymienić lub skorygować ich ustawienia, np. przekładni kierowniczych, geometrii zawieszenia.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem