fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Kontroluj zawieszenie

Kontrolę elementów zawieszenia zaleca się co 20 tysięcy kilometrów, podczas sezonowej wymiany opon oraz przed długą podróżą wakacyjną. Jednak każda wizyta w warsztacie może być okazją do gruntownej kontroli układu zawieszenia pojazdu.

kyb
Wbrew pozorom zdiagnozowanie uszkodzeń i ich ocena wcale nie są takie proste. W wielu przypadkach usunięty zostaje skutek uszkodzenia, natomiast brak zdiagnozowanej przyczyny wiąże się z kolejną wizytą w warsztacie. Układ jezdny pojazdu jest swego rodzaju naczyniem powiązanym. Nieprawidłowe działanie któregokolwiek z jego elementów prowadzi do uszkodzenia lub przedwczesnego zużycia kolejnego.
Kompleksowe badanie układu zawieszenia obejmuje kontrolę:
• luzów połączeń sworzni kulowych, elementów metalowo-gumowych i łożysk,
• stanu technicznego i sztywności elementów sprężystych,
• stanu technicznego i stopnia tłumienia amortyzatorów,
• oporów tarcia związanych z ruchem zawieszenia.
Podczas wizyty w warsztacie KYB zaleca przeprowadzenie odpowiednich czynności kontrolnych w celu wyeliminowania wszelkich niesprawności układu zawieszenia pojazdu.

OCENA WIZUALNA
Na jej podstawie możemy wstępnie zweryfikować i zdiagnozować wiele nieprawidłowości oraz zauważalnych gołym okiem uszkodzeń, które mogą natychmiast zostać zakwalifikowane do wymiany:
• amortyzatory – uszkodzenie powierzchni chromowej tłoczyska (wytarcie, łuszczenie, odpryski), ubytek oleju,
• sprężyny zawieszenia – pęknięcia, odpryski, korozja, wżery powierzchniowe,
• zestawy montażowe – naderwanie lub pęknięcie połączenia metalowo-gumowego,
• zestawy osłonowo-ochronne – uszkodzenie zestawu osłonowo-ochronnego,
• osłony gumowe przegubów kulowych – rozerwanie osłon gumowych przegubów kulowych/ końcówek drążków kierowniczych/ sworzni wahaczy/ łączników stabilizatora,
• tuleje metalowo-gumowe – naderwanie lub rozwulkanizowanie tulei,
• drążki stabilizatora – pęknięcia, korozja, wżery powierzchniowe,
• drążki skrętne – pęknięcia, korozja, uszkodzenie mocowania.

JAZDA PRÓBNA
Jest ważnym elementem kontroli układu jezdnego pojazdu. Zalecana przed naprawą w celu sprawdzenia zachowania się auta podczas jazdy. Pozwala wstępnie zweryfikować nieprawidłowości, powodujące nadmierne przechyły nadwozia, utratę przyczepności i komfortu oraz wszelkie niepokojące dźwięki dobiegające z układu jezdnego (głuche stuki, metaliczne zgrzyty, skrzypienie).
Należy pamiętać, aby sprawdzić wcześniej ciśnienie w oponach i stan ogumienia. Może to mieć znaczący wpływ na prowadzenie i zachowanie się auta na drodze oraz generować dodatkowe hałasy. Ważne jest, aby odbyła się za wcześniejszą zgodą właściciela pojazdu i była przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego.

KOMPLETNA DIAGNOSTYKA UKŁADU ZAWIESZENIA
Należy skontrolować wszystkie połączenia sworzni kulowych oraz elementy metalowo-gumowe. Tego typu badanie ułatwiają przyrządy do wymuszenia szarpnięć kołami pojazdu nazywane potocznie „szarpakami”. Są to różnego rodzaju urządzenia hydrauliczne, pneumatyczne lub platformy najazdowe obsługiwane ręcznie. Pozwalają w prosty i łatwy sposób zidentyfikować luzy i uszkodzenia. Wszelkie niesprawności i zdiagnozowane uszkodzenia powinny zostać usunięte. Pamiętajmy, że wszystkie prace naprawcze należy przeprowadzać zgodnie z technologią naprawy zalecaną przez producenta pojazdu oraz z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.


BADANIE PRZYCZEPNOŚCI KOŁA NA STANOWISKU DIAGNOSTYCZNYM
Po wykonaniu wcześniejszych czynności diagnostycznych i prac naprawczych należy poddać kontroli elementy tłumiące drgania czyli amortyzatory. Właściwym postępowaniem jest wykonanie testu przyczepności koła na stanowisku diagnostycznym. Pozwoli to ocenić stan techniczny elementów zespołu tłumiąco-resorującego w tym amortyzatorów. Należy zaznaczyć, że badanie na stanowisku diagnostycznym nie jest badaniem „sprawności amortyzatora”. Jest ono przeprowadzane z wykorzystaniem metody EUSAMA, opartej na wymuszeniu drgań pionowych badanego koła powyżej częstotliwości rezonansowej i określa procentowy współczynnik przylegania koła do podłoża. Na podstawie jego wyników możemy określić prawidłową lub nieprawidłową wartość tłumienia.
Badanie to może służyć do oceny stanu amortyzatorów, jednak z uwzględnieniem:
• wcześniejszej kontroli i wymiany wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów układu zawieszenia,
• właściwego ciśnienia i stanu ogumienia,
• braku jakichkolwiek modyfikacji układu zawieszenia.
Na wynik pomiaru mają również wpływ dodatkowe dane o badanym pojeździe związane z jego masą dla określenia nacisku koła na podłoże. Wszelkie rozbieżności powstałe w wyniku testu mogą sugerować uszkodzenie elementów zespołu tłumiąco-resorującego i być wskazaniem do ich wymiany.
Podczas wymiany amortyzatorów należy zwrócić szczególną uwagę na procedurę naprawczą zalecaną przez producenta pojazdu z uwzględnieniem prawidłowej pozycji wszystkich montowanych elementów.
KYB zaleca wykonanie geometrii każdorazowo po wymianie elementów układu zawieszenia pojazdu.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem