fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pomiar ciśnienia sprężania w silnikach Mazdy Skyactiv-G

Specyfika pewnych rozwiązań technicznych może bezpośrednio rzutować na wyniki pomiarów, których interpretacja dokonana według kryteriów sprzed kilku lat zakwalifikuje dany silnik do skomplikowanej naprawy. Doskonałym przykładem jest badanie ciśnienia sprężania w cylindrach benzynowych silników Mazdy z technologią Skyactiv-G.

mazda SKYACTIVE

Proces diagnostyki nowoczesnych silników samochodowych wymaga szczegółowych informacji o ich konstrukcji oraz znajomości zasady działania poszczególnych podzespołów jednostki napędowej. Brak wystarczającej wiedzy technicznej może przyczynić się do błędnie przeprowadzonej diagnozy lub naprawy.

Inżynierowie Mazdy skupili się na poprawie wydajności silnika benzynowego z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim poprzez zwiększenie jego stopnia sprężania. Grupę specyficznych innowacji zdefiniowali terminem Skyactiv, rozszerzając zakres modyfikacji na układ napędowy oraz nadwozie. Podstawowym problemem wynikającym z podwyższonego stopnia sprężania jest niekontrolowany zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej oraz wystąpienie ryzyka spalania stukowego. W 16-zaworowym silniku o pojemności skokowej 2000 cm3 i mocy maksymalnej 118 kW przy 6000 obr./min osiągnięto stopień sprężania o wartości 14.0:1.
Uzyskanie tak wysokiego stopnia sprężania i zapewnienie prawidłowej pracy silnika wymagało:
• obniżenia temperatury mieszanki paliwowo-powietrznej dzięki zastosowaniu wielootworowych wtryskiwaczy paliwa oraz długiego kolektora wydechowego typu 4-2-1, co znacznie poprawiło proces tworzenia samej mieszanki,
• zmodyfikowania przebiegu prędkości fazy sprężania i zapłonu ładunku w cylindrze jak i wyeliminowania zjawiska spalania stukowego poprzez zmodyfikowanie kształtu tłoka,
• zastosowania zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych (sterowanych bezstopniowo silnikiem elektrycznym) oraz zaworów wylotowych (regulacja hydrauliczna),
• redukcję masy układu korbowo-tłokowego,
• zaadoptowanie systemu wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego z ulepszonym układem zapłonowym.

 

Mariusz Leśniewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 1/2018 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem